Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Re: Transfer OSL (flyplass, lounger etc)

Fra "Befordringsvilkårene"

«Sammenhengende billett» betyr en billett utstedt til deg sammen med en annen billett, som til sammen utgjør en enkelt transportavtale.

Visste ikke at det var regler om alt på OSL Lounge:
Strekte meg ut på en sofa og like etterpå kommer en ryddegutt og sier at ikke er lov å sove her.
Hmm, trodde han jeg skulle overnatte? (15:00 lokal tid)
Tok jeg for mye plass? (Veldig lite folk på Loungen)
Eller noen andre grunner til at man ikke kan strekke seg ut?
Så ikke noen regler oppslått, har heller aldri hørt at folk ikke får lukke øyan på en Lounge..:angry:

Helt korrekt. Man ligger ikke horisontalt på en vanlig sofa i lounge.
Det handler om normal oppførsel. Noen salonger har egnede stoler/hvilerom.

Helt korrekt. Man ligger ikke horisontalt på en vanlig sofa i lounge.
Det handler om normal oppførsel. Noen salonger har egnede stoler/hvilerom.

Så flere som lå horisontalt her idag så det så ut som vanlig oppførsel.

Her er jeg enig med ryddegutten og Edvard.

I en lounge skal det være behagelig og oppløftende atmosfære og "ordentlig oppførsel". Syns det er positivt at de ansatte tar tak i sånt :D Det er litt unorsk med håndhevelse av slike regler, men helt riktig etter mitt syn.

Å ligge horisontalt på en sofa, kanskje til og med snorkende, er en uting i de fleste stuer og værelser som en deler med andre mennesker. Og i en lounge er jo "appearance" og atmosfære enda viktigere enn normalt. Jeg kjenner en fyr som knapt klarer å sitte normalt i en sofa, om det så er i stuen eller i offentlige rom, og det er svært lite tiltalende.

Her er jeg enig med ryddegutten og Edvard.

I en lounge skal det være behagelig og oppløftende atmosfære og "ordentlig oppførsel". Syns det er positivt at de ansatte tar tak i sånt :D Det er litt unorsk med håndhevelse av slike regler, men helt riktig etter mitt syn.

Å ligge horisontalt på en sofa, kanskje til og med snorkende, er en uting i de fleste stuer og værelser som en deler med andre mennesker. Og i en lounge er jo "appearance" og atmosfære enda viktigere enn normalt. Jeg kjenner en fyr som knapt klarer å sitte normalt i en sofa, om det så er i stuen eller i offentlige rom, og det er svært lite tiltalende.

Tja, da har jeg dårlig oppdragelse, slenger meg lett ned hvis det er mulighet for det, spesielt på fly hvis det er 3 eller 4 ledige seter på samme raden.
Har ikke gjort det ofte på slike lounger, men det er ikke uvanlig å se at folk strekker seg ut hvis man er på reisefot.

Lurer på om noen av dere har vært igjennom passkontroll på OSL nylig? Jeg har de siste årene unngått dette ved å fly via en annen flyplass i Europa. Hadde to veldig dårlige opplevelser i 2016 der jeg sto i passkontroll i over 1 time og mistet nesten flyet. Skal til London i ettermiddag og ser at det går fly både til Doha, et annet til London og et til Istanbul i "samme tidsrom". Hvis noen har vært der nylig, er det fortsatt et problem med store køer og lang ventetid?

Mulig det ikke er nytt, men ser nå man kan forhåndsbestille varer på Bit utland (ved D2). For oss som ofte laster opp med kanelboller før avreise er dette noe som må benyttes

Kan man ankomme OSL sent på kvelden ved tidlig flyavgang og "overnatte" på flysiden av sikkerhetskontrollen ?
Noen sier nei.
Men da vi ankom OSL ved fra Kreta på vei til SVG i fjor sommer, sånn ved 02-tiden, så gikk vi rett inn igjen gjennom den "lille" sikkerhetskontrollen og fant oss soveplasser oppe i den nye piren ved Ritazza. Greie benker å sove på og helt stille.

Det er jo trafikk hele natta de fleste dagene, så OSL stenger vel aldri helt, slik FBU gjorde.

Kan man ankomme OSL sent på kvelden ved tidlig flyavgang og "overnatte" på flysiden av sikkerhetskontrollen ?
Noen sier nei.
Men da vi ankom OSL ved fra Kreta på vei til SVG i fjor sommer, sånn ved 02-tiden, så gikk vi rett inn igjen gjennom den "lille" sikkerhetskontrollen og fant oss soveplasser oppe i den nye piren ved Ritazza. Greie benker å sove på og helt stille.

Min sønn og kameratene sov på flyplassen i fjor, men det var i avgangshallen. Tviler på at dere får lov å sove innenfor sikkerhetssonen. Det er vel uansett samme stoler som brukes.

Vil bare si at jeg ikke ble konsultert før de flybillettene ble bestilt :) Men ser at flere unge gjør dette pga høy pris på tilslutningsbilletter innenlands.

Noen sier nei.

Det skader vel ikke aa proeve, det verste som kan skje er vel at dere blir henvist til avgangshallen.

Everyday Kitchen er angivelig døgnåpen. Snålt om man skulle bli kastet ut, når serveringssteder er åpne.

Noen sier nei.

Det enkle svaret er JA. Dere kan fint overnatte innenfor sikkerhetskontrollen, men vær obs på at sikkerhetskontrollen stenger i en periode så dere må jo evt inn før det. Hadde 2 passasjerer senest i går som hadde gjort det og som måtte vekkes før avgang ;)

Tja, da har jeg dårlig oppdragelse, slenger meg lett ned hvis det er mulighet for det.

Du har ikke dårlig oppdragelse, men har vært (longhaul)pilot for lenge. Da ser alt som er noenlunde flatt og mykt ut som en akseptabel seng. Er vel bare erfarne loadmastere og flight engineers som greier å finne "senger" på mer kronglete plasser. :D

Du har ikke dårlig oppdragelse, men har vært (longhaul)pilot for lenge. Da ser alt som er noenlunde flatt og mykt ut som en akseptabel seng. Er vel bare erfarne loadmastere og flight engineers som greier å finne "senger" på mer kronglete plasser. :D

Og oss med narkolepsi :D

Back