• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trangt på rutefly - i bredden!

Pilot1

ScanFlyer Blue
Trangt på rutefly - i bredden!

Hvorfor er det så mye fokus på "lite beinplass"? Jeg er slank og godt over middels høy, men det er i bredden jeg synes det blir for trangt. Om jeg har ca 0 eller 10 cm ledig fra knærne til setet foran er ikke så viktig. Å sitte mellom to er så pyton at jeg ville heller reist tre timer med turboprop enn å sitte i midten to timer på 737.

Re: Trangt på rutefly - i bredden!

Helt enig! Hvis jeg skal fly et fullt fly en søndagskveld fra TRD-BOO velger jeg heller "melkeruta" med Widerøe istedenfor å få en "restplass" på en midtsete i et fullt fly..

Det jobbes faktisk med seterad-design med bredere midtseter, og det ble vel også diskutert her på forumet for ikke så lenge siden. Om det blir virkelighet gjenstår å se, men det finnes planer.

Så lenge folk ønsker å betale minst mulig for billetten, må også flyselskapene presse inn flest mulig seter i flyet

Airbus ser på dette, ettersom de er litt bredere enn 737 så kan man bruke plassen til ekstra bredde i stedet for midtgang:

http://www.dinside.no/898531/naar-ett-sete-blir-bredere-blir-de-andre-smalere

Skjønner ikke hvorfor de heller legger på alle setene litte, for dette så litt sært ut.

Edit: Ser at de samtidig gjør de andre setene smalere... Trodde først de brukte litt av den ekstra midtgangen.

Last edited:

Småbussene til BMI som fikk nytt interiør i fjor, har bredere midtsete enn vindus og midtgang-setene.

Det jobbes faktisk med seterad-design med bredere midtseter,
Og smalere sideseter....

Vanlige seter er 43 cm brede. Har en litt brokete fortid med endel pumping av jern så skulderbredden min ligger vel 10 cm over dette.

Back