Trakdot - finne bagasje på avveie

Re: Trackdot - finne bagasje på avveie

Et par sånne blir nok bestilt.

Hvor lang tid tar det før produsentene av kofferter lager en slik løsning integrert?

Så var det dette med at "at utstyr som inneholder sender eller mottakere skal være avslått", etc, etc.. Man kan jo diskutere dette forbudet i det vide og brede, men dersom alle putter slike i koffertene sine så får man virkelig håpe at det ikke er noen fare forbundet med forstyrrelse på flyets systemer. Mens mobitelefoner i passasjerkabinen lar seg slå av ved behov og på oppfordring så blir det plent umulig å deaktivere disse enhetene under flygningen (med mindre det er noen sensorer og akselerometre som deaktiverer sender/mottager ved bevegelser som kan tilsvare taxi/take-off/landing og "in-flight" modus).

Den skal visstnok slå seg av dersom den beveger seg over en viss hastighet, feks ved take-off. Også pga et eller annet lovverk om bruk av GPS ombord i fly bruker den GSM som tracking. De har tydeligvis tenkt seg om;)

Det var noe som het Bagtrakka som fungerer på lignende måte. Har ennå ikke hørt at det har kommet i bruk. Jeg håper heller på at RFID taggene til IATA endelig ser livets lys, men det har vært stille om det de siste årene.
Den er nok kjekk, men den store nytten ser jeg ikke.

Tror ikke de fikk RFID-taggene langt nok ned i pris til at selskapene var villige til å satse på dem. Tror vi sitter i et lite vakuum og venter på 'det store' ...

Den skal visstnok slå seg av dersom den beveger seg over en viss hastighet, feks ved take-off. Også pga et eller annet lovverk om bruk av GPS ombord i fly bruker den GSM som tracking. De har tydeligvis tenkt seg om;)

Hvordan skal den avslåtte dingsen vite at farten er lav nok etter feks landing til at det er på tide å slå seg på?

Som videoen sier slår den seg på igjen når den beveger seg under 100mph. Aner ikke hvordan, men hadde vel vært ganske bortkastet om den ikke gjorde det;)

Som videoen sier slår den seg på igjen når den beveger seg under 100mph. Aner ikke hvordan, men hadde vel vært ganske bortkastet om den ikke gjorde det;)

Vil ikke det bety at den slår seg på når enkelte fly er i området rundt landingshastighet? Altså på et tidspunkt av en flyving hvor alt elektronisk utstyr skal være avslått.

Vidar

Tror GSM sende enhet som ligger påslått kan få konsekvenser ved bag kontroll i enkelte land. Fin teknologi å bruke som trigger......

Tror ikke de fikk RFID-taggene langt nok ned i pris til at selskapene var villige til å satse på dem. Tror vi sitter i et lite vakuum og venter på 'det store' ...

Aner du hvor mye en vanlig bagtag koster?

Tror GSM sende enhet som ligger påslått kan få konsekvenser ved bag kontroll i enkelte land. Fin teknologi å bruke som trigger......

Det var vel GSM-telefoner som også utløste brannalarm i bagasjerom (pga. stråling) på noen typer fly den gang GSMen var ganske ny?

Det var vel GSM-telefoner som også utløste brannalarm i bagasjerom (pga. stråling) på noen typer fly den gang GSMen var ganske ny?

Husker 2x slik hendelser med SAS sine Q400 når de var nye.

Det er noen år siden jeg var involvert .. mener å huske 27c per tag ... men det kan godt være feil.

Da burde ikke en RFID-tag være spesielt mye dyrere, men det noen øre her og noen øre der, så blir det fort en del penger av det.

Jada, også jeg har fått med meg at den skal slå seg på igjen når hastigheten er lav nok og er absolutt enig i at om så ikke skjer, er dingsen ganske så ubrukelig. Det jeg egentlig lurte på, er det du presiserer at du ikke aner noe om; Hvordan vet den at hastigheten er lav nok til at den skal skru seg på igjen?

Noen som kjenner til teknologien/logikken bak dette?

FAA har godkjent den, så vil tro den fungerer tilfredsstillende i forhold til forstyrrelser etc.

Da burde ikke en RFID-tag være spesielt mye dyrere, men det noen øre her og noen øre der, så blir det fort en del penger av det.

Sorry - leste feil .. trodde du mente RFID-tag --- en vanlig bagtag bagtag koster ikke mange ørene..

Jada, også jeg har fått med meg at den skal slå seg på igjen når hastigheten er lav nok og er absolutt enig i at om så ikke skjer, er dingsen ganske så ubrukelig. Det jeg egentlig lurte på, er det du presiserer at du ikke aner noe om; Hvordan vet den at hastigheten er lav nok til at den skal skru seg på igjen?

Noen som kjenner til teknologien/logikken bak dette?
Har rotet litt rundt på nett, lite info om akkurat teknologien. Virker som om selve dingsen er på under hele turen, men sender/mottaker går i dvale, noe som skal være good enough for FAA.

Fant dette intervjuet, forklarer ikke akkurat det du lurer på, men mye annen info.
"http://www.youtube.com/watch?v=1oCugiPUAOU"

Har prøvd å komme meg inn på sidene deres for å bestille, men det ser ut som de er overbelastet ... Får vente til den kommr på Amazon eller ebay kanskje ... ;)

Back