Trafikktall Norwegian Desember 2018

Störste problem dersom du vil selge / leie ut A320NEO er drifts-sikkerheten. LH har offentlig uttalt at deres A320NEO flyr ca 7,1 timer per dag vs. A320CEO med neste 11 timer per dag. Dette presser prisen og attraktivitæten ned. Det er ikke uten grunn at LH tar imot 9 A320CEO i 2019.

Hvor mye gevinst man har virkelig etter salg far vi vite med de neste regnskaps-tallene. Norwegian finanserer disse fly, det betyr at de må betale en rente på leiesum (=kjøpsprisen). I verste fall er renten så høy at det blir ingen salgsgevinst, mens bare økt likviditæt.

Likevel, i disse tider med stresset egetkapital er likviditæt den eneste vei å holde selskap i lufta. Hva skjer dersom likviditæt er borte kan man se i Tyskland med Germania nå. Jeg frykter vi snakker her om dager før selskap må stanse alle sine flygninger.
Heldigvis så inntreffer ikke alltid, «det verste». Det er noe som heter, å finne løsninger på utfordringer.
 
Back
Top