• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian trafikktall november 2019

Norwegian har i dag lagt frem trafikktallene for november. Kraftig fall i kapasiteten drar ned passasjertallene tilsvarende, men det er som planlagt. For samtidig er flyene fullere og yielder imponerende opp, så aksjer er kraftig opp i dag


Passasjerer: 2.283.821 -21%
ASK: -27%
RPK: -23%
Load factor: 83,0% +4,2pp'
Yield: 0,37 +12
Unit revenue: 0,31 +18%

https://www.norwegian.no/globalasse...fic-figures/traffic-figures-november-2019.pdf

Man bör huske hvilke bunn-niveåer man kommer fra. Og med en såpass kraftig ASK reduksjon hjelper det lite at RASK er opp med 18%. Til slutt sitter Norwegian med 14% eller ca. 300 Mio NOK mindre Revenue - som er cash-in.
Men med tanke pa cash flow så kommer jo alt an på hvor høy andel fiks-kostnader er i CASK. Fordi bare å parkere sine fly ikke betyr at man har ingen kostnader for dem, selv om de ikke produserer ASK og selskap totalt sett produserer mindre ASK.

Så under streken er den store spørsmål hvor stort cash-flow effekt i NOV19 mot NOV18 faktisk er. Kvartalstallene vil vise ...
 
Man bör huske hvilke bunn-niveåer man kommer fra. Og med en såpass kraftig ASK reduksjon hjelper det lite at RASK er opp med 18%. Til slutt sitter Norwegian med 14% eller ca. 300 Mio NOK mindre Revenue - som er cash-in.
Men med tanke pa cash flow så kommer jo alt an på hvor høy andel fiks-kostnader er i CASK. Fordi bare å parkere sine fly ikke betyr at man har ingen kostnader for dem, selv om de ikke produserer ASK og selskap totalt sett produserer mindre ASK.

Absolutt, og disse tallene sier jo ingen ting om kostnadene, som er vel så viktig her. Men jeg er uenig at Norwegian bare har parkert fly, ja MAX og 787 er parkert på grunn av sine velkjente problemer, men når det kommer til 737-800 maskinene så har de jo faktisk kvittet seg med dem, og dermed forsvinner det jo kostnader. Dog blir jo spørsmålet her om de samtidig har klart å kvitte seg med nok ansatte samtidig?
 
Back
Top