Totalt kollaps i kundeservice til SAS i kveld

En stygg ripe i lakken er det for SAS, men forhåpentligvis ikke noe banesår.

Og PAViking, det var helt klart SAS-folk som kom på PA-anlegget - de til og med slåss om mikrofonen virket det som i begynnelsen. Norwegians PAer var klare og tydelige og hadde en søt aksent med asiatisk tilsnitt.
Hvorfor mener du at dette er en stygg ripe i lakken for Sas? Jeg tror ikke det er så mye som en liten rift en gang.

OSL eller personalet som jobber der, er overhodet ikke istand til å ta unna den menneskemengden som befant seg på flyplassen selv om de hadde 3 dobblet bemanningen..

Det ble i tillegg informert kontinuerlig over høytaler annlegget om at passasjerer som hadde fått sine fly kansellert skulle ringe 05400 for ombooking. Pax ble også bedt om å holde seg i nærheten av informasjonstavler vedrørende status på sin avgang da gatebytter til tider forekom med stor hyppighet.

Stenger man skandinavias nest største flyplass på en av de travleste dagene i året, så ville det være fantastisk om man klarer og gi alle menneskene informasjon, og følgelig så vil mange gå glipp av den informasjonen som blir gitt.

Jeg skulle likt å se hvilke andre bransjer som hadde klart og informert sine kunder 100% dersom det ble en fullstendig kollaps i produktet de leverer:nor

En stygg ripe i lakken er det for SAS, men forhåpentligvis ikke noe banesår.

Hvorfor er det en stygg ripe i lakken? Når situasjonen er som den er, så byttes fly, avgangstidspunk flyttes, flyene får SLOT-tider som må holdes. Mister man en SLOT-tid er det stor sjanse for at neste ledige SLOT-tid ikke er før om 1-3 timer. Så i stedet for å vente på at folk skal komme seg gjennom security og frem til riktig gate, så er man nødt til å sende flyene avgårde med ledige seter. Det er dessverre realiteten. Dersom man forsinker en avgang fordi ikke alle har kommet seg frem til gate slik at flyet blir ytterligere forsinket, så kan det medfører bare det at forisnkelsene forplanter seg ytterligere utover dagen, noe som i verste fall kan medføre flere kanselleringer. Så operasjonssentralen er nødt til å velge mellom to onder: Enten akseptere at flyet går med noe ledige seter og man får noen titalls misfornøyde kunder, eller å senere på dagen kanskje kansellere et par avganger og blir stående med et par hundre fly forbanna kunder!

Og da er valget enkelt: man sender avgårde flyet med ledige seter!

Igjen: Det er en kompleks operasjon med MANGE hensyn å ivareta når slike situasjoner oppstår! Dessverre er det ikke enkelt å skjønne hverken for media eller de som står midt oppi det og helst bare vil hjem...

Kom deg til Torp du Kurt, så kan du ta Coastair til HAU herfra.

Eller fly via London med.....ja!:lol:

Angrep er det beste forsvar sies det, men da har man misforstått helt konseptet - å drive transport av mennesker er en SØRVISbransje.

Mine inntrykk er selvsagt gitt med mine øyne og hva jeg vet om bransjen. Hva tror du en forlatt "tante Olga på nesten 90 år" som satt i en rullestol ved gate 31/32 hadde det det? En mer fortvilet og forvirret eldre dame har ikke jeg sett før i mine 46 år.

Hvorfor mener du at dette er en stygg ripe i lakken for Sas? Jeg tror ikke det er så mye som en liten rift en gang.

OSL eller personalet som jobber der, er overhodet ikke istand til å ta unna den menneskemengden som befant seg på flyplassen selv om de hadde 3 dobblet bemanningen..

Det ble i tillegg informert kontinuerlig over høytaler annlegget om at passasjerer som hadde fått sine fly kansellert skulle ringe 05400 for ombooking. Pax ble også bedt om å holde seg i nærheten av informasjonstavler vedrørende status på sin avgang da gatebytter til tider forekom med stor hyppighet.

Stenger man skandinavias nest største flyplass på en av de travleste dagene i året, så ville det være fantastisk om man klarer og gi alle menneskene informasjon, og følgelig så vil mange gå glipp av den informasjonen som blir gitt.

Jeg skulle likt å se hvilke andre bransjer som hadde klart og informert sine kunder 100% dersom det ble en fullstendig kollaps i produktet de leverer:nor

Jag håller med helt och hållet om att det är svårt att ge information så att alla till alla tider är fullständigt nöjda. MEN... Mitt enda problem i denna saken... VARFÖR skickades bagaget för just denna flighten ut tillbaka på rullbanden igen??? Hade det inte gjort det så hade nog även vår LN-KGL varit i Haugesund just nu!

Angrep er det beste forsvar sies det, men da har man misforstått helt konseptet - å drive transport av mennesker er en SØRVISbransje.

Mine inntrykk er selvsagt gitt med mine øyne og hva jeg vet om bransjen. Hva tror du en forlatt "tante Olga på nesten 90 år" som satt i en rullestol ved gate 31/32 hadde det det? En mer fortvilet og forvirret eldre dame har ikke jeg sett før i mine 46 år.
LN-KGL.. Aller bransjer som selger ett produkt er en "service bransje" ovenfor sine kunder.

og i dag har jeg hørt en histori som ligner veldig på Kurts - fra en DY-pax som til slutt kom seg til BGO i natt. Gårsdagen var helvete på jord på OSL - uansett.

Nej, jag blir riktigt irriterad över mediarapporteringen! Är opinionen så i Norge också att "alla hatar SAS, alla älskar Norwegian"?

det er nok dessverre sånn, Paer - men etterosm DY blir større, får de også sin del av (ufortjent og fortjent) pepper.

Kanskje de samme slektningene som valgte å kjøpe billett til "tante Olga på 94 år" på årets travleste dag også har hjerte til å ta vare på henne, eller å kjøre henne hjem igjen og prøve å reise en bedre dag, eller på en bedre måte. Er det rett å risikere flybesetningers liv og dyrt materiell i frykt for en tabloidforside, eller skal man forholde seg profesjonelt til sikkerheten? Trolig er "tante Olga på 94" bedre rustet til å tåle forsinkelsen enn mange av de andre langt yngre passasjerene, som lar seg stresse til det ugjenkjennelige bare fordi de ikke har en personlig selskaps-dedikert informasjonsassistent ved sin side, ikke bare utrustet med alle verdens informasjonskanaler og værobservasjonsutstyr, men også med en ufeilbarlig krystallkule og eget gatekjøkken :)

Er det en god storm i Nord-Norge, kan verken biler, busser, fly eller båter ta seg frem. Der gjør man det beste av det. Det er etterhvert ikke noen hemmelighet at OSL kan "clogge igjen", enten det er pga tåke eller kraftig snøfall.

Og forresten, jeg sitter selv med familen og venter på fly, på en annen stører flyplass i Trøndelag, aner ikke når vi kommer med pga fulle fly og enkelte kanselleringer, men vi vet at navnene våre er i systemet, vi har klart å kjøpe mat til oss selv, og her er både bokhandeler og stikkontakter til internett. Og det verste av alt, alle vi kan se ser ut til å ha lav puls, og tar ting som de kommer. Det blir nok jul i år også, neste år er planen å holde oss hjemme, men den planen har vi fast annenhvert år.

God jul alle sammen!

Jeg været at det kunne bli trafikkkork igår og endret min retur til SVG fra OSL fra sent ettermiddag til SK4019 11.30. Vi kom avgårde ca en halv time for sent grunnet avising av motorene og heldigvis før kaoset inntraff.
Jeg leser beskrivelsen i denne tråden fra -KGL som grei og sakelig. Dette er tross alt hva han opplevde og følte der og da.
Når kunden har en slik opplevelse så er den tross alt reell. At ulike mennesker har ulike opplevelser av samme situasjon er ikke unormalt.
Man kan ikke benekte eller bortforklare at -KGL sitter igjen med erfaringen han beskriver. Det må et hvert selskap som driver service ta inn over seg ellers har man tapt.
Mange her skriver greie forklaringer på det ekstraordinære og varme innlegg for SAS.
Selv -KGL tror jeg er enig i mange av disse betraktningene. Dog må man lese hans ankepunkter . Han slakter jo ikke alle over en og samme kam.

Jeg er storkunde hos SAS , men jeg ligger ikke på teppe(ikkeflygende) og ber til dem. Det må kunne gå ann å være sakelig kritisk fordi om man har preferanser til et selskap.

Min observasjon gjennom mange år er at det er mange dyktige medarbeidere i bakketjensten flere selskap.
I siste år har det dog vært et generasjonskifte i mange av selskapene , også SAS.
Flere av de virkelig drevne og flinke folkene i tidligere Braathens og nå SAS jobber ikke lenger i disse selskapene av ulike grunner.
Dagens bakkepersonale ser jeg har ikkke samme erfaringsnivå som tidligere og det gjenspeiles når en situasjon som igår oppstår på OSL og andre plasser.
Da får vi den situasjon vi kaller "the proof of the pudding" hvor erfaringen spiller en stor rolle.
En annen side er at dagens konkuransesituasjon i selskapene gjør at det er færre ansatte enn det var før for å håndtere både normale og unormale trafikksituasjoner.
Det -KGL skriver kan jeg også stille meg bak hensyn tatt alle andre forståelser som innleggene her viser.

Jeg mener SAS gjør det klokt å lese -KGL's innlegg og forsøke å lære av situasjonen .
Det er ikke første gangen at det kommer tåke på OSL og det blir garantert ikke den siste.
Hva tenker SAS å gjøre neste gang en slik situasjon oppstår?

Du skulle booket via wideroe.no. Da hadde du iallefall fått kontakt på telefon i dag (jeg kom gjennom på telefon tidligere i dag uten problemer)...;) Min erfaring er at det er mye lettere å få kontakt med wideroe.no når du skal gjøre endringer osv. (men det hjelper selvsagt ikke deg nå, dessverre)

Vi har hatt et usedvanlig stort trykk her i dag, men har tatt godt unna. De fleste bruker Chat og epost hvor vi alltid svarer innen 20sek/10min, og de som ringer klarer vi dermed å betjene også...Men til oss å være så har vi lang svartid .. 22 sekunder i snitt i dag.
Problemet er at det ikke er så mye vi kan hjelpe strandede kunder med på en slik dag, da alt av avganger er fullbooket, og de må henvises til flyplasspersonellet for direkte hjelp der de måtte befinne seg.

Jeg været at det kunne bli trafikkkork igår og endret min retur til SVG fra OSL fra sent ettermiddag til SK4019 11.30. Vi kom avgårde ca en halv time for sent grunnet avising av motorene og heldigvis før kaoset inntraff.
Jeg leser beskrivelsen i denne tråden fra -KGL som grei og sakelig. Dette er tross alt hva han opplevde og følte der og da.
Når kunden har en slik opplevelse så er den tross alt reell. At ulike mennesker har ulike opplevelser av samme situasjon er ikke unormalt.
Man kan ikke benekte eller bortforklare at -KGL sitter igjen med erfaringen han beskriver. Det må et hvert selskap som driver service ta inn over seg ellers har man tapt.
Mange her skriver greie forklaringer på det ekstraordinære og varme innlegg for SAS.
Selv -KGL tror jeg er enig i mange av disse betraktningene. Dog må man lese hans ankepunkter . Han slakter jo ikke alle over en og samme kam.

Jeg er storkunde hos SAS , men jeg ligger ikke på teppe(ikkeflygende) og ber til dem. Det må kunne gå ann å være sakelig kritisk fordi om man har preferanser til et selskap.

Min observasjon gjennom mange år er at det er mange dyktige medarbeidere i bakketjensten flere selskap.
I siste år har det dog vært et generasjonskifte i mange av selskapene , også SAS.
Flere av de virkelig drevne og flinke folkene i tidligere Braathens og nå SAS jobber ikke lenger i disse selskapene av ulike grunner.
Dagens bakkepersonale ser jeg har ikkke samme erfaringsnivå som tidligere og det gjenspeiles når en situasjon som igår oppstår på OSL og andre plasser.
Da får vi den situasjon vi kaller "the proof of the pudding" hvor erfaringen spiller en stor rolle.
En annen side er at dagens konkuransesituasjon i selskapene gjør at det er færre ansatte enn det var før for å håndtere både normale og unormale trafikksituasjoner.
Det -KGL skriver kan jeg også stille meg bak hensyn tatt alle andre forståelser som innleggene her viser.

Jeg mener SAS gjør det klokt å lese -KGL's innlegg og forsøke å lære av situasjonen .
Det er ikke første gangen at det kommer tåke på OSL og det blir garantert ikke den siste.
Hva tenker SAS å gjøre neste gang en slik situasjon oppstår?

Meget bra innlegg!

Jeg proever aa gaa igjennom hva jeg ville ha gjort i denne situasjonen. Det foerste jeg ville ha gjort er aa ringt SAS Hotline foer jeg hadde forlatt flyplassen. Naar informasjonen som kommer varierer og er upaalitelig tyder det paa at ting ikke er helt under kontroll og at noen jobber paa spreng med aa finne best loesning for passasjerene. Foer det staar canceled pa skjermen forlater jeg ikke flyplassen, jeg forlater heller ikke flyplassen foer jeg er ombooket, enten via telefon eller faar et nytt BP i haanden.

Hadde -KGL valgt min approach hadde han nok landet i HAU litt over midnatt og kosa seg med en bayer i dag istedetfor aa humpe paa bussen i timesvis.

Dog er det et par viktige ting -KGL paapeker som er langt under par. Det foerste er jo SGS totale mangel paa aa organisere innsjekk paa OSL, vaer eller ikke. Spesielt paa dager som dette er det jo helt hoel i huet aa ikke bemanne flere bag drop skranker. For 2 aar siden hadde min fokusgruppe paa Flyertalk et moete med SAS og vi diskuterte akkurat problematikken med mangel paa personell ved bag drop. Folk misser flighter paa grunn av lang ventetid for aa faa slippe bagasjen sin paa bandet, ofte er ventetiden lengre paa bag drop enn paa manuell innsjekk. Det er jo helt hoel i huet, maskin innsjekk og bag drop skulle jo spare tid... Har ikke vaert paa OSL siden mai, det virker dog ikke som at SGS har tatt denne kritikken innover seg og soerget for en fornufig balanse i personellet / oekt antall personer som betjener bag drop. Et par dager foer jul er vel dette kanskje ekstra viktig:rolleyes:

Naar det er sagt feilet de ogsaa ved aa ikke ha nok folk ved service senteret og i billettskranken. Alle GAene forsvinner jo fra gatene naar det er slike situasjoner. Istedetfor aa sette seg paa pauserommet, boer de jo heller ta tak i ting og booke folk om ved gate eller bemanne service senteret/ billettskranken.

Her var det mye ....

Jeg har selv vaert tungt inne i 'disorganiseringen' av uvaersdager og har en viss erfaring paa omraadet.

1. Man klarer aldri aa gi nok informasjon. Fingrene klarer ikke aa oppdatere systemene fort nok, man sitter og venter og venter paa aa komme igjennom paa hoeyttaleranlegget fordi noen bruker anlegget .. gjerne over 'alle soner' naar man kunne noeyd seg med et spesifikt omraade.

2. Det finnes ikke nok folk til aa haandtere slike situasjoner. Aldri. Og selv om det gjorde det, ville det ikke vaert mulig aa organisert dem effektivt. Imidlertid etter mange aar med personalkutt og automatisering, er det kun saa mange hoder igjen. Og et visst antall MAA sitte paa bakrommet og forsoeke aa organisere troppene. Sender man alle ut i kaoset, blir det som hodeloese hoens, det vil ikke bli gjort noenting.

Naar det gjelder bookingsiden, er det klart at de heller ikke vil ha muligheten til aa takle det hvis 3-4000 mennesker ringer samtidig ... og i dag har jo alle mobiltelefoner .. mye kan gjoeres paa automatiseringssiden, og enkelte selskaper gjoer noe med dette. Delta har utviklet et veldig bra IROPS-system, og jeg tror Amadeus ogsaa jobber med en loesning i sitt nye DCS system ALTEA, hvis de noen gang klarer aa faa det ferdig .. sa konkurrenten spydig ..

BA ville ogsaa ha en slik loesning paa plass foer Terminal 5 aapnet, men har maattet gi det opp.

Men det er her utfordringen ligger .. aa faa et saa avansert salgs- og innsjekkingssystem at det automatisk kan ta jobben med aa booke om og flytte pax saa det eneste de trenger er aa paa automaten og faa nye boardingkort .. eller faa en ny barcode til mobiltelefonen .. Da kan de flyplassansatte konsentrere seg om aa gi skikkelig informasjon og aa hjelpe de som faller utenfor og virkelig trenger hjelp.

Saa ikke skyt pianisten .. gi stakkaren bak skranken eller paa gate'n en Smil eller en brus .. han og hun gjoer saa godt de kan med de verktoey de har, men verktoeyene kan desverre ikke haandtere problemene godt nok. Ikke alle haandterer stresset like godt heller, og et vennlig ord eller en klapp paa skulderen kan 'redde dagen' for en stakkar som er paa sammenbruddets rand.

.. og Kurt .. .send meg returdetaljene dine .. stasjonssjefen paa HAU er en gammel kompis av meg .. han kan nok skaffe deg cockpit hvis skipper'n er samarbeidsvillig. ;)

Jeg maa si meg enig med Kurt, dette er baade en skarp ripe i SGS lakken, og et kollaps, og jeg har selv masse erfaring fra slike kaotiske dager ja selv kaotiske uker (opplevde at FBU var stengt en uke pga taake, vi fikk ned 3-4 maskiner hver kveld i en hel uke) vi hadde en koe paa oever 1000 kunder paa billettkontoret (koelapp systemet gikk til 999, og det kom 2 kunder for hvert nummer!!!) jeg har jobbet 27 timer i et strekk med SK907 innstillt - 207 kunder rerouted...og etter alle disse koatiske dagene hadde vi alltid en de-briefing hvor vi tok tak i det som gikk galt...hva kan vi gjoere anderledes, og det Kurt presenterer paa en meget noektern maate etter en svaert frustrende ettermiddag/kveld er nettopp slike punkter hvor det maa forberdringer til, og det er der de som svarer Kurt paa SAS og SAS Fanklubb sine vegne boer ta tak i og se at hmmm her var vi ikke flinke nok....

SGS ansatte her paa forumet har lagt lista hoeyt og presentert seg selv som et bedre alternativ enn fremmedhandling for SAS, noe jeg i utgangspunktet er enig i, men da maa dere ogsaa ta kritikk naar det leveres et daarligere produkt en gjennomsnittet av fremmedhandling.

Kurt er en oppegaaende hedersmann, innehaver av Holmenkollskien og absolutt ikke foerstereisepassasjer, og han hadde et meget sterkt oenske aa komme hjem til HAU, saa jeg velger aa tro paa hans beskrivelser av hva som ble gitt av informasjon...og det er her SGS virkelig har sviktet og bidratt stekt til at en svaert vanskelig situasjon ble kaotisk.....noeklen til aa komme gjennom slike dager er aa gi hyppig informasjon, og Kurt forteller om lange stillhets pauser saa det har vaert rom for aa gjoere ting mye bedre....(70% av de 1000 som stod i koe paa billettkontoret paa FBU hadde samme spoersmaal...Naar letter taaken?? saa ved aa gi oppdatereinger om vaeret hvert 10 minutt selv det ikke hadde endret seg, reduserte den koeen til overkommelig i loepet 30 minutter!!)

det er ogsaa en del fakta som taler SGS midt i mot, Kurt reiste hjem med bagasjen sin, og SK 320 landet i HAU med 7 kolli bagasje!!! her har det vaert en utrolig svikt i kommunikasjoner i ett elller flere ledd....7 kolli hoeres ut som noe av bagasjen til de som ble rerouted kom med, mens den bagasjen som tilhoerte de som opprinnelig hadde sjekket inn paa denne flighten laa igjen i bagasje hallen....og hvorfor reagerte ingen paa at maskinen gikk full av passasjerer med 7 kolli foer jul...hallo noen som er vaakne ??????

Det blir alltfor lettvint aa skylde paa vaeret, ja det ville gjoere dagen veldig vanskelig og svaert komplisert, men det burde ikke ha foert til et slikt kaos....det er her kjernen ligger, ikke hva VG skriver....

Det er ikke OSL som bruker høyttaleranlegget på OSL. Det gjør selskapene selv.

Kun delvis riktig. På innsiden er det fly/handlingselskapene som anonserer selv. I avgangshallen er det kun OSL som kan ta opprop. (om ikke SGS har fått en egen mikrofon nå da...)
Jeg har ikke våget meg innafor i går men satt da på plassen min hele i går kveld. Det som ble opplyst i avgangshallen var at alle som hadde innlandsfly med SAS kunne hente bagasjen sin nede i ankomsthallen.
Så var det vel ved 23-tiden at de begynte å rope opp enkelte avganger som da faktisk skulle gå og pax ble bedt om å levere bagasje igjen på bagdrop.

Men selv om det ble ropt informasjon hele tiden var mange fortvilte og sultne på mer informasjon. Det som jeg ikke har hørt at det ble informert om var at SAS holdt innsjekk stengt i noen timer.

Det som har forundret meg er at det ikke har vært noen opprop angående Norwegian sine avganger i avgangshallen!!!

Hilsen,
Laurenz

Dessverre er ikke KGL sin situasjon unik. Problemet i dag er at SGS gjør det SAS Norge sier, vi kan ikke påvirke i like stor grad som det var den gang Ln-Mow og DC-8 var her, de disposisjonene som SAS Norge gjør. Slik som at de ønsker å sende hjem paxen. Det er de som bestemmer når fly skal instilles og når de skal gå. Vi må som underleverandør bare akseptere situasjonen og rydde opp i størt mulig grad. Det er vel den største endringen fra LN-MOW og de eldre sin tid her.

Kun delvis riktig. På innsiden er det fly/handlingselskapene som anonserer selv. I avgangshallen er det kun OSL som kan ta opprop. (om ikke SGS har fått en egen mikrofon nå da...)

Det er riktig, vi har ikke mulighet til det, men må ringe inn til OSL for info om innsjekkområdet.

Paa vaar tid hadde vi ikke mye mere aa si naar det kom til innstillinger og hvilke maskiner som skulle gaa hvor.....flykontoret gjorde stort sett som de selv ville, og mang en gang ble den ene maskinen som kunne gaa i rute disponert til "et hoel i huet destinasjon" i stedenfor aa fylles opp med transfer passasjerer til CPH.....vi maatte ogsaa bare akseptere situasjonen og jobbe ut i fra det....det har liten innvirkning paa hvor ofte man opplyse aa gi informasjon uansett hvor lite den innholder og hvor lite nytt en kommer med....

Paa vaar tid hadde vi ikke mye mere aa si naar det kom til innstillinger og hvilke maskiner som skulle gaa hvor.....flykontoret gjorde stort sett som de selv ville, og mang en gang ble den ene maskinen som kunne gaa i rute disponert til "et hoel i huet destinasjon" i stedenfor aa fylles opp med transfer passasjerer til CPH.....vi maatte ogsaa bare akseptere situasjonen og jobbe ut i fra det....det har liten innvirkning paa hvor ofte man opplyse aa gi informasjon uansett hvor lite den innholder og hvor lite nytt en kommer med....

PÅ din tid. (da jeg og jobbet) hadde dere en helt annen hverdag, med langt flere hoder på jobb i forhold til flybevegelsene.

Heldigvis var det svært mange passasjerer som tok kontakt med oss som var på jobb i går, og ga oss beskjed om at vi gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg finner det litt spesielt at en med så lang erfaring innenfor bransjen kan sitte og dømme SGS som en middelmådig handling agent på bakgrunn av en forumbrukers opplevelser og norges mest upartiske avis sine innlegg!

Debrefinger holdes fremdeles etter slike dager, og feil evalueres og man prøver å forbedre seg og stille sterkere ved lignende situasjoner.

Blandt annet var det ett menneske som informerte over annleget med hyppige mellomrom.

Man kan deriomt ikke bemmanne opp til å kunne ta unna for en slik menneskemengde i terminalen.

Det hjelper heller ikke at flyselskapet handling agenten representerer kanseller alle avganger resten av kvelden for å så sette de inn igjen etter att all bagasje er kjørt inn i ankomsthallen, man må da prøve og få organisert kaoset på best mulig måte. Noe jeg mener ble håndtert på en profesjonel måte i går kveld/natt.

Back