Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

...og at vi på sikt kan få en forenklet transfer på OSL og de andre store norske lufthavnene.
Dette tyder jo klart på at en slik ordning vil på sikt implementeres andre steder også, ikke bare på OSL. Regner med at det er dette Dag Viking sikter til.
Transfer utland-innland er ikke bare et OSL-fenomen, selv om det rimeligvis er svært mye større der. Eksempler kan være ABZ-SVG (eller BGO)-TRD, LGW/LHR-Møre, ARN-BGO-SVG. Det er mange muligheter...

Unngår OSL som pesten, både på veien ut og på veien tilbake. Får hverken Eurobonus-poeng eller -legs på turen fra/til Trondheim, og med dette sjanseløse fortollingssystemet som kun kan forekomme i et potetland som Norge ser jeg ingen grunn til å slutte å fly via CPH (eller ARN for den saks skyld).

Merkelig at det skal være så vanskelig å bruke sunn fornuft.

Vi har penger, men det er også alt vi har.

Unngår OSL som pesten, både på veien ut og på veien tilbake. Får hverken Eurobonus-poeng eller -legs på turen fra/til Trondheim, og med dette sjanseløse fortollingssystemet som kun kan forekomme i et potetland som Norge ser jeg ingen grunn til å slutte å fly via CPH (eller ARN for den saks skyld).

Merkelig at det skal være så vanskelig å bruke sunn fornuft.

Vi har penger, men det er også alt vi har.

Einig, einig. Men det er ikkje mange åra sidan eg stod i Luleå utan bagasjen sidan eg gløymde å bære den gjennom tollen på ARN...

Om ein får til eit betre opplegg på OSL, så hjelp det mange sjølv om ein må gjere det på gamlemåten på andre flyplasser. Ang det med security: ein kunne vel hatt bagdrop og eigne sluser om ein må bære bag ut sjølv.

Transfer utland-innland er ikke bare et OSL-fenomen,

Vi får se, men 170 mill refererte direkte til OSL. På de andre stasjonene hvor det vil bli aktuelt så vil det jo sannsynligvis ikke være så stort krav til ressurser heller. I Sverige så gjelder det fortsatt bare for ARN.

Jeg ser for meg et punkt ETTER fortolling, men FØR utgangen, hvor to vektere sitter og folk som skal videre innenlands presenterer boarding kortet og får gå forbi. De har da med seg bagasjen, som nå altså er fortollet, og skanner denne manuelt før de slenger den på et bagasjebånd (likt den automatiske bag-dropen i TRD). Deretter ledes de under bakken, og kommer opp via rulletrapp og sluser til avgangshallen på innenrikssiden i OSL.

Hadde dette vært forsvarlig hva gjelder sikkerhet? Og hva med fortolling? Det er jo på ingen måte en perfekt løsning, men man slipper å slepe bagasjen milevis, og kanskje viktigere, slipper security.

Noen med litt faglig innsikt kan vel nå knuse ideen sønder og sammen - den har sikkert blitt tenkt på før.

PS! Har forresten ingen kjennskap til hvordan de løser dette i f.eks. Sverige, annet enn at jeg vet at det funker!

...De har da med seg bagasjen, som nå altså er fortollet, og skanner denne manuelt før de slenger den på et bagasjebånd (likt den automatiske bag-dropen i TRD). Deretter ledes de under bakken, og kommer opp via rulletrapp og sluser til avgangshallen på innenrikssiden i OSL.

... og kanskje viktigere, slipper security.

Noen med litt faglig innsikt kan vel nå knuse ideen sønder og sammen - den har sikkert blitt tenkt på før.

Ja, når du har tatt i bagasjen må du gjennom security, så du vil ikke slippe security i ditt konstruerte tilfelle.

Ja, det gir vel forsåvidt mening. Man kunne jo ha hatt kniver i kofferten...

Hvordan løser de dette i Sverige? Har de fortollingssluser ved endelig destinasjon uansett om man kommer til innenlands- eller utenriksterminalen?

Løsningen som jeg har forstått det er at passasjerene går igjennom en tollkontroll, uten å være i kontakt med bagasjen, dermed kan de gå rett til innland uten å gå igjennom ny sikkerhetskontroll. Bagasjen går igjennom sin egen, som tollerne scanner, eller lar hundene sniffer eller hva det skulle være de føler for å gjøre. Det er strengt tatt ikke så ulikt fra i dag, bortsett fra at passasjerene ikke må møte tollerne sammen med bagasjen, og det mener tollerne kan føre til at fører til dårligere kontroll. De bruker bl.a. kroppspråk og profilerer deg som en kombinasjon av passasjer og bagasje.

Vi kan jo alltids drømme, men med dagens Samferdselsminister skal det vel godt gjøres å få det til. Hun er jo mer opptatt av å bygge seksfelts motorvei mellom hjembygda si og TRD, enn til Trondheim sentrum :P

Tullen på Arlanda genomför slumpvisa kontroller på transferbagaget i bagagesorteringshallen med hjälp av hundar. Misstänkta väskor röntgas och öppnas.
Alla passagerare med slutdestination arlanda tar sin väska genom tullkontrollen påväg mot exit.
Om det finns en flight där Arlanda tullen har starka misstankar om ex knarksmuggling så görs kontroll av samtliga väskor innan passagerna får bagaget. Bagagevagnen lossas på ankomstbandet men innan bandet startas får tullens knarkhundar lukta på varje väska. Om hunden markerar en väska så tas den åt sidan under någon minut. Civilklädd tullpersonal finns vid ankomstband på passagerarsidan. Klartecken ges på radio och den misstänkta väskan läggs på bandet. Passageraren tar upp den misstänkta väskan och börjar gå mot exit. Den civilklädda tullpersonalen tar sedan in passageraren för kontroll i tullstationen påväg mot exit. Systemet funkar bra på Arlanda.
De norska tullarna verkar dessutom vara ovanligt nitiska vid att kontrollera alkoholinförseln i taxfree påsen.

Takk for innsikten, L-1011 :)

Og ja, de norske tollerne er nok mer opptatte med literskvoten på sprit enn å stoppe virkelige kriminelle.

Takk for innsikten, L-1011 :)

Og ja, de norske tollerne er nok mer opptatte med literskvoten på sprit enn å stoppe virkelige kriminelle.

Vel, den der var hvertfall ny.

Jeg er ikke toller, men har sett en del via jobben, og kan garantere deg at det gjøres veldig mye ting som folk aldri ser eller kommer til å se.

Folk i Toll(u)vesenet som jeg har kjent i over 10 år lyver sikkert om prioriteringene for moros skyld.

Enten det eller så har de egne prioriteringer. Da folk i tollvesenet jeg har kjent i nærmere ti år kan fortelle at en slik prioritering er absolutt tullball.

Det har skjedd mer enn en gang at jeg har måttet ta et seinere fly ut fra OSL eller velge ei anna reiserute pga innkalkulert tid for ny sjekk-inn+sikkerhetskontroll. Hadde det gått smidigere hadde det definitivt ført til at jeg hadde brukt DY/SK mer inn til Norge.

Edit: OK kom meg akkurat i forkjøpet med samme poeng, bare med andre ord

Amen... cant agree more

Tullen på Arlanda genomför slumpvisa kontroller på transferbagaget i bagagesorteringshallen med hjälp av hundar. Misstänkta väskor röntgas och öppnas.
Alla passagerare med slutdestination arlanda tar sin väska genom tullkontrollen påväg mot exit.
Om det finns en flight där Arlanda tullen har starka misstankar om ex knarksmuggling så görs kontroll av samtliga väskor innan passagerna får bagaget. Bagagevagnen lossas på ankomstbandet men innan bandet startas får tullens knarkhundar lukta på varje väska. Om hunden markerar en väska så tas den åt sidan under någon minut. Civilklädd tullpersonal finns vid ankomstband på passagerarsidan. Klartecken ges på radio och den misstänkta väskan läggs på bandet. Passageraren tar upp den misstänkta väskan och börjar gå mot exit. Den civilklädda tullpersonalen tar sedan in passageraren för kontroll i tullstationen påväg mot exit. Systemet funkar bra på Arlanda.
De norska tullarna verkar dessutom vara ovanligt nitiska vid att kontrollera alkoholinförseln i taxfree påsen.

Jepp, den norske moralkulturen er så. Avholds tradisjonene lever ennå sterkt i Norge. Derfor drikkes det mer når man kommer utenlands....

Har tegnet en rask skisse i paint - et forslag til hvordan man kan forenkle problemet med fortolling på OSL. Det eliminerer ikke problemet helt, naturligvis. Men det reduserer avstanden man må gå, og det må da oppleves enklere enn å stues sammen med alle andre passasjerer. Ulempen er naturligvis at det krever litt areal, og bemanning.

992eqt.png

Bortsett fra at det rent praktisk tar areal - er det noe juridisk som stider mot et slikt forslag?
Siden baggene allerede har tag til endedestinasjonen, kan vel bag-belt-skranken være automatisk/ubemannet?

Har tegnet en rask skisse i paint - et forslag til hvordan man kan forenkle problemet med fortolling på OSL. Det eliminerer ikke problemet helt, naturligvis. Men det reduserer avstanden man må gå, og det må da oppleves enklere enn å stues sammen med alle andre passasjerer. Ulempen er naturligvis at det krever litt areal, og bemanning.

992eqt.png

Bortsett fra at det rent praktisk tar areal - er det noe juridisk som stider mot et slikt forslag?
Siden baggene allerede har tag til endedestinasjonen, kan vel bag-belt-skranken være automatisk/ubemannet?

Forslaget ditt hjelper ikke på problemet, bare reduserer ulempene i form av marginalt kortere distanse. Problemet er i hovedsak det at man må hente og tollklarere bagasjen, også gjennom en ny sikkerhetskontroll. "langt" må man gå uansett

992eqt.png

Skissen din glemmer vel at du fortsatt må gjennom ny sikkerhetskontroll siden du har vært i kontakt med innsjekket baggasje som ikke har samme krav som carry ons security-wise.

Status
Not open for further replies.
Back