Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Skissen din glemmer vel at du fortsatt må gjennom ny sikkerhetskontroll siden du har vært i kontakt med innsjekket baggasje som ikke har samme krav som carry ons security-wise.

Jeg antar det er derfor det er tegnet inn security i gult.

En slik løsning burde fungere og gjøre det adskillig enklere, men har den ulempen at det visstnok er veldig varierende mengde passasjerer og derfor vanskelig å dimensjonere bemanning. En løsning uten ny security for passasjerer med kun håndbaggasje burde også være tenkelig.

Man kunne jo også tenke seg enkel tilrettelegging som bedre skilting, prioritet i bagdrop oppe osv.

Re: Tollvesenet står på sitt.

Beklager, var åpenbart ikke våken... Da faller min kommentar bort.

Bortsett fra at det rent praktisk tar areal - er det noe juridisk som stider mot et slikt forslag?
Siden baggene allerede har tag til endedestinasjonen, kan vel bag-belt-skranken være automatisk/ubemannet?

Tror ikke det er noe juridisk som er mot den ideen.

For å være hensiktsmessig så bør det være minst 3 bag drop skranker (per operatør). Grunnen er at transit kommer gjerne i store grupper samtidig, og det var problemet som gjorde at bruk av bagdrop i avgangshallen var mer effektivt for selskap og passasjerer.

Jeg regner med du må bruke mye større areal enn du har avsatt. I tillegg så skal bagasjen faktisk bevege seg til flyet, det har du ikke avsatt areal til for baganlegget.

De fleste passasjerer vet ikke forskjell mellom gjennommerket bagasje som er sjekket inn og tilsvarende som ikke er sjekket inn. Den som ikke er sjekket inn fungerer ikke på automatisk bag-drop. Men de kommer likevel til å prøve, og kan gjerne bruke opptil ett min på det. 30 sånne pax vil da bruke 10 min, og har du da kanskje 100-200 i kø som skal rekke fly videre og det bare er 30 min igjen...

Bemanner du skranken så kommer all slags folk som mener de har en gudegitt rett til å bli sjekket inn, ofte gull-kunder, "ofte-reisende", "brukt-mye-penger-kunder", "pst, det går fort å sjekke meg inn, kan ikke du dea'". Alt dette var grunnen til at transit-skranken ble belastet, og i tillegg til at kapasiteten for bag-anlegget var begrenset (og økning var vanskelig siden det ikke var plass til å bygge om) så ble det med en gang lang kø.

Denne ideen er ikke nytt overhode, men problemet er at det tar forferdelig mye areal, og utnytter ikke ressursene optimalt, og at passasjerene må sannsynligvis stå i lengre køer. I tillegg så må flyplassen bygges om. Fordelen er at det gjør det marginalt kortere å gå og du slipper å ta bagasjen opp en etasje, og om du kommer utenom et rush så vil køen være kort.

Hva om denne løsningen kun gjaldt for folk som hadde connection innen 30-45 min?

Edit: Synes forslag om en egen 'sluse' for folk uten innsjekket bagasje var en lur idé. Så er spørsmålet hvordan man vet at folk ikke har bagasje med seg - om f.eks. noen går feil og bagasjen blir liggende, er de vel snare til å skylde på flyplassen/flyselskapet heller enn å ta ansvaret selv. :)

Last edited:

Løsningen som jeg har forstått det er at passasjerene går igjennom en tollkontroll, uten å være i kontakt med bagasjen, dermed kan de gå rett til innland uten å gå igjennom ny sikkerhetskontroll.

Ja, men en eller annen sikkerhetskontroll må en del unasett gjennom da de kommer fra "urene flyplasser", men jøsses ja, det vil hjelpe med en trasfersjekk på disse.

Bemanner du skranken så kommer all slags folk som mener de har en gudegitt rett til å bli sjekket inn, ofte gull-kunder, "ofte-reisende", "brukt-mye-penger-kunder", "pst, det går fort å sjekke meg inn, kan ikke du dea'". Alt dette var grunnen til at transit-skranken ble belastet, og i tillegg til at kapasiteten for bag-anlegget var begrenset (og økning var vanskelig siden det ikke var plass til å bygge om) så ble det med en gang lang kø.

Men den gamle transferskranken var på utsiden, var det mange som startet sin reise på OSL som benyttet den for å unngå kø i etasjen over? Systemet funker i USA (med store volumer), der er det ofte kun en skranke med ett bånd der de scanner tags. Har du ikke tag, sorry - gå til innsjekk.

I USA - og slik det var på FBU - var ikke disse skrankene tilgjengelige for andre enn ankommende. Å legge slike funksjoner i åpne områder er som å be om 'forstyrrelser'.

Men den gamle transferskranken var på utsiden, var det mange som startet sin reise på OSL som benyttet den for å unngå kø i etasjen over? Systemet funker i USA (med store volumer), der er det ofte kun en skranke med ett bånd der de scanner tags. Har du ikke tag, sorry - gå til innsjekk.

Det var noen men ikke det største problemet siden køen på innsjekk normalt var mindre enn på transfer bagdrop. Det større problemet var de som var i transfer, men ikke var tagget - enten fordi de hadde separate billetter, eller fordi original-stasjonen merket de bare til OSL (mange stasjoner fra andre selskaper ville ikke tagge lenger til OSL). Siden baganlegget til OSL er avhengig av BSM meldinger, ellers "vrakes" bagasjen og sendes til egen binge hvor det må sorteres (men det er også det som tar lengst tid, og da mister man som oftest tiden på under 20 min), så må den sjekkes inn. Vi prøvde å kjøre hardt på det, men klagene som kom gjorde at det var en av grunnene til at SAS ikke ønsket den posisjonen lenger. Kundetilfredsheten totalt sett gikk opp, selv om noen savnet bagdropskranken etter at den ble stengt. Man kunne nok gjort som i USA, men de har også som regel lengre MCT enn 45 min og en helt annen infrastruktur og systemer enn det er på OSL. Og i tillegg så lar de baggen gå innenlands USA, selv om pax/bag ikke matcher. Når det gjelder volum, så er det nok mye større antall transfer-bagasje enn mange først tror. Hvis man sammenligner størrelsen på OSL sin terminal med andre flyplasser som har 20 mill pax årlig...

Hvor stor andel av ankommet pax reiser gjennomgående videre til andre steder i Norge? Sitter med en følelse om at det antas her å være fler enn reelt er.

Det er synd at "alt" skal gjøres så vanskelig her i landet, samt at det er ikke måte på hvor lang tid ulike offentlige etater bruker på sine utredninger og undersøkelser( jfr veiplanlegging f,eks...)
I Sverige har de løst dette på en enkel og elegant måte:
*Bagasjen merkes til "final destination"
*Bagasjen tollklareres av tollerne på "air side" og gjennomlyses ved behov.`
*Bagasjen overføres som vanlig transfer til neste avgang som er innenlands
*Den reisende ser ikke bagasjen mellom hvor den ble sjekket inn og der den ankommer på innlandsdestinasjonen

Om vi kunne ha fått til samme enkle og effektive regime på OSL, ville de reisende ha sluppet å gå ut gjennom tollen, opp i avgangshallen og brukt dyrebar tid og ressurser i sikkerhetskontrollen, ved å bruke en enkel transferute på "Innsiden" og over på innlandsdelen av OSL.

Men, så enkelt er det ikke i Norge dessverre.

Kundetilfredsheten totalt sett gikk opp, selv om noen savnet bagdropskranken etter at den ble stengt.

Opplevde stengingen som fantastisk irriterende og forstod aldri hvorfor dette skjedde. Takk for en god forklaring :)

Hvor stor andel av ankommet pax reiser gjennomgående videre til andre steder i Norge? Sitter med en følelse om at det antas her å være fler enn reelt er.

Jeg bidrar så lite jeg kan til å reise gjennom OSL på vei hjem. Heller ARN elle CPH så jeg slipper å plukke opp bags. Dog blir det i blandt slik at det ikke er pratisk å reise andre ruter, så noen turer blir det.

Det bruker i hvertfall å leses opp endel videreforbindelser før landet på OSL, uten at det nødvendigvis sier noe om antallet.

På en Blue1 flight fra HEL for et år siden fikk jeg se manifestet og da hadde 25% av passasjerene videre innenlandsforbindelse

På en Blue1 flight fra HEL for et år siden fikk jeg se manifestet og da hadde 25% av passasjerene videre innenlandsforbindelse

For OSL i sin helhet så er snittet av ankommende passasjerer som er i transfer rett i underkant av 25%, ca 6-7000 pax per dag. Tallet inkludere også utland til utland, men på OSL så er det marginalt. Nå er det også mange som skal videre som ikke har kjøpt sammenhengende reiser, særlig de som flyr DY, charter eller annet point-point selskap - så tallet er nok i praksis en del høyere.

Om vi kunne ha fått til samme enkle og effektive regime på OSL, ville de reisende ha sluppet å gå ut gjennom tollen, opp i avgangshallen og brukt dyrebar tid og ressurser i sikkerhetskontrollen, ved å bruke en enkel transferute på "Innsiden" og over på innlandsdelen av OSL.

Jeg har bare lest om den svenske modellen på Flyprat, men det virker som de har funnet en rimelig grei løsning. Det er imidlertid noen småting jeg ikke helt har fått grep om:

• Dette gjelder ikke transfer til alle flyplasser. Hvordan er flyplassene det gjelder for valgt ut?
  • Det er vel også bare SAS som har denne muligheten. Hva kreves av flyselskapene her?
  • Hvordan håndterer tullen mistenkelig bagasje der de vil kontakte passasjeren og gå gjennom bagasjen?
  • Dersom bagasjen må være tilgjengelig ved tollbehandling (ATA Carnet som skal verifiseres, behov for å inspisere varer som skal fortolles osv), hvordan ordnes det?

UK og Danmark kan man jo også heller se til hvor all bagasje blir tollbehandlet på endelig bestemmelsessted

UK og Danmark kan man jo også heller se til hvor all bagasje blir tollbehandlet på endelig bestemmelsessted

I teorien da. Nå kan jeg bare snakke av erfaring fra DK. Har flydd flere ganger via CPH til Aalborg, og har aldri sett en toller der. Akkurat som å ankomme innenriks i Norge.

Kan ikke tollerne bare gjennomlyse all bagasje da, og sjekke den veien heller?

BF:cool2

• Dersom bagasjen må være tilgjengelig ved tollbehandling (ATA Carnet som skal verifiseres, behov for å inspisere varer som skal fortolles osv), hvordan ordnes det?

Modellen på ARN gjelder bare dersom bagasjen kan gå "på grønn sone", ellers er det ut-og-inn på ARN (stod det skrevet en palss)

Det är bara två flygplatser som är undantagna, Torsby flygplats är den ena ialla fall.
-SAS
-Blue1
-Estonian Air
-Air China
-Thai Airways
-Nextjet
-Goldenair

Nämda flygbolag är godkända av svenska Tullen. Passagerare från dessa flygbolag hämtar upp sitt bagage på ankomstbandet på sin slutdestination inom Sverige.

Samtliga passagerare som reser med grejor som måste tullklareras i Sverige ska gå på röd zon genom tullen på Arlanda. Det gäller ex passagereare som reser med husdjur eller vapen.

Nämda flygbolag är godkända av svenska Tullen. Passagerare från dessa flygbolag hämtar upp sitt bagage på ankomstbandet på sin slutdestination inom Sverige.

Hva er kravene til selskapene? (Jeg ser at Norwegian ikke er godkjent, og jeg antar de har nok transfer til å være interessert, så jeg antar det er et eller annet krav her de ikke oppfyller.)

Samtliga passagerare som reser med grejor som måste tullklareras i Sverige ska gå på röd zon genom tullen på Arlanda. Det gäller ex passagereare som reser med husdjur eller vapen.

Hvordan skilles denne bagasjen ut, så de kan gjøres tilgjengelig for tollklarering?

Status
Not open for further replies.
Back