Tollvesenet står på sitt.

Status
Not open for further replies.
Re: Tollvesenet står på sitt.

Du må også huske at bagasjen din er uren. Du kan f.eks. ha våpen i bagasjen, så du må uansett sjekkes på nytt etter at du har vært i kontakt med den.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Hva med noe så enkelt som at man etter toll har en korridor tilbake til området utenfor Taxfree, hvor man kan ha bagdrop og adgang til "airside" direkte? Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?

-A

Du må uansett gjennom ny sikkerhetskontroll hvis du har vært i kontakt med inn-sjekket bagasje eller blandet deg med "uren pax". Det er dette som er til hodebry, hvordan ordne dette på en fornuftig måte?
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Du må også huske at bagasjen din er uren. Du kan f.eks. ha våpen i bagasjen, så du må uansett sjekkes på nytt etter at du har vært i kontakt med den.

Jada, du var fus :headbang
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Du må uansett gjennom ny sikkerhetskontroll hvis du har vært i kontakt med inn-sjekket bagasje eller blandet deg med "uren pax". Det er dette som er til hodebry, hvordan ordne dette på en fornuftig måte?

Innsjekket bagasje: Bagasjen havner inn i bagasjesystemet fra bag drop.
Håndbagasje og deg selv: Sikkerhetssluse i passasjen Utflyttet foreslår.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Det spiller ingen rolle så lenge du er i fysisk kontakt med den urene bagasjen mellom beltet og bagdrop.

Edit - OK, ser hva du mener, men dette er ressursbruk OSL neppe vil aksptere.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Edit - OK, ser hva du mener, men dette er ressursbruk OSL neppe vil aksptere.

Det har de opplagt ikke lyst til, for da hadde de lagt klart å legge til rette for effektiv transfer for lenge siden. Å klage over regelverket er, selvfølgelig, mye billigere, men gir ikke passasjerene særlig mye fordel.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Du må uansett gjennom ny sikkerhetskontroll hvis du har vært i kontakt med inn-sjekket bagasje eller blandet deg med "uren pax". Det er dette som er til hodebry, hvordan ordne dette på en fornuftig måte?

Jepp, når jeg tar på meg tenke-hatten så er dette opplagt, ja. :)

Hva om vi lager et flyselskap som flyr alle nordmenn igjennom enten Køben eller Amsterdam, og så videre til den innenriksdestinasjonen de ønsker? Da blir det jo bare utland-utland ved transfer?

-A
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Snart på tide at OSL ser at de taper MANGE pax pga dette tullet her. Det skaper problemer, ikke minst ved forsinkelser etc.
Her burde OSL og tollvesenet sørge for at noe skjer, asap.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Ikke sikkert OSL er gira på så veldig mange flere passasjerer, kapasiteten er jo sprengt allerede ;) De trenger heller ikke mer enn ca 5,5% årlig vekst frem til åpningen av T2 før den er sprengt allerede før åpning.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Hva om vi lager et flyselskap som flyr alle nordmenn igjennom enten Køben eller Amsterdam, og så videre til den innenriksdestinasjonen de ønsker? Da blir det jo bare utland-utland ved transfer?

Knallidé! Du snakker vel nederlandsk, så kanskje vi skulle ta en tur til Amsterdam og lufte forslaget om et selskap med base der, som kan satse på norske passasjerer.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Knallidé! Du snakker vel nederlandsk, så kanskje vi skulle ta en tur til Amsterdam og lufte forslaget om et selskap med base der, som kan satse på norske passasjerer.

Du forstår nok dansk til at du kan ta en prat med de der nede, så har vi en plan?

-A
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Knallidé! Du snakker vel nederlandsk, så kanskje vi skulle ta en tur til Amsterdam og lufte forslaget om et selskap med base der, som kan satse på norske passasjerer.

Nåvel, det har jo KLM gjort lenge.
De flyr sikkert dobbelt så mange nordmenn via AMS som det som går via OSL...?
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Det vil ikke ta mye plass å få til og vil løse hele problemet med baggasje og at man må tilbake igjennom sikkerheten?

Da kan man vel like gjerne bruke de eksisterende transfer-bagdrop skrankene. Men ulempene med de var jo at i peak så var det vanskelig å ta unna, ettersom paxen ikke var sjekket inn, ikke visste om de var sjekket inn, bagasjen var bare merket til OSL eller regnet med at bagasje som var merket igjennom bare kunne sendes på båndet. Dessuten så kom kapasiteten inn tilsvarende en skranke på øy 2, så selv når alle var sjekket inn og gjennommerket så stoppet anlegget opp i køen.

Og likevel så vil ikke dette alternativet gi en like smidig flyt som man ville ha ved en int-int forbindelse.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Da kan man vel like gjerne bruke de eksisterende transfer-bagdrop skrankene. Men ulempene med de var jo at i peak så var det vanskelig å ta unna, ettersom paxen ikke var sjekket inn, ikke visste om de var sjekket inn, bagasjen var bare merket til OSL eller regnet med at bagasje som var merket igjennom bare kunne sendes på båndet. Dessuten så kom kapasiteten inn tilsvarende en skranke på øy 2, så selv når alle var sjekket inn og gjennommerket så stoppet anlegget opp i køen.

Og likevel så vil ikke dette alternativet gi en like smidig flyt som man ville ha ved en int-int forbindelse.

På FBU hadde de jo egen transfer innsjekk som etter min erfaring fungerte bra - man skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å få det til på OSL også. Det må jo selfølgelig være en forutsetning at bags allerede er merket til bestemmelsesstedet!
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

På FBU hadde de jo egen transfer innsjekk som etter min erfaring fungerte bra - man skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å få det til på OSL også.


De hadde det på OSL, men så har vel noen med excel i flyselskapene funnet ut at det er billigere å droppe det. Da fikk også OSL plass til Peppes Pizza der bag-drop var og kan hanke inn penger på det. Win-win-situasjon for alle parter minus transferpax.

Og når det gjelder det praktiske med transfer desk, kapasitet, bagasje som er taget osv så får man jo det til i USA og andre steder så helt umulig er det ikke.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

På FBU hadde de jo egen transfer innsjekk som etter min erfaring fungerte bra - man skulle ikke tro det skulle være så vanskelig å få det til på OSL også. Det må jo selfølgelig være en forutsetning at bags allerede er merket til bestemmelsesstedet!

Og hvor mange pax var det gjennom FBU sa du?
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

De hadde det på OSL, men så har vel noen med excel i flyselskapene funnet ut at det er billigere å droppe det. Da fikk også OSL plass til Peppes Pizza der bag-drop var og kan hanke inn penger på det. Win-win-situasjon for alle parter minus transferpax.

Og når det gjelder det praktiske med transfer desk, kapasitet, bagasje som er taget osv så får man jo det til i USA og andre steder så helt umulig er det ikke.

Peppes var der før også, og skrankene er der, men det er en liten pub der nå. Kapasitetsproblemet kan nok enkelt løses med å rive ned og bygge opp hele terminalen på nytt for å sette inn et nytt bagg-anlegg. ;)
Bortsett fra ulempen med å drasse kofferten opp en etasje, så går transfer raskere nå enn med den tidligere løsningen. Problemet er uansett at man må vente på bagasje og gå mye lengre og sikkerhetskontrolleres på nytt. Hvis tollvesenet ikke hadde satt seg på bakbeina, så trengte man kun å sikkerhetsklarere ankommende fra "urene" flyplasser, og la handlingsselskapet ta seg av transfer-bagasjen.
 
Re: Tollvesenet står på sitt.

Nei, Tollvesenet kan ikke ordne opp i dette. OSL kan lage en enklere transferløsning og lovgiverne kan endre reglene.


Vel... det er ikke hva som det refereres til av trådstarter, riktignok en god stund siden.

Samferdselsdepartementet, OSL, Avinor og flyselskapene ønsker en enklere løsning, men det er tollvesenet som hindrer her. Det er vel en forskrift som de fritt har mulighet å endre på selv det står på.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top