• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

OSLJW

Newcomer
Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Etter en god streak med ic op-ups hos SAS den siste tiden gikk jeg inn og sjekket availabiliy for min neste SK-flyvning (EWR-OSL) i forrige uke. På sas.no samt flightstats var hele M og Y fullt (Gladsak!), men dagen etter var det plutselig flere ledige i Y. Jeg sjekket så igjen dagen etter hvor det plutselig var 2 ledige economy restricted og i dag har det blitt 4 ledige i sistnevnte kategori.

Mitt spørsmål er hvorfor dette skjer? Er det trolig at noen har kansellert sine bestillinger (Economy restricted) i stor skala for å få tilbake skatter på billetter de ikke skal benytte, eller er det slik at sas "flytter" availability fra C og Y til M for å oppnå høyest mulig belegg?

For en uke siden så sjansene for op-ups gode ut, liker ikke utviklingen :S
 
Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Det er avbestillinger, og veldig ofte justeringer av gruppebestillinger. Og så klart så vil SAS tjene mest mulig penger og justerer tilgangen etter statistikker.
 
Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.
 
Ikke så lett å flytte mellom C og M med forskjellige seter i kabinen. Har man en flyttbar divider, så gjør man det "hele tiden" dog.

Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...
 
Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...

Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.
 
Hvilket er grunnen til at jeg startet tråden i utgangspunktet.. Spørsmålet er om noen har kjennskap til i hvilken utstrekning dette blir gjort, og hvor tidlig de evt. begynner å flytte inventory.. De som vet det med sikkerhet holder sikkert kortene tett til brystet da rev mgmt vel er noe av det helligste i et flyselskap. Spekulasjoner og teorier derimot hører jeg gjerne dersom noen har synspunkter eller erfaringer fra SAS IC mtp. spesielle ukedager/tid på året etc.

Jeg er ret overbevist om at dette sker iht statistisk materiale for den enkelte afgang kombineret med hvor tidligt/sent den enkelte klasse bliver udsolgt. At komme med nogle generelle retningslinier for det vil nok være umuligt.
 
Re: Tilgang på seter, variasjon fra dag til dag

Men derfor kan de jo sagtens oversælge M og opgradere de resterende. Det har jeg set masser af eksempler på... Det er noget der sker hele tiden...

Det kan man selvfølgelig. Men hvor mye man skal overselge med er oftest bestemt i god tid.
 
Back
Top