Til Provence via Sveits og Italia

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Da det for lenge siden var klart vi skulle ha en uke i Provence med resten av familien, så gjaldt det finne på noe for å komme dit, enn bare fly rett til Nice. Eldstemann hadde hatt lyst til å besøke Italia, og vi lurte selv på hvordan det vil være å besøke Alpene sommerstid. Så et godt utgangspunkt var da å booke en flybillett OSL-ZRH. Så fikk man starte å undersøke hvilken rute som fristet mest for å komme oss til Nice. Vi hadde 6 netter til rådighet, men ønsket ikke flytte på oss hver dag. Også får vi se om vi valgte en spennende løsning. Og for første gang i mitt over 40 årige liv så endte jeg med å kjøpe interrailbillett.

SK4841, en av SAS to daglige OSL-ZRH skulle gå 07:45 denne søndagen. Da vi liker ha litt soft start på ferien, ble det som flere ganger før booket rom på Radisson for oss. Prisen var det samme som 2 uker på P10, så føler jeg nesten hadde tjent det inn ved å da kunne ta toget til OSL.

Men litt toging og bevegelse her og der, så endte vi for første gang å pakke i sekker. Så var jo regne backpackergjengen som en lørdag ettermiddag gikk på L1 på Hvalstad, før vi etter hvert byttet til RE11.

96ef5879166df7041a7e08a61a8cbf43.jpg


Fikk sjekket og og kvittet oss med sekkene på Radisson før vi gikk tilbake til terminalen. Planen var et enkelt måltid på den Asia greie bak togstasjonen, men når den stengte 18:00, var vi akkurat for sendt ute. Så ble Peppes i stedet

Fikk også printer ut bagasjelapper før vi gikk tilbake til hotellet, fikk barna sånn delvis i seng, før det ble et glass i baren. Mens feriefølelsen fikk synke inn.

267b516e4ccfe675820b668b89af3bcf.jpg


Morgenen etter var det bare få unna et raskt morgenstell, gå over til terminalen og levere fra oss sekkene i brødboksen. Litt greit med festtrack i dag, selv om den vanlige køen var overkommelig.
Så opp i loungen for litt frokost.
e1a096361f3822434cfc5d518cb343b3.jpg

27bc3c41c0f4baa0d5ac1dcfe1b15ec9.jpg


Trodde vi egentlig hadde veldig god tid, men SAS kjører aggressivt på boardingen i sommer, så allerede halvtimen før avgangstid begynte det blitt Gate Closing så måtte legge inn rask gange til D1.

Der stod OY-KAR å ventet. En av de gjenværende CEOene.
248facd4d842ff0b6292e8df4d200cc7.jpg


Et par og 70% belegg om bord, og god plass for oss få som delte de 4 første radene i Plus. Så et av barna og jeg hadde rad 1 for oss.

cd3be99405fed2ed3a00e2ca13bbf277.jpg


Pushback i god tid før oppsatt avgangstid. Take off på 19L og kunne sette kursen sørover.
Serveringen var den vanlige Plus frokostpakken. Største ankepunktet mot den er jo at det er noe herk forsøke dele opp rundstykket med den idiotiske trekniven.
38e30558bfb74d874387a07679ef6691.jpg


Litt dessert
f5a2f7824eeca2f2314ae4f627c079c9.jpg

b3c0a15dc825c5a3ccba7b572a159ac2.jpg


Ikke veldig overraskende landet vi på ZRH i god tid før oppsatt rutetid. Og når priority funket fikk vi jo nesten for god tid for det som var plan A for å komme oss videre.

Kommer mer…..
 
Gleder meg til tograpporten…for denne ruten virker som absolutt noe vi kan gjøre når ektemannen blir 60 neste år.
 
Første etappe med tog var den korte turen fra ZRH til Zürich Hauptbahnhof. Det går info for seg tog der sånn cirka hele turen, men siden jeg følte det var mer styr å endre interrail bookingen for en annen avgang, satt vi like gjerne og ventet på flyplassen til det «riktige» toget kom som vi var booket på. Dette var med IC5 linjen som går fra St.Gallen/Rorchach til Lausanne. Kom med et såkalt ICN sett, som jo er SBBs såkalte krengetog. Uten at det spilte så stor rolle på den 10 minutte turen vi skulle på.

4f62b1272718193f634c41afd1e98eee.jpg


Et ti minutters bytte i Zürich for å ta IC3 videre til Chur. Brukes flere typer InterCity togturer her, men denne avgangen var med de klassisk InterCity togsettene med vanlige lok og vogner. Dog var minstemann svært skuffet over vi ikke fikk dobbeltdekker på strekningen.

743f2753bad52f604231394c9691fea9.jpg


Turen tar 1t15min og går langs sørbredden av Zürichsee og Wallensee, før man treffer Rhinen ved Sargans, også er det et stopp i Landquart før man kjører inn i Chur. Mener det var en bistrovogn på toget, men med en kort tur og hvor det kom en fyr gjennom toget som solgte nylaget kaffe, var det ikke noe poeng å reise seg opp fra setet.

10c06a7d91d7e875dae21932d2167e71.jpg




I Chur det også er stopp for SBBs normalsporede jernbane. Südostbahn og DB har også tog hit, men derfra og videre innover, bortover og oppover i kantonen Graubunden er det på de smalsporede linjene til Rhätische Bahn (RhB). Chur er også den største byen og administrative senteret i Graubunden. Eneste kanton i Sveits som har 3 offisielle språk, de fleste snakker tysk, en del italiensk helt i sør. Og borti og innemellom diverse dalfører det litt eksotiske språket retoromansk.

Egentlig skulle vi bare bytte tog i Chur, men hadde god tid så det passet utsette turen videre litt, også satte vi fra oss sekkene på stasjonen og ruslet inn i gamlebyen i Chur for en lunsj. Endte på en Thai-restaurant av alle ting.

b5c17e852e782b0a4a9349a6d02c784e.jpg



Hovedkontoret til RhB
fc0d1e943d3cdb4297a0f1b76efba079.jpg


Noen syntes det var deilig med vanntåkeportalene i byen.

988124f230824bd32bbb6c1123b2eeeb.jpg
 
Last edited:
Angående interrail «booking» - utrolig enkelt å endre, gjort på ca 20 sek. Det kan også kan gjøres offline, som er fint når man er i Sveits dersom dere ikke bruker Airalo eller lignende.
 
Angående interrail «booking» - utrolig enkelt å endre, gjort på ca 20 sek. Det kan også kan gjøres offline, som er fint når man er i Sveits dersom dere ikke bruker Airalo eller lignende.


Joda, enkelt og gjorde det da vi stoppet litt lenger i Chur. Men når vi allikevel satt et sted på ZRH kunne vi like gjerne sitte det som på Zürich hbf
 
Ska ni vidare från Chur antar jag ni ska åka med dem till Tirano med Bernina Express eller vanliga regionaltåg samma sträcka.


Det ene utelukker ikke det andre ;)

Vi ender opp i Tirano, men vanlig tog til St.Moritz. Og panoramavogn på Bernina Express videre derfra etter noen dager i St. Moritz.
 
Så var det videre fra Chur med stopp i St. Moritz for noen dager. Dette er jo det som utgjør Albulabanen, som sammen med neste strekning videre til Tirano som er mest kjent under navnet Bernina Express, utgjør den Unesco oppførte strekningen mellom Thusis og Tirona.

På turen til St. Moritz hadde vi helt basic interrailbilletter uten noe setereservasjon, som jo er stort sett bortkastet innen Sveits. Dette var også den vanlige IR38 ruten, med avgang hver time. Som mye annet i disse traktene kjøres det som et push-pull tog (mye av dette hos SBB og ÖBB også) med lokomotiv i en enden og motorsett i den andre. Her var det først 3 eldre vogner i front som hang sammen med et nytt ALVRA sett bak. Gikk først inn i en av de gamle vognene, men oppdaget det var heller lite air condition, så gikk så bak i ALVRA settet.

cea2c18dc8c7d1509baa6a6495556601.jpg


Nytt og moderne, og selv om det er smalspor så virker det ikke trangt.
c6b48fb49b7a84d7597ddd585eb44092.jpg


Nærmer oss Reichenau, hvor man tar av linjen som fortsetter mot Andermatt, og kjører oppover Albulalinjen.

Akkurat her går linjen langs Rhinen, den delen kjent som Alpenrhein, og i enden av bildet deler den seg i de to «startrhinene» - Vorderrhein og Hinterrhein.

9108e86bf8e007aee45bbf0d4466d875.jpg


688130fb0e9bbfa57d014f7e09ec7f6f.jpg


Oppe i dalen kom det etter hvert en som tok bestilling på drikke, og 5 minutter etterpå så dukket det opp en kaffe

71a24b3bda95ae3e76e8247df89daa74.jpg


Den kjente Landwasser viadukten

05f3583dd8ecb768c13a1b4b2b1dcc8a.jpg


I den fremste eller endevognen i ALVRA settet er det en slags utsiktsplass med ståplasser, hvor man kan ta ned vinduet. Som man også kan i de gamle vognene i toget

f1ef18f93475b1b2e9c505b9a40b9f04.jpg


f5dadcbc312fdeca16cc5254fe4ed103.jpg


Opp dit skulle vi, etter noen rundturer gjennom fjellet
cdb717ab28b10392d8d924c3a840415b.jpg


Burde kanskje hoppet av en time og stukket innom museet til Albulalinjen i Bergün på veien.

Uansett, en utrolig flott tur og bare den delen, noe som kan anbefales.

Vi ble noe så uhørt som 10-15 minutter forsinket, først litt utifra Chur pga noe teknisk også derfor ble det litt venting i noen krysningsspor. Men siden man i Sveits da klusser til «urverket» så stoppet de da toget i Samedan, som jo er byen før St. Moritz. Og også der flyplassen her, men siden jeg ikke disponerer verken en G700 eller en Falcon X7, så ble det toget. Også der var det å vente i 4 minutter før det kom et «Regio» tok som tok oss de siste få minuttene inn til St. Moritz.

Her har jeg leid en leilighet gjennom en slags tysk/sveitsisk versjon av AirBNB, og et samarbeid mellom e-domizil og Mountain Flair. Men ligger flott til 200 meter opp bakken fra St. Moritz stasjon

8a1bdb764a69980535f231bfd64acfac.jpg

923bd99f200c86b68d2bea0afe7f7342.jpg


Siden jeg uansett nerder i vei og sporer av: nå er vi kommer over vannskillet. Så St. Moritzsee her, er jo en liten innsjø langs elven Inn. I tillegg til dermed ha gitt navn til Innsbruck langt nedi her, så renner jo den ut i Donau. Så når man pisser så renner det plutselig ikke ut i Rhinen og Nordsjøen som på andre siden av fjellet her, men i Svartehavet.

5eb49d6a90fa4cc6e4675bf796382dbf.jpg
 
Last edited:
Herlig lesestoff. Kan man «hoppe av» underveis uten at det blir regnet som en ny strekning? Ser at man kan få interrailbillett med 4 strekninger innen en måned på 1. klasse til i underkant av kr 3000,-. Her er i familien er. Nå 88-åring (som jo leser forumet) og jeg i gang med planene for neste års 60-åring (som ikke leser forumet)…
 
Herlig lesestoff. Kan man «hoppe av» underveis uten at det blir regnet som en ny strekning? Ser at man kan få interrailbillett med 4 strekninger innen en måned på 1. klasse til i underkant av kr 3000,-. Her er i familien er. Nå 88-åring (som jo leser forumet) og jeg i gang med planene for neste års 60-åring (som ikke leser forumet)…


Interrailbilletter jo dagsbilletter, så handler om hvilke dager de brukes. Så kan jo bytte på så mye man vil.

Det blir litt mer komplisert hvis man har plassreservasjon, men det har vi kun på 2 strekninger/togturer. I Panoramavognen på Bernina Express i morgen også mellom Milano og Genova senere i uken.
 
Jag åkte Glacier Express för 2 år sen och mitt minne är att de enda tåg i Schweiz man behöver platsbiljett till är panoramatågen(dvs Glacier och Bernina Express plus eventuellt något till).
Interrail är en väldigt bra deal i Schweiz om man åker mycket under några dagar.
 
Interrail är en väldigt bra deal i Schweiz om man åker mycket under några dagar.

Veldig enig, dog vil jeg påstå at Swiss Travel Pass er et vel så godt alternativ om man planlegger å bruke buss, tau/fjellbaner, båt og museer.

Angående Glacier Express er vel vanlige regiontog et bra alternativ om man har slike billetter, kan reise uten ekstra kostnad. Litt mindre vinduer og porsche vogner, men likevel..
 
Håller med på alla punkter.

Jag skulle säga att Glacier Express, och antar också Bernina Express, är bättre om man vill äta mat och dricka något glas vin tillsammans med ett sällskap. Är det "bara" titta ut genom fönstren man vill så duger de vanliga Regio mer än väl.

Väntar på nästa avsnitt nu. Engadin var mycket trevligt.
 
Herlig lesestoff. Kan man «hoppe av» underveis uten at det blir regnet som en ny strekning? Ser at man kan få interrailbillett med 4 strekninger innen en måned på 1. klasse til i underkant av kr 3000,-. Her er i familien er. Nå 88-åring (som jo leser forumet) og jeg i gang med planene for neste års 60-åring (som ikke leser forumet)…

Litt avhengig om man skal reise 100% innen Sveits eller skal reise lengre strekninger i f.eks. Italia.

Swiss Travel Pass gir jo ubegrenset reise innen Sveits og inkluderer “litt” Italia:
- Campocologno ned til Tirano (RhB)
- Brig til Domodossola og videre med Centovalli Bahn (Smalspor) til Locarno.

Swiss Travel Pass kjøper du antall dager:
- 3, 4, 6, 8 eller 15 dager sammenhengende.
Swiss Travel Pass Flex:
- 3, 4, 6, 8 eller 15 dager hvor du velger reisedager.

Swiss Travel Pass inkluderer Glacier Express, men en må kjøpe plassbillet som koster rundt CHF 50.00 for 1 eller 2 Klasse, Glacier Express har også Excellense Class som koster et god del mere.
 
Målet er Le Prese…men gjerne en lunsj (Cordon bleu) på en en jernbanerestaurant jeg i farten ikke husker…så ende opp i Italia etter en natt i Le Prese.
 
Håller med på alla punkter.

Jag skulle säga att Glacier Express, och antar också Bernina Express, är bättre om man vill äta mat och dricka något glas vin tillsammans med ett sällskap. Är det "bara" titta ut genom fönstren man vill så duger de vanliga Regio mer än väl.

Väntar på nästa avsnitt nu. Engadin var mycket trevligt.

Skal rapportere etter i morgen 😉

Men mitt inntrykk er at panoramavognene i Glacier Express er litt mer «vin og servering» enn Bernina Express, som jo er en kortere tur. Dessuten er vel togsettet som drar Panoramavognene over Bernina litt mer «lokaltog» enn hva RhB bruker fra Chur til St.Morits som jo er en «InterRegio» variant.
 
Noen fine dager i St Moritz ble det, selv om vi våknet til regn den første dagen.
d2f169d208e267f4e68a3fd0eaa833e8.jpg



Kan ikke være i Sveits uten å spise raclette
6341b2c6f2d949b1e41fa680b7f4657e.jpg


Noen løpeturer rundt sjøen ble det og så også Jacob Ingebrigtsen på treningsopphold her.

d98f38dca652e7cbfa2da2bedca422cf.jpg


En gåtur i fjellet som startet med buss «rundt hjørnet», kabelbane opp til Muottas Muralg og som endte i Pontresina

441d8e2351f806d3ae6c21958e805479.jpg

810b633efdd50331d8e627207cb87bad.jpg

e0278a7b637aacb6ef3863294bf7de54.jpg

060b6cfe944003fbc3b2fc722a8cb607.jpg

e8ab8827e1b140fdf6c9096bdd12697c.jpg

76771a967cf9c6970e9fd8fd24a7a475.jpg

f7d0c7f010ca3a401dafc481a52a8b79.jpg

1892805c23449fb5097a2dcb731025d9.jpg

280e145a4de6d4fb691a58a518dfa598.jpg


Flagget under der sveitsiske er forresten flagget til Graubunden

0a70387cc99c56f5e7f03e16e65bc9e2.jpg
 
Last edited:
Hvordan synes du prisnivået er? I fjor kostet hovedrettene på en av favorittrestaurantene i Zürichs pluss minus kr 700,-
 
Litt sånn Norge pluss, totalt sett. I hvertfall på de aktivitetene og restaurantene vi har vært på her.
 
Back
Top