Thomas Cook Skandinavias flåte

Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Har de begynt med oppgraderingen av A 330 flyene enda?
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Synes det ble ganske så Lufthansa med de fargene.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Ikke helt etter min smak nei....

Uavhengig av fargevalget er nok konseptet sikkert praktisk og effektivt mtp renhold, vedlikehold osv.

Beste hilsen Espen
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

OY-TCD's første flight skal ifølge Ving(Slik jeg har forstått det) være DK6733 fra Bodø til Las Palmas via Oslo....
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Den går direkte BOO-LPA 12 nov. Ikke via OSL.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Nytt med disse flyene er vel at de kan gå direkte Nord-Norge - Gran Canaria, uten stopp på OSL.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Nytt med disse flyene er vel at de kan gå direkte Nord-Norge - Gran Canaria, uten stopp på OSL.

Det har A321 kunnet gjøre tidligere også. Vet ikke om de som TCAS har hatt til nå har begrensinger, men for drøye 10 år siden fløy i alle fall Spanair nonstop begge veier til/fra EVE.

Utfordringen den gang var at de måtte være tre på flightdeck for å komme seg tur/retur. Er vel pga crewbytte at TCAS har gått ned på OSL på tur sørover. Når rutene nå legges om fra 12. november blir det ikke mulig å bytte crew på base i Norge.
 
Last edited:
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Jeg vil ikke tatt Spanair som utgangspunkt for god planlegging fra nord til GCLP, LN-TIB. Det var flere ganger at de stod på Bodø i østavind og ventet på at ettervinden skulle gå ned mot max tailwind for å kunne ta av mot vest og mot hav uten hindringer. Flere ganger i mange minutte fikk de vindmeldinger fra tårn. Og da den gikk til 12 kts: "Spanair XXX, rolling."

En av de siste gangene de fløy, også i østavind og med høy TOW hadde de tydeligvis beregnet ekstra rullebane i vest som normalt ikke er available for sivil trafikk, men som "bare ligger der". Kommunikasjon mellom tårn og fly var omtrent som følger, ventende på Alfa i vest: "We need four hundred meters more runway to be able to fly direct to Palma." Etter en del diskusjon ble A321'ern klarert for backtrack 600 meter vest for terskel 07. Og med melding fra tower om at dette ville bli tatt opp med selskapet.

Og for ytterligere illustrere vestlig avgang i østavind, svært tung, med følgende kommunikasjon etter avgang: "Bodø departure, radar contact, confirm you have postive rate of climb." ....
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Vet ikke hvilken motorversjon Spanair hadde på sine A321 den gangen, men det er stor forskjell på ytelsene til forskjellige versjoner. Vi opererer med 321-100 og 321-200 med forskjell på 6 tonn i maks avgangsvekt. Tilsvarende klatrer den sterkere utgaven mye bedre ved samme vekt. Måtte la 3 tonn bagasje stå igjen i sommer på en flight på en time, som vi hadde fått med i en sterkere utgave....
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Her er lidt preliminære leverings datoer for Thomas Cook A321èr

• OY-TCE 05NOV
• OY-TCF 13NOV
• OY-TCG 08DEC
• OY-TCH 23JAN
• OY-TCI 09FEB


Hilsen Ole
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Forøvrig så flyver Thomas Cook UK for TCAS i Nord-Sverige og Finland med en ny A321SL (G-TCDD) i vinter, slik de tidligere år også har gjort med B752...I bytte mot en TCAS A332 (OY-VKF) i vinterhalvåret.
 
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

A321-211SL, Thomas Cook Scandinavia, D-AVXH, OY-TCE (MSN 6342) Sharklets
A321_DAVXH_231014yl.JPG
http://xfw-spotter.blogspot.no/2014/10/a321-211sl-thomas-cook-scandinavia-d_23.html
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Noen som har oversikt over hvor mange timer og cycles TCAS sine maskiner har? A320 og A321 flyr vel 3,5-6 timer hver gang de tar av, så de har vel relativt få cycles sammenlignet med f.eks LH og AF sine A320/321, men masse timer.
 
Re: Thomas Cook Skandinavias flåte

Da ble det ikke Bodø som fikk første paxflight for OY-TCD, den gikk nemlig ferry til Örebro fra CPH 31.Okt, og videre Örebro - Las Palmas...

EDIT: Og det ble heller ikke noen ny A321SL på den ''første'' turen med de nye flyene for pressen i Bodø i dag..
 
Last edited:
Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)

Her er lidt preliminære leverings datoer for Thomas Cook A321èr

• OY-TCE 05NOV
• OY-TCF 13NOV
• OY-TCG 08DEC
• OY-TCH 23JAN
• OY-TCI 09FEB


Hilsen Ole

Kommer det ingen -TCA, -TCB og TCC?
 
Back
Top