Re: Thomas Cook Skandinavia sin flåte (splittet fra nye piloter til TC og SAS)
Jeg vil ikke tatt Spanair som utgangspunkt for god planlegging fra nord til GCLP, LN-TIB. Det var flere ganger at de stod på Bodø i østavind og ventet på at ettervinden skulle gå ned mot max tailwind for å kunne ta av mot vest og mot hav uten hindringer. Flere ganger i mange minutte fikk de vindmeldinger fra tårn. Og da den gikk til 12 kts: "Spanair XXX, rolling."
En av de siste gangene de fløy, også i østavind og med høy TOW hadde de tydeligvis beregnet ekstra rullebane i vest som normalt ikke er available for sivil trafikk, men som "bare ligger der". Kommunikasjon mellom tårn og fly var omtrent som følger, ventende på Alfa i vest: "We need four hundred meters more runway to be able to fly direct to Palma." Etter en del diskusjon ble A321'ern klarert for backtrack 600 meter vest for terskel 07. Og med melding fra tower om at dette ville bli tatt opp med selskapet.
Og for ytterligere illustrere vestlig avgang i østavind, svært tung, med følgende kommunikasjon etter avgang: "Bodø departure, radar contact, confirm you have postive rate of climb." ....