The Svalbard Expedition

Polaris

Free Luigi
The Svalbard Expedition

Her kommer en "fortløpende" trip report fra min svalbardekspidisjon fom 18 August til og med 30 August. Fortløpende i anførselstegn pga en noe brokete tilgang til internett.

Bakgrunnen er et petroleumsgeologisk kurs på fem studiepoeng, som tilsynelatende holdes for siste gang i år (Svalex har pågått siden 2001). Hele opplegget er fullstendig sponset av Statoil ASA - fra flybillett, buss, hotell og mat til helseundersøkelser og båtturene. Ja, kort og godt alt. Så takk til Statoil, for å gjøre slike fine tiltak! Vi er 87 studenter totalt, fordelt på universitetene i Stavanger, Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (endog er vi i svært stort undertall, 4 stk, fra Tromsø, hehe).

SK4414 - Tromsø til Longyearbyen
LN-RRE (B738WL)
Sete 24F
Flytid: 1t 25 min
Jævlig mange passasjerer
Knallvær

Jessda jessda, hvor skal man begynne? Nå har jeg reist så mange ganger til Longyearbyen i det siste, at jeg tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan det faktisk er å reise, i stedet for hvor kult jeg synes det er å reise dit. Det blir liksom litt mindre kult når man reiser 4-5-6 ganger i løpet av et år :p

Hvordan reise til Svalbard:
1) Kom tidlig, og skyndt deg forbi passkontrollen. Når alle fra Oslo lander og samtidig skal gjennom passkontrollen blir det kø. Lang kø. Kommer du fra Oslo løper du som faen for å komme først i køa.

2) Enten venter du til saueflokken har sauet seg gjennom gaten, eller så er du sjefssauen som går først gjennom gaten. Tromsø er ikke kjent for stekende varme, så det trenger ikke nødvendigvis være forferdelig å være sjefssauen som må sitte i 10-15 minutter på flyet og vente på at de andre skal boarde.

3) Sitt ved vinduet, og sitt på høyre side av flyet (sete F). Du vil ikke gå glipp av alt det du kan se ut av vinduet. Rad A ser bare hav når man kommer innover, rad F ser fjellene, isbreene, dalene, deltaene, alt.... Med mindre du er kjip, uinteressert, kjedelig eller har sett det mange ganger før (sistnevnte poeng gjelder ikke folk som meg :colgate: ) - da kan du jo alltids sette deg der det måtte passe deg.

Og husk at man som oftest får Air Europa-flyene til SAS. Disse påstås fra Scan - nei - Flyprat forum å være grusomme å sitte i. Dette skjønner jeg ikke noe av, nå har jeg prøvd de flere ganger både i cockpit, foran og bak, like god plass overalt. Faktisk bedre plass på SAS' 24F enn jeg hadde på 2A på Norwegians 733 LN-KKA for litt siden. Picture proof:

6056872950_49f39047c7_b.jpg

Husk at imsdalflaska mi utvider setet foran litt også ;) Minst plass til to såkalte "knyttnever" her ja...!

Brede og gode seter er det også, men der er jeg kanskje litt biased med vekta mi. Google "Phasmatidae" så ser dere meg :p Det eneste jeg har å utsette på LN-RRE var at setet mitt knirket veldig, og det luktet kattepiss rundt meg. Jeg vet ikke om det hadde noe med flyet å gjøre, eller at det satt veldig mange spente studenter rundt meg.... Urv.

6056881270_e94a4b03cb_b.jpg

Vi tok en skarp visuell utklatring fra Tromsø. Tok av mot sør og la oss på ræva 180 grader rundt så vi fikk rett heading - NORD!

6056862808_c96cb3559d_b.jpg

Farvel overskyede Tromsø!

Uansett. Som sagt - jeg har reist en del til Svalbard i år og i fjor, så nå har jeg blitt kjent med hvor det er lurt å sitte. Snakk om å få innertier på mitt setevalg - 24F - nå på tur oppover. For de som kanskje har hørt om det, så er det ikke noen nyhet at det er svært vanskelig å se Bjørnøya. Det går en historie om en gruvearbeider som hadde flydd TOS-LYR-TOS gjennom 30 år og aldri så Bjørnøya én eneste gang. Men i dag, i dag i dag! Da var dagen, og Bjørnøya viste seg!! Fææææntastic! :)

6056863078_ded6564cd7_b.jpg

Bjørnøya popper fram under en nydelig SAS-vinge...

6056863342_09d16964cc_b.jpg

Merk de skarpe klippene til høyre :)

Videre oppover vestkysten var det utsikt til både Hornsund, Bellsund, Van Mijenfjorden hvor Svea ligger, og Van Keulenfjorden som vi skal til på Mandag, Akseløya vi skal til på Tirsdag og Barentsburg vis a vis Festningen vi skal til på Onsdag-Torsdag. Ekstremt pluss i boka til styrmann som holdt oss oppdatert på hva vi så og når vi fikk se det, det ble mye folk og armer og bein da vi gikk av flyet så jeg fikk ikke takket dem, men de veit nok hvor mye vi setter pris på det! :thumbsup:

6056864268_ccb3f05080_b.jpg

Mellom Bellsund og Van Keulen - sjekk hvor langt tilbake isbreen har trukket seg fra endemorenen!

6056867200_039ae801cd_b.jpg

Til høyre Van Keulenfjorden vi skal inn i på Mandag, til venstre har du ei lang smal øy som heter Akseløya hvor vi skal i midten av neste uke, videre innover er Van Mijenfjorden med Svea til venstre helt innerst i fjorden.

6056867528_5cbf925bdc_b.jpg

SAS flyr over skarpe tinder, nydelig :)

Av andre begivenhetsrike hendelser brukte jeg toalettet i bakre del av kabinen og pratet litt med Indoneserene som satt rundt meg. Landet pent og trygt til 16 grader og sol fra blå himmel i Longyearbyen.

6056868712_faa52e6d13_b.jpg

Barentsburg med helilandingsplassen til venstre.

6056321461_19749df809_b.jpg

Hva gjør SE-IUV (eller hva nå reg'en er igjen) i Longyearbyen? Har sett den på Gardermoen før....

Ble hentet av busser satt opp for ekspidisjonen, og mens vi kjørte opp Longyeardalen kjente jeg en overveldende følelse av "HJEMME!!" :) Etter å ha sjekket inn på hotellet (først i køa av 86 studenter igjen, w-w-w-winning) kastet jeg baggasjen inn på hotellet, og beina opp til Brakke 3 med en følelse av glede og frihet det er leeenge siden jeg har kjent. Og hvem ligger vel ikke og soler seg på taket enn alle mine gamle studiekompiser? Nuff said om hvor vi brukte resten av dagen ;) Måtte minst være 25-30 grader i solsteiken!

Stay tuned, på søndag legger vi ut til sjøs i MS Exploration.

Last edited:
Flott rapport her Polaris. Gleder meg til resten. Det var endel bilder her jeg tror du kanskje kunne fått gjennom på airliners.net :)

For noen fantastisk nydelige bilder, Polaris!!! Utrolig mye vakker natur...både i Tromsø og på Svalbard!

Håper du fortsetter å rapportere!

Har veldig lyst til å dra til Svalbard, etter å ha sett disse nydelige bildene!

Kan du forresten holde utkikk etter en Cessna 206 LN-ABE? Eieren (Arne Martin Lie) bor i Longyearbyen - men jeg lurer fælt på om flyet er på Svalbard... LN-ABE er et sjøfly - men om den nye eieren nå vil fly flyet med hjul, vet jeg ikke...

Tusen takk!

Ha en fin tur!

Mvh
Steinar
http://www.seabee.info

Flott rapport og glimrende bilder!! Vil lese mer!

Note to self: Må få bestilt en tur til Svalbard snart!

Kan du forresten holde utkikk etter en Cessna 206 LN-ABE? Eieren (Arne Martin Lie) bor i Longyearbyen - men jeg lurer fælt på om flyet er på Svalbard... LN-ABE er et sjøfly - men om den nye eieren nå vil fly flyet med hjul, vet jeg ikke...
Litt o/t, men LN-ABE er spottet på Numedalslågen i Kongsberg for et par dager siden, uten hjul.

Attachments

• ln-abe.jpg
    ln-abe.jpg
    100.2 KB · Views: 2,249
Last edited:
Saft suse

Må si at jeg ble lamslått av bildene dine ut av vinduet av Bjørnøya. Jeg er ikke sånn fotoentusiast med 13 linser og 3 objektiver, men det var STÅLBRA.

Venter spent på mer, jeg har som nevnt lyst til å dra til Svalbard så er klar for mer rapport.

Svalbard er flott ja! :)

I dag fikk vi være med og teste noen små helikopter..... Endog kanskje ikke hva man skulle forvente av ordbruken :p Mer om det når jeg er ferdig "på land" og vi går ombord i båten.

Ey, dette var gøy å lese igjennom! Ingen tvil om at jeg må ta en tur til Svalbard snart, har en kompis å besøke der oppe og det er vel en mer enn nok god grunn? =D

Trip report'en er da ikke ferdig enda, folkens! :p Men takk for hyggelige tilbakemeldinger :) Håper det inspirerer!

Viste seg dessverre at skipets internett ikke fungerer for tiden, så den planlagte rapportskrivinga hver dag gikk i dass, hehe. Sitter nå på EDGEnett med en stripe på dekninga.

Når jeg en gang kommer meg på nett (sannsynligvis ikke før neste uke) kommer det fyldig rapport om 10 dager til sjøs i svalbards fjorder :)

Og jepp, vi har allerede sett isbjørn :) Isbjørnmamma med en unge.

Føyer meg inn i rekkene til alle som mener at du har tatt noen utrolig klare og flotte bilder gjennom fly-vinduene (og ellers). Er spent på å få høre hemmeligheten bak :)
Kjekt å kunne følge deg på "The Svalbard Expedition". Like bra som en serie på "NatGeo" ;)
Så jeg ser frem til neste episode.
Lykke til med resten av ekspedisjonen.
(Kanskje det dukker opp en "Airlift" :) )

Back