The Svalbard Expedition
Her kommer en "fortløpende" trip report fra min svalbardekspidisjon fom 18 August til og med 30 August. Fortløpende i anførselstegn pga en noe brokete tilgang til internett.
Bakgrunnen er et petroleumsgeologisk kurs på fem studiepoeng, som tilsynelatende holdes for siste gang i år (Svalex har pågått siden 2001). Hele opplegget er fullstendig sponset av Statoil ASA - fra flybillett, buss, hotell og mat til helseundersøkelser og båtturene. Ja, kort og godt alt. Så takk til Statoil, for å gjøre slike fine tiltak! Vi er 87 studenter totalt, fordelt på universitetene i Stavanger, Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (endog er vi i svært stort undertall, 4 stk, fra Tromsø, hehe).
SK4414 - Tromsø til Longyearbyen
LN-RRE (B738WL)
Sete 24F
Flytid: 1t 25 min
Jævlig mange passasjerer
Knallvær
Jessda jessda, hvor skal man begynne? Nå har jeg reist så mange ganger til Longyearbyen i det siste, at jeg tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan det faktisk er å reise, i stedet for hvor kult jeg synes det er å reise dit. Det blir liksom litt mindre kult når man reiser 4-5-6 ganger i løpet av et år
Hvordan reise til Svalbard:
1) Kom tidlig, og skyndt deg forbi passkontrollen. Når alle fra Oslo lander og samtidig skal gjennom passkontrollen blir det kø. Lang kø. Kommer du fra Oslo løper du som faen for å komme først i køa.
2) Enten venter du til saueflokken har sauet seg gjennom gaten, eller så er du sjefssauen som går først gjennom gaten. Tromsø er ikke kjent for stekende varme, så det trenger ikke nødvendigvis være forferdelig å være sjefssauen som må sitte i 10-15 minutter på flyet og vente på at de andre skal boarde.
3) Sitt ved vinduet, og sitt på høyre side av flyet (sete F). Du vil ikke gå glipp av alt det du kan se ut av vinduet. Rad A ser bare hav når man kommer innover, rad F ser fjellene, isbreene, dalene, deltaene, alt.... Med mindre du er kjip, uinteressert, kjedelig eller har sett det mange ganger før (sistnevnte poeng gjelder ikke folk som meg :colgate: ) - da kan du jo alltids sette deg der det måtte passe deg.
Og husk at man som oftest får Air Europa-flyene til SAS. Disse påstås fra Scan - nei - Flyprat forum å være grusomme å sitte i. Dette skjønner jeg ikke noe av, nå har jeg prøvd de flere ganger både i cockpit, foran og bak, like god plass overalt. Faktisk bedre plass på SAS' 24F enn jeg hadde på 2A på Norwegians 733 LN-KKA for litt siden. Picture proof:
Husk at imsdalflaska mi utvider setet foran litt også
Minst plass til to såkalte "knyttnever" her ja...!
Brede og gode seter er det også, men der er jeg kanskje litt biased med vekta mi. Google "Phasmatidae" så ser dere meg
Det eneste jeg har å utsette på LN-RRE var at setet mitt knirket veldig, og det luktet kattepiss rundt meg. Jeg vet ikke om det hadde noe med flyet å gjøre, eller at det satt veldig mange spente studenter rundt meg.... Urv.
Vi tok en skarp visuell utklatring fra Tromsø. Tok av mot sør og la oss på ræva 180 grader rundt så vi fikk rett heading - NORD!
Farvel overskyede Tromsø!
Uansett. Som sagt - jeg har reist en del til Svalbard i år og i fjor, så nå har jeg blitt kjent med hvor det er lurt å sitte. Snakk om å få innertier på mitt setevalg - 24F - nå på tur oppover. For de som kanskje har hørt om det, så er det ikke noen nyhet at det er svært vanskelig å se Bjørnøya. Det går en historie om en gruvearbeider som hadde flydd TOS-LYR-TOS gjennom 30 år og aldri så Bjørnøya én eneste gang. Men i dag, i dag i dag! Da var dagen, og Bjørnøya viste seg!! Fææææntastic!
Bjørnøya popper fram under en nydelig SAS-vinge...
Merk de skarpe klippene til høyre
Videre oppover vestkysten var det utsikt til både Hornsund, Bellsund, Van Mijenfjorden hvor Svea ligger, og Van Keulenfjorden som vi skal til på Mandag, Akseløya vi skal til på Tirsdag og Barentsburg vis a vis Festningen vi skal til på Onsdag-Torsdag. Ekstremt pluss i boka til styrmann som holdt oss oppdatert på hva vi så og når vi fikk se det, det ble mye folk og armer og bein da vi gikk av flyet så jeg fikk ikke takket dem, men de veit nok hvor mye vi setter pris på det! :thumbsup:
Mellom Bellsund og Van Keulen - sjekk hvor langt tilbake isbreen har trukket seg fra endemorenen!
Til høyre Van Keulenfjorden vi skal inn i på Mandag, til venstre har du ei lang smal øy som heter Akseløya hvor vi skal i midten av neste uke, videre innover er Van Mijenfjorden med Svea til venstre helt innerst i fjorden.
SAS flyr over skarpe tinder, nydelig
Av andre begivenhetsrike hendelser brukte jeg toalettet i bakre del av kabinen og pratet litt med Indoneserene som satt rundt meg. Landet pent og trygt til 16 grader og sol fra blå himmel i Longyearbyen.
Barentsburg med helilandingsplassen til venstre.
Hva gjør SE-IUV (eller hva nå reg'en er igjen) i Longyearbyen? Har sett den på Gardermoen før....
Ble hentet av busser satt opp for ekspidisjonen, og mens vi kjørte opp Longyeardalen kjente jeg en overveldende følelse av "HJEMME!!"
Etter å ha sjekket inn på hotellet (først i køa av 86 studenter igjen, w-w-w-winning) kastet jeg baggasjen inn på hotellet, og beina opp til Brakke 3 med en følelse av glede og frihet det er leeenge siden jeg har kjent. Og hvem ligger vel ikke og soler seg på taket enn alle mine gamle studiekompiser? Nuff said om hvor vi brukte resten av dagen
Måtte minst være 25-30 grader i solsteiken!
Stay tuned, på søndag legger vi ut til sjøs i MS Exploration.
Her kommer en "fortløpende" trip report fra min svalbardekspidisjon fom 18 August til og med 30 August. Fortløpende i anførselstegn pga en noe brokete tilgang til internett.
Bakgrunnen er et petroleumsgeologisk kurs på fem studiepoeng, som tilsynelatende holdes for siste gang i år (Svalex har pågått siden 2001). Hele opplegget er fullstendig sponset av Statoil ASA - fra flybillett, buss, hotell og mat til helseundersøkelser og båtturene. Ja, kort og godt alt. Så takk til Statoil, for å gjøre slike fine tiltak! Vi er 87 studenter totalt, fordelt på universitetene i Stavanger, Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (endog er vi i svært stort undertall, 4 stk, fra Tromsø, hehe).
SK4414 - Tromsø til Longyearbyen
LN-RRE (B738WL)
Sete 24F
Flytid: 1t 25 min
Jævlig mange passasjerer
Knallvær
Jessda jessda, hvor skal man begynne? Nå har jeg reist så mange ganger til Longyearbyen i det siste, at jeg tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan det faktisk er å reise, i stedet for hvor kult jeg synes det er å reise dit. Det blir liksom litt mindre kult når man reiser 4-5-6 ganger i løpet av et år

Hvordan reise til Svalbard:
1) Kom tidlig, og skyndt deg forbi passkontrollen. Når alle fra Oslo lander og samtidig skal gjennom passkontrollen blir det kø. Lang kø. Kommer du fra Oslo løper du som faen for å komme først i køa.
2) Enten venter du til saueflokken har sauet seg gjennom gaten, eller så er du sjefssauen som går først gjennom gaten. Tromsø er ikke kjent for stekende varme, så det trenger ikke nødvendigvis være forferdelig å være sjefssauen som må sitte i 10-15 minutter på flyet og vente på at de andre skal boarde.
3) Sitt ved vinduet, og sitt på høyre side av flyet (sete F). Du vil ikke gå glipp av alt det du kan se ut av vinduet. Rad A ser bare hav når man kommer innover, rad F ser fjellene, isbreene, dalene, deltaene, alt.... Med mindre du er kjip, uinteressert, kjedelig eller har sett det mange ganger før (sistnevnte poeng gjelder ikke folk som meg :colgate: ) - da kan du jo alltids sette deg der det måtte passe deg.
Og husk at man som oftest får Air Europa-flyene til SAS. Disse påstås fra Scan - nei - Flyprat forum å være grusomme å sitte i. Dette skjønner jeg ikke noe av, nå har jeg prøvd de flere ganger både i cockpit, foran og bak, like god plass overalt. Faktisk bedre plass på SAS' 24F enn jeg hadde på 2A på Norwegians 733 LN-KKA for litt siden. Picture proof:

Husk at imsdalflaska mi utvider setet foran litt også

Brede og gode seter er det også, men der er jeg kanskje litt biased med vekta mi. Google "Phasmatidae" så ser dere meg


Vi tok en skarp visuell utklatring fra Tromsø. Tok av mot sør og la oss på ræva 180 grader rundt så vi fikk rett heading - NORD!

Farvel overskyede Tromsø!
Uansett. Som sagt - jeg har reist en del til Svalbard i år og i fjor, så nå har jeg blitt kjent med hvor det er lurt å sitte. Snakk om å få innertier på mitt setevalg - 24F - nå på tur oppover. For de som kanskje har hørt om det, så er det ikke noen nyhet at det er svært vanskelig å se Bjørnøya. Det går en historie om en gruvearbeider som hadde flydd TOS-LYR-TOS gjennom 30 år og aldri så Bjørnøya én eneste gang. Men i dag, i dag i dag! Da var dagen, og Bjørnøya viste seg!! Fææææntastic!


Bjørnøya popper fram under en nydelig SAS-vinge...

Merk de skarpe klippene til høyre

Videre oppover vestkysten var det utsikt til både Hornsund, Bellsund, Van Mijenfjorden hvor Svea ligger, og Van Keulenfjorden som vi skal til på Mandag, Akseløya vi skal til på Tirsdag og Barentsburg vis a vis Festningen vi skal til på Onsdag-Torsdag. Ekstremt pluss i boka til styrmann som holdt oss oppdatert på hva vi så og når vi fikk se det, det ble mye folk og armer og bein da vi gikk av flyet så jeg fikk ikke takket dem, men de veit nok hvor mye vi setter pris på det! :thumbsup:

Mellom Bellsund og Van Keulen - sjekk hvor langt tilbake isbreen har trukket seg fra endemorenen!

Til høyre Van Keulenfjorden vi skal inn i på Mandag, til venstre har du ei lang smal øy som heter Akseløya hvor vi skal i midten av neste uke, videre innover er Van Mijenfjorden med Svea til venstre helt innerst i fjorden.

SAS flyr over skarpe tinder, nydelig

Av andre begivenhetsrike hendelser brukte jeg toalettet i bakre del av kabinen og pratet litt med Indoneserene som satt rundt meg. Landet pent og trygt til 16 grader og sol fra blå himmel i Longyearbyen.

Barentsburg med helilandingsplassen til venstre.

Hva gjør SE-IUV (eller hva nå reg'en er igjen) i Longyearbyen? Har sett den på Gardermoen før....
Ble hentet av busser satt opp for ekspidisjonen, og mens vi kjørte opp Longyeardalen kjente jeg en overveldende følelse av "HJEMME!!"


Stay tuned, på søndag legger vi ut til sjøs i MS Exploration.
Last edited: