The Big Three-O - The bursdagstur 2013

Martin

Moderator
Medlem
Folkens,

Nok en gang skriver vi september. Nok en gang runder jeg et nytt år, og det som begynte som et par tilfeldige turer et par år på rad, ble etter hvert en tradisjon om å reise bort på bursdagen min (bortsett fra et par hvor et par andre ting kolliderte). I år er intet unntak.

Det begynte som en helg i Trondheim da jeg fylte 22, og fortsatte med en tur til Stockholm året jeg fylte 23. 24 rundet jeg i London, og da jeg fylte 25 satt jeg på First Great Western sitt tog fra London til Cardiff. På 26-årsdagen min fløy jeg en passe forsinket A310 (fordi TAP streiket) fra AMS til LIS og ble oppgradert til suite på Radisson ved flyplassen. Året jeg fylte 27 ble det en forskjøvet tur til Esbjerg noen uker før bursdagen pga. en konsert som ble kansellert (men det kunne ikke jeg gjøre med bookingene mine), og da jeg fylte 28 hadde jeg vært i New York en måneds tid før, og for øvrig fått gullkort hos BA og vært i staten Kentucky. 29 fylte jeg mens jeg ventet på en hotellshuttle i Madrid.

Det har alt i alt vært noen fine år, og fine turer (kanskje bortsett fra Esbjerg, hvor det regnet), og i år følte jeg at jeg burde unne meg noe ekstra. Vurderte å reise lenger vekk enn jeg noen gang har vært, ned til Australia, men tanken på å fly helt ned dit i economy fristet ikke helt, og business ble litt dyrere enn jeg følte for å betale. Slo meg heller «til ro» med USA. Hadde fått bekreftet fri fra jobben i god tid før, så det var egentlig bare å vente på et salg fra BA (Nei, noe annet fristet egentlig ikke. Jeg ville ha sete 64 eller 62K på en BA 747 (evt. noe på rad 1-5 :p), og poeng inn på BA-kontoen).

Et salg dukket opp, og jeg sjekket prisene. Var først litt skuffet. F.eks. ligger de billigste prisene t/r New York på ca. 20.000 når det ikke er salg. Jeg håpet på noe til rundt 12.000 (som jeg mente jeg hadde sett før, og som de også har til Boston i skrivende stund), men nå lå det altså på ca. 16.000 t/r Oslo-New York. Jeg lurte og funderte lenge, kikket litt på de forskjellige byene, og vurderte litt til, samt sjekket litt hotellpriser o.l. før jeg fant en open jaw-booking som virket ganske aktuell. Satt og stirret på den en stund, tenkte litt til, vurderte enda litt til, og til slutt gikk jeg gjennom bookingprosessen så langt at det var bare et siste «confirm» eller «book» eller hva det nå var å trykke på før over 16.000 kroner ville blitt dratt rett ut av kontoen min, og BA ville utstede en billett fra Oslo til USA, og tilbake. Nå var stemningen ganske spent i leiligheten min. Jeg holdt for øynene, så vekk fra laptopen, og trykket. Sånn! Min dyreste flybillett noensinne, Club Europe/Club World for rene penger, uten noen form for upgrade eller noe sånt tull. Nå var det ingen veg tilbake (evt. en telefon til Bremen som jeg måtte tatt innen 24 timer, men det ville jeg helst slippe).
Avreise ble booket fra Oslo dagen før dagen (skal altså helst ikke være i Norge på selve dagen), men selve CW-flighten videre ble booket på selve dagen.

Siden BA-bookingen er open-jaw måtte det selvfølgelig bookes noen fligter der også. Bl.a. var det en spesiell flytype jeg gjerne ville ha krysset av, og den er booket og bekreftet. En ny by/stat får en også krysset av, og et nytt selskap som jeg heller ikke har flydd før skal testes. Alt i alt er det booket fire flighter i business, fire i First, og en stakkars i economy.

Avreise til OSL skjer med privatsjåfør (les: fattern), før BA frakter meg ned til London med en av sine 5 daglige avganger. Så kan jo forumfolket få lov til å gjette hvilken. Det kan gå an å resonere seg fram til det, men jeg blir litt imponert om noen klarer det ;)

Re: The big Three-0 - The bursdagstur 2013

Gratla med dagen, når den kommer.
Kan det være BA765 avgang 15.15 - 15+15=30:lol:

Gratla med dagen, når den kommer.
Kan det være BA765 avgang 15.15 - 15+15=30:lol:

Ikke dårlig tenkt, men det er ikke riktig resonnement. Kan si at begge flightene mellom OSL og LHR ble valgt av samme grunn - sånn i tillegg til at de passet greit tidsmessig, da ^_^

Har registrert meg, men siden jeg booket lenge før den kampanjen kom, så skal jeg egentlig ikke få de ekstra Aviosene. Men jeg har lest på Flyertalk at det er flere som har fått på sånne kampanjer tidligere der de booket før de egentlig skulle, så jeg venter og ser, og tar det som en fin bonus om det dukker opp 30.000 avios ekstra.

Ikke dårlig tenkt, men det er ikke riktig resonnement. Kan si at begge flightene mellom OSL og LHR ble valgt av samme grunn - sånn i tillegg til at de passet greit tidsmessig, da ^_^

Begge? Hm mellom OSL-LHR med BA, trodde et ørlite øyeblikk det var DY du hadde booket siden du slengte inne en slik forsikring:lol:
Men jeg er tydeligvis ikke reisevant nok til å skjønne dette......heller:headbang

Begge? Hm mellom OSL-LHR med BA, trodde et ørlite øyeblikk det var DY du hadde booket siden du slengte inne en slik forsikring:lol:
Men jeg er tydeligvis ikke reisevant nok til å skjønne dette......heller:headbang

Nei, altså det er BA jeg flyr ja. Ikke noe sånn rødsnute uten kantine og business class ;)

Men av de fem daglige flightene BA har hver veg mellom OSL og LHR, så var det en litt småsær grunn til at jeg valgte akkurat de jeg gjorde ;)

Er det i dag du reiser Martin? Eller var det i morgen? Gleder meg til rapport! God tur!

The big Three-0 - The bursdagstur 2013

Det er i hvertfall ikke 761 kjenner jeg Martin rett. En av avganger som kan forbindes med en eller annen musiker?

OSL-LHR.gif

23. september 2013
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) – London Heathrow (LHR)
British Airways 765
Airbus 320
G-EUUX
Sete 2F
Club Europe

Så var man i gang.

Etter å ha våknet ca. tre timer før fattern skulle dukke opp, stått opp to timer før, endelig kommet seg i dusjen en time før, før en fikk hivet i seg en kjapp frokost og panikkpakket litt, ringte det på døra. Vi var kjapt ute i bilen, og satte kursen mot OSL, der vi ankom etter en halvtime eller noe.

Sa hadet til fattern, og fant vegen inn til BA sin skranke der det så ut som de åpnet akkurat i det jeg ankom. Det ble littegrann kø i biz-skranken, men jeg fikk lever kofferten uten nevneverdig venting, og ble så spurt om jeg bare ville ha den til London, noe jeg gjerne ville. Ble også spurt om jeg ville ha BP videre på morgendagens flight, men jeg takket nei til det. En papirbit mindre å ta vare på (men jeg må altså ha det på papir).

Det ble så en kjapp tur nedom ankomsthallen for å levere fra seg en bursdagsgave (les:penger) hos DNB sitt kontor der nede (jeg fant ut de pengene var mer praktiske å ha på kontoen enn i lommeboka i form av norske sedler).

Deretter bar det opp igjen for å finne security. BA hadde fortsatt ikke fått logoen sin over fasttrack-inngangen, så jeg fant den betydelig lengre køen litt bortenfor (men den som var nærmest fasttracken - det skulle vise seg å være et lurt valg). Først var det litt fram-og-tilbake-kø fram til BP-sjekken, hvor det også var kø videre til den ene slusen som køen betjente, som den også delte med familiekøen rett ved siden av. Da var BP-sjekkeren så grei at han henviste både meg og de to foran meg bort til Fast Track-slusa. Måtte vente litt på de to foran meg, men kom meg ellers kjapt i gjennom. Ikke peip det, og på andre siden ble jeg stående å se på at fyren som betjente x-raymaskinen var ekstra nysjerrig på den ene boksen min - den med laptop, iPad, telefon, belte og klokke, for bildet av den vistes lenge på skjemen. Laptopveska med kabelsalat som kom etterpå, var visst ikke så spennende.

Derfra var det en kjapp tur innom Capi Lux for et iPad-deksel, og deretter strake vegen opp i loungen.

null_zpse82d9463.jpg

Flighten var altså BA765. Den er ikke relatert til noen musiker, men den eneste av BA sine flighter fra OSL til LHR som jeg hittil ikke har flydd før ;)

Rotasjonen BA764/765 ble forresten gjenåpnet i fjor, etter en pause på ca. 10 år. Jeg hadde listen komplett etter en tur med BA769 i fjor, men så økte de altså frekvensen og la til 765/765 midt på dagen. Det var i utganspunktet ett fett hvilken flight jeg tok. 761 tar jeg av prinsipp ikke, og det kjentes heller ikke nødvendig å tvinge seg opp til 763, så da ble det 765. 767 kunne selvsagt vært et alternativ - en kamerat av meg er forresten på den i dag, fant jeg ut etterpå - med det ble altså 765.

Flighten vistes som forsinket i følge BA sin egen app, og også i følge Tripit. Skjermen i loungen viste ingen forsinkelse, men det kom heller ikke noe "Go to Gate" når det egentlig burde. BA-appen endret så tiden til 15:30, og da det var litt over halvtimen igjen, bestemte jeg meg for å gå. Det stod fortsatt ingen "Go to Gate" på skjermen i loungen da jeg gikk, men så fort jeg kom ned i terminalen, var det dukket opp på skjermen.

Vegen til non-Schengen var like enkel som sist, og jeg fant gate 50 der G-EUUX, en 2008-modell A320, stod og ventet.

Jeg kom meg ombord, og en hyggelig purserinne ønsket meg velkommen. Jeg fant sete 2F, og fikk satt meg ned. Det var 6 rader med CE såvidt jeg kan huske fra setekartet, men det var langt fra fullt foran, og det kan ikke ha vært så fullt bak heller, da boarding gikk relativt kjapt.

Vi ble littegrann forsinket, men kom oss avgårde med take-off fra 01R, og en passe brå høyresving sørover. Setebeltelyset gikk etterhvert av, og jeg fannt fram iPod og QC15 og slappet av med litt musikk.

Servering var det også, og jeg må innrømme jeg ble litt overraket først. Selvsagt visste jeg det egentlig, og hadde full mulighet til å sjekke det ut på forhånd, men jeg ble allikevel litt småoverrasket da det ble annonsert at i Club Europe ville det bli servert Afternoon Tea!! Den som på Flyertalk kalles "the dreaded Afternoon Tea". Den som får folk til å bestille spesialmåltid for å slippe. Jeg mener de kanskje overdriver litt ^_^

Uansett, jeg fikk et brett, litt te i koppen, en scone og et glass syltetøy, og like etterpå kom kollegaen hennes med champagne. Jeg syntes ikke det var så ille, jeg.

null_zps10c76c91.jpg

Lillebjørn falt også for "Scones with jam and clotted cream".

Ellers var det å høre på mer musikk, og slappe av med resten av champagnen mens man nærmet seg Heathrow, det vi landet. Er ikke helt sikker på hvor forsinket vi var, men det gjorde ikke så mye.

Av flyet var det å finne passkontrollen, og en helt køfri e-gate (den man bare legger passet på og ser i et kamera, og så er man inne). Den brukte av en eller annen grunn litt tid på å bestemme seg, men jeg slapp til slutt inn.

Følger alltid med spent på disse rapportene. Leser med stor glede! God tur!

null_zps10c76c91.jpg

Lillebjørn falt også for "Scones with jam and clotted cream".

Veldig godt å se at Lillebjørn har korrekt smøring av scones'en. Syltetøy nederst og deretter bøttevis med clotted cream øvers.

God tur videre

Etter å ha sluppet inn i UK var det å vente på bagasje, som kom forhiildsvis fort. Ingenting å fortulle, så deg gikk glatt gjennom tollen. Så var det å finne hotellet.

Jeg hadde booket rom på Hilton ved T4. Hadde først en awardbooking på The May Fair, men enste med å synes at det ville bli litt tungvindt, så jeg ombestemte meg da jeg fant en brukbar rate på 24.000 HH-poeng og ca. 63 pund, så da gikk jeg for det (Til sammenligning var May Fair "gratis", men jeg vurderte en transport som ville kostet over 60 pund tur/retur, så det gikk liksom opp-i-opp).

Dit kan man ta buss. Før hadde hotellet egen, gratis shuttle (i motsetning til alle andre hoteller i området, som benytter seg av Hotel Hoppa) men litt research på Flyertalk avslørte at den ikke lenger var gratis, men nå ble operert av Hotel Hoppa den også. Koster vel ca. 7 pund tur/retur (som jeg personlig ikke synes er halvgærent). Så var det å kjøpe billett:

Fant automatene til National Express, og startet tastingen. Begynte å skrive "HIL" og den fåreslo "Hilton Hotel Heathrow Terminal" og "Hilton Hotel Heathrow Terminal" :8: Det var altså ikke plass til å få med tallet som indikerte hvilken terminal det var snakk om. Den viste i det minste tidene (avgang, ankomst og reisetid), så jeg kunne jo bare fyre opp iPhonen og sjekke rutetider der, for å finne ut om jeg skulle ta den som brukte 10 eller 17 minmutter? Ja, god ide. Eller, nei. Vent litt nå. Nettsiden til National Express ville kun la meg velge Hilton ved T5 (lurer på om det kan ha hatt en sammengeng med at det ene alternativet på automaten ikke klarte å finne noen pris?). Da gav jeg opp, og gikk for et litt mer tungvindt, men gratis alternativ.

Fant vegen ned til Heathrow Express, og boardet det første toget som dukket opp, og tok det ned til Heathrow Central (T1 og T3). Fant så vegen over til den andre platformen, der et Heathrow Connect-tog stod klar til avgang til T4. Begge togene går altså mellom Paddington og Heathrow Central, hvor Heathrow Express fortsetter til T5, mens Connect fortsetter til T4. Mellom terminalene er begge togene gratis (Hex kun i Express Class).

Tar kanskje litt lenger tid (tok ikke tiden), men det er helt gratis og om man ikke har det travelt funker det helt fint.

null_zps53b28455.jpg

Vel inne i T4, var det å se seg litt forvirret rundt, før jeg fant et skilt det stod Hilton på, og følge det.

Ble sjekket inn av en hyggelig frøken, som også bekreftet upgrade til Executive Floor, og at frokosten kunne inntas i loungen neste morgen :)

null_zps4151f38a.jpg

null_zps6aa582cc.jpg

Videre var det å finne seg litt mat. Oscar's i lobbyen hadde både beef bourguignon, fruktsalat, og en kals øl å skylle det ned med ;)

null_zps270c2601.jpg

Strålende, god tur videre, og gratulerer så masse med Dagen i morgen, husk å drikke nok champis, helst fra morgenen av ! :)

Herlig start, og spennede å se hvor du skal til slutt denne gangen. Grattis med dagen å forresten. :cheers:

Back