27. september 2013
Los Angeles International Airport (LAX) – John F. Kennedy International Airport (JFK)
American Airlines 2
Boeing 767-200
N335AA
Sete 31A
Economy Class
Så var det på tide med et av hovedmålene for turen: Boeing 767-200!
Jeg gjorde et forsøk på å fly den i 2011, da jeg hadde en booking CVG-MIA-JFK, men da kansellerte AA første flighten, og jeg fikk fly via ORD istedenfor.
Nå var det altså et nytt forsøk, og ingen connectende flighter som kunne rote det til, og på en rute hvor flytypen er rimelig bankers. AA har et treklasseprodukt på denne ruten, med økonomi, business og First. De to sistnevnte var kjempedyre, så det fikk bli med økonomi. Mener jeg fant en First til brukbar pris, men det var med en 737, og en mellomlanding et eller annet sted, og da fikk jeg jo ikke flydd 762 ^_^
Vel framme på T4 fant jeg AA sitt premiuminnsjekkingsområde. En dame stod og voktet inngangen, men det holdt med å si "Oneworld Sapphire" så fikk jeg slippe inn. Jeg hadde hørt om at AA selger upgrades til en relativt billig penge, men at disse kun kan fåes på automat, så jeg tenkte egentlig å prøve meg på en automat først (selv om jeg også hadde hørt at LAX-NYC-ruten var den mest håpløse ruten i hele AA-systemet å få en sånn upgrade på ^_^).
Det fikk jeg altså ikke lov til, da jeg ble vinket bort til business-skranken, der jeg ble sjekket inn veldig kjapt og effektivt. Vegen var så relativt kort opp rulletrappen til sikkerhtskontrollen, og etter litt kø var jeg også gjennom den.
Fant så Admiralklubben, og ble ønsket velkommen og fikk et par drikkebonger. Ble dog lite å drikke, da jeg først prioriterte å finne en ledig sitteplass, og når det var gjort valge jeg å bevokte den framfor å gå i baren.
Sånn etterhvert var det tid for boarding, og jeg fant gaten. Bare en liten pitstop ved en ATM så jeg hadde til taxien i andre enden, og så var det boarding. First og Business ble ropt opp først, og deretter syntes jeg at jeg hørte noe om frequent flyers, så jeg fulgte på, og fikk slippe ombord. Fikk tom. et lite "Mr. Foss" av dama i gaten
Kom beg bakover og fant rad 31. Hadde valgt den fordi 31B var ledig da jeg valgte den. Det hjalp nok fint lite, da flighten var kjåka full. Benplass var det også så som så med, og jeg måtte hele tiden finne kreative sittestillinger for at låret mitt ikke skulle komme borti reclineknappen. Hun asiatiske i 31B var heldigvis ikke så stor, så det gikk greit. Ooookey,.
Vi pushet, taxet, tok av og klatret, og satte nesa østover. 5,5 timer i et trang økonomisete. Det gikk egentlig overraskende bra. En servering dukket opp, men med alt av kort liggende i laptopveska foran beina, og manglende akrobatiske evner til å få tak i dem, så droppet jeg det og tok heller en cola, som ingen ba om noen penger for. Litt mer servering i form av vbann og juice dukket opp et par ganger i løpet av flighten. Jeg satt ellers og spilte litt spill på telefonen, forsøkte å lene hodet mot veggen for å slappe av litt, og ellers bare satt der. Det ble også litt hett mellom meg og hun i nabosetet et øyeblik, og buksa mi ble ganske fuktig.
Hun hadde altså fått litt varmt vann av betjeningen til å varme en kopp med nudler, og sølte litt som bl.a. traff låret mitt. Ikke var det så varmt at det gjorde veldig vondt, og vann tørker uansett, så det gikk helt fint ^_^
Ellers skjedde det ikke så mye, og vi landet faktisk litt før rute, og parkerte omtrent så langt unna det gikk an å parkere på T8.
Fant vegen til baggage claim, tok et kjapt dobesøk, og da jeg kom ut igjen kom kofferten min mot meg på båndet. Kjapt levert
Videre derfra til en lang taxikø. Altså, køen av taxier var lang. Noen menneskekø var det ikke. Var bak to andre, men de forsvant inn i en taxi, og jeg fikk nummer to. Kofferten be lempet baki, og jeg ba om "152 west 26th street", som er adressen til HIlton New York Fashion District. Det er forøvrig første gang jeg bor på et New York-hootell jeg har bodd på før

. Rommene er passe små, det er ingen muligheter for upgrades (annnet enn opp til høyere etasjer), og det er ingen lounge (som jeg sjeldent bryr meg om uansett), men likte det så godt i fjor at jeg booket på nytt. Først var det litt dyrt, men det endret seg et par ganger, og senest på hotellrommet i Portland booket jeg om for siste gang. Havnet vel på 800-og noe dollar totalt, med taxes for tre netter.
Fikk sjekket kjapt inn etter en forholdsvis kjapp taxitur, og ble ønsket velkommen. Fikk valg mellom frokost eller ekstrapoeng, og valgte frokost. Fikk tre bonger som gjelder i restauranen "Rare Bar & Grill" i kjelleren, og den fungerer sånn at man får en egen HHonors-meny man kan velge fritt fra

Riktignok ikke ubegrenset, men det holder greit.
To vannflasker og en liten boks med pretzels dekket med yoghurt fikk jeg også i en liten blå pose.
Ellers ble det en burger i reastauranten, og litt TR-tasting før jeg tok kvelden.
Nå er det noen dager her før turen går videre