En kjapp oppsummering av et New York-opphold som nok en gang kjentes alt for kort da jeg dro derfra.
Første dagen gikk med til gitarshopping. Tuslet først opp til 34. gate (fra 26.) til Sam Ash Music. Jeg hadde sånn smått vurdert enten en PRS Custom 24 SE, eller en Fender Jazzmaster. Hos Sam Ash hadde de førstnevnte. Jeg så den hang på veggen, men bare ved å se på den, kjente jeg at det ikke var den jeg hadde lyst på, så jeg gikk igjen. Kom meg med t-banen ned til 14th street og fant igjen min "stambutikk", Guitar Center. Der hadde de Jazzmasteren, og jeg fikk en ansatt til å klatre opp på en stige og hente den ned til meg. Fikk plugget den i en forsterker, og spilte.. og spilte.. og spilte. Ble passe småforelsket, noe som nevnte ansatte skjønte, og syntes jeg burde kjøpe den. Jeg protesterte ikke så mye på det, og en liten stund etterpå - etter å bl.a. ha kjøpt en gitarkasse som gitaren ikke passet i allikevel og fått refundert den og kjøpt en ny - forlot jeg butikken nesten 1000 dollar fattigere, og litt lykkeligere
Kom meg tilbake til hotellet med gitaren, og tok det med ro der noen timer, før jeg ble sulten, og ved litt research fant ut at det lå en
Dos Caminos i nærheten og gikk dit, og fikk et bord.
(Litt mørke bilder, dessverre)
Kjørte på med Guacamole og nachochips først, før det ble en Ribeye Steak Alambre til hovedrett.
ribeye steak skewer, applewood smoked bacon, cipollini onions, poblano chiles, arroz con crema, chimichurri sauce
Servert på et spyd som han som serverte dro ut for deg. Det smakte rett og slett syyykt godt!
Desserten var en Dark Chocolate Tamal
warm soft chocolate cake, mexican chocolate sauce, banana ice cream, passion fruit
Smakte heller på ingen måte vondt. Alt ble skylt ned med et par mojitos.
Dagen derpå la jeg ingen planer for. Bare gikk ut og trasket avgårde, retning nordover, litt på måfå. Endte til slutt i Central Park der jeg fant en benk og plantet baken på den i en times tid. Egentlig ganske digg å bare sitte der og slappe av, midt i verdens største by. Central Park er genial der, altså.
Etterpå ble det en tur til en viss fruktbutikk for å skaffe et nytt deksel til telefonen. Tydelig at den nye iPhonen var populær, for i lihet med da jeg var der i 2008 (noen dager etter at iPhone 3G ble sluppet), ble de som skullle kjøpe en av de nye modellene først stilt i kø oppe på bakken, før de ble sluppet ned i butikken noen av gangen, for å stille seg i ny kø der. Jeg er fortsatt såpass fornøyd med min 4S at jeg droppet det ^_^
Fant heldigvis en egen, mindre kø helt til høyre for de som skullle ha noe annet enn den nye iPhonen. Var hele
to ansatte som tok seg av de i den køen :drunk:.
Med nytt deksel var jeg småsulten, og tenkte jeg skulle gjenta en suksess fra noen år tilbake. Under en tur til New York på selveste 17. mai i 2010 skulle sjømannskirken besøkes, men da de var midt i gudstjenesten da vi ankom, endte vi på et sted kalt
Traffic, der jeg spiste en sykt god Asian Steak Salad den gangen. Den stod også på menyen på nettsidene, så jeg fant igjen stedet borte på 2nd Ave mellom 52. og 53. gate. Kom meg inn, og der viste de foktballkamp. De fleste av gjestene var der for å se fotballkampen. Allerede der burde jeg ha sett at det ikke var helt min type sted. Jeg satte meg ned, og fikk en meny, og kikket på den... Ingen Asian Steak Salad?? :drunk:
Her burde jeg vel kanskje ha skjønt at det som var et tre år gammelt flott minne burde fått lov til å være det, og ikke ødelegge det med å komme tilbake.
Jeg bestilte uansett en cheeseburger og en Cola. Og der reddet de seg inn. Burgeren var innmari god, og refills av cola kom nesten uansett uten at jeg trengte å be om det. Kanskje ikke et sted jeg kommer tilbake til, men alt i alt var det god mat og hyggelig betjening

Ble ikke noe bilde av burgeren, da jeg følte meg nok beglodd allerede av alle som satt og så på TV'en over hodet mitt ^_^
Middagen senere den kvelden ble inntatt på Outback Steakhouse - siden jeg tenkte at jeg måtte spise biff i New York. Sikkert ikke det beste alternativet, men det lå nære nok hotellet.
Fikk et bord og en servitør som på dialakten hørtes ut som han ellers pleide å spille banjo. Fikk bestilt meg en... kylling. Ikke biff, altså
En "Alice Springs Chicken"
Wood-fire grilled chicken breast topped with sautéed mushrooms, crisp bacon, melted Monterey Jack and Cheddar and finished with our honey mustard sauce. Served with Aussie Fries.
Slettes ingen skitsmak

. Ble også en cæsarsalat.
Til dessert: "Chocolate Thunder from Down Under"
An extra generous pecan brownie is topped with rich vanilla ice cream, drizzled with our warm chocolate sauce and finished with chocolate shavings and whipped cream.
Smakte greit
Alt skyltes ned med en passe stor Stella.
Så var det tilbake til hotellet og sture over at ferien snart var slutt.
Neste morgen var det å onstatere at det var bare en frokostvoucher, og at det hadde ramlet inn en regnin under døra i løpet av natten. Det måtte bety at jeg skulle sjekke ut den dagen.
Regningen, ja.
Jeg hadde booket hotellet for lenge siden til 339 dollar natten. Dyrt nok, men jeg likte hotellet og ville bo der, og prisnivået var generelt høye eller også.
Litt nærmere avreise fant jeg samme rommet til 289, og booket om. Noen dollar spart, men fortsatt var totalsummen såvidt firesifret.
Så, kvelden i Portland, skulle jeg helt tilfeldig inn å sjekke noe annet på bookingen, og oppdaget at det var blitt latterlig billig (i forhold). Samme rommet kunne nå bookes for 289+249+189 dollar for de tre nettene! Den lot seg ikke endre, men kansellere og booke på nytt var ikke noe problem, så det ble gjort fra hotellrommet i Portland. Totalraten ble nå forresten på 727 dollar, og med taxes lå den på 800-og noe. En god del billigere enn de 1000
Så, dagen før innsjekk var jeg nok en gang inne på bookingen, og da var det plutselg en annen pris! Rommet var forøvrig endret fra King Bed til King Bed High Floor (som ikke er helt uventet når man av og til har for vane å bli oppgradert), men prisen var også endret til 249 USD per natt,og en total rate på 747 dollar, 20 mer enn jeg booket for. Ikke at 20 dollar er noen krise, men allikevel. Også underveis i oppholdet kunne jeg gå inn å sjekke regningen på TV'en, og den mener jeg også hadde de prisene som Hilton hadde endret til - men når regningen dukket opp under døren, hadde den altså de prisene som jeg opprinnelig boket for, og alt var i orden

Jeeg brøy meg ikke så mye mer om det, så jeg vet egentlig ikke hva som skjedde.
Ned til frokost. Det var det forresten såviidt jeg turte. Frokostopplegget om man har HH Gold eller høyere er at man kan velge enten en buffet eller fra en egen meny der man kan velge en entree, en side og en drikke, evt. to pastries istedenfor en entree. Alt dette får man da gratis, men det er jo hyggelig å legge igjen litt tips? Første morgen hadde jeg glemt hele lommeboka. Dag to stod det mellom en 20-lapp og en 1-lapp, og jeg tenkte at førstnevnte ble for mye, og sistnevnte mer en fornærmelse enn faktisk tips.
Jeg endte med French Toast med bacon "on the side" alle dagene. Dag to så baconet litt mer svidd ut, så jeg vet ikke om jeg begyne å få et rykte på meg. Tredje dagen kom kelneren bare og lurte på om jeg skullle ha det samme idag (altså kjente de meg igjen)? Jo takk. Da fikk jeg plutselig nesten for mye bacon - eller ikke bare nesten, for jeg spiste ikke opp alt. Da hadde jeg en mer fornuftig seddelbeholdning, så jeg fikk lagt igjen en sum jeg følte var grei for alle tre dagene, og sneik meg nok en gang avgårde ^_^
Fikk forhørt meg om muligheter for sen utsjekk, og jeg fikk til klokken ett (mot 12 som var normalt). Takket for det, og tok det med ro på rommet fram til da, og gikk ned og sjekket ut, og fikk samtiidig oppbevart bagasjen og fannt vegen ut igjen. Lunsj var altså planen, og jeg kom meg via t-banesystemet opp til 50. gate, og fant igjen
Mother Burger, og tok en single mother with cheese og fries
Derfra fant je vegen tilbake til hotellet via en ATM for å ha til transport ut til JFK. Fikk bagasjen... og det var det :8:. Trodde jeg skulle få spørsmål om jeg trengte noe tranpsport også, men tydelgvis ikke. Var ikke værre enn at det stod en taxi i gate utenfor (Det krydde faktisk, men oftest uten sjåfør inni, og med tenningen av), og jeg lurte på om han ville kjøre meg til JFK, noe han godt kunne gjøre. Det burde kanskje ringt noen bjeller da han spurte "You're paying eith cash, right?" og taxamateret ikke viste den 52-dollars fastprisen som det gjorde på turen inn, men jeg var mest happy med å være på veg til flyplassen. Etter en lettere spenstig tur, med feltskifter, kjøring på vegskulderen og litt råkjøring i noen boligområder var vi til slutt framme på JFK.Kanskje lurte han meg, kanskje var jeg for sliten til å skjønne at han ikke gjorde det. Anyway, så ble han fornøyd til slutt (kjapp googling tilsier at jeg kanskje ikke overtipset så mye som jeg trodde, men nok om det).
Anyway, fant vegen inn, og fant skranken jeg kunne sjekke inn i, og stilte meg i kø der.