Thai til OSL???

Status
Not open for further replies.
Igjen, jeg tviler sterkt paa at Thai er dumme at de bruker denne tapermaskinen paa BKK-OSL. Det kan umulig vaere loennsomt. Planen var jo at disse maskinene skulle brukes paa flighter som er 15+ timer. Vi vet at LAX kommer tilbake, det trenger man 2 maskiner til og det markedet er mye viktigere enn OSL, saa der kan man faktisk selge premiumseter. Skal de alterneres, blir konfig den samme paa alle 4 maskinene og da blir man aa gi bort 80% av premiumsetene sine fra OSL-BKK.

At SAS selger sine 36 biz seter til BKK, er uhyre sjelden. De selger kanskje halvparten, resten er upgrades og ID

Tror at folk skal vaere litt mer opptatt av oekonomi enn spotting. Spotting blir ikke aa soerge for at Thai tjener bob og opprettholder OSL ruta. Saa mye suppe som 345en bruker, blir det toeft aa tjene penger naar man har over 40 seter mindre enn alle andre ombord og ikke klarer aa selge mer enn 20% av premiumsetene (optimistisk sett)

Last edited:
Vi får nå se .. er ikke sikker på om siste ord er sagt når det gjelder flåtevalg. Men når man velger å rotere fire maskiner på to destinasjoner som dette, blir regnestykket et litt annet.

Og med tanke på målgruppen - som er forretningstrafikken til hele Sør-Asia samt Australia - kan man fort oppleve at det ikke blir så mange seter igjen til de rene Bangkok -reisende ...

Saa mye suppe som 345en bruker, blir det toeft aa tjene penger naar man har over 40 seter mindre enn alle andre ombord og ikke klarer aa selge mer enn 20% av premiumsetene (optimistisk sett)

Men hvordan er drivstofforbruket på 345 i forhold til en 747-400?

Vi får nå se .. er ikke sikker på om siste ord er sagt når det gjelder flåtevalg. Men når man velger å rotere fire maskiner på to destinasjoner som dette, blir regnestykket et litt annet.

Og med tanke på målgruppen - som er forretningstrafikken til hele Sør-Asia samt Australia - kan man fort oppleve at det ikke blir så mange seter igjen til de rene Bangkok -reisende ...

Er vel endel NON Star selskaper som vil merke dette vil jeg tro.

Husk artikkelen som Someone postet ( oversatt fra Thai i Google)
TG har 3 A345 som står på bakken etter at fuelprisene tvang dem til å legge ned NYC og LAX. Nå åpner de LAX igjen, samt nyåpner OSL. Dette gjørt de for å få økt cashflow ved at de får i drift maskiner som i dag KUN koster en hel masse penger å ha stående på bakken.
De har fly og Crew som koster uansett om flyet brukes eller ikke , og ved å sette disse i drift igjen, og ved å kunne alternere LAX/OSL blir det det totale regnestykket på denne operasjonen som blir avgjørende til slutt.
Jeg tror vi ser A345 i denne oppstartsfasen, og ser de positive tall kan det tenkes at det byttes materiell senere om dette anses fornuftig, og det passer med flåtekabalen forøvrig.
Husk at allerede i dag er det daglig 150-200 pax ex Norge på de avgangene TG har ut fra ARN og CPH. Overføres alle disse, samt TG i tillegg klarer å apellere til flere Biz-pax som skal til Hong Kong, Singapore, Vietnam, Australia og i dag velger andre alternativ .. ja, da vil vi se TG lenge på OSL.

Nå er det vel også slik etter hva jeg har fått med meg at OSL gir TG meget lave landingsavgifter de første 12 mnd for denne opereasjonen, slik at her bør alle faktorer spille positivt inn.

Som det sies, de har maskinen, og alt er bedre enn at den står på bakken. At det på sikt hverken er riktig maskin eller config for OSL for være en annen ting... Er det noen som har publisert rutetidene her ennå? TG satser nok absolutt på mye onwards videre fra BKK, og så vidt jeg har forstått er rutetidene lagt opp nettopp for å facilitere dette. Det betyr at markedet, premimum som economy, blir hakket større. Alle er antagelig enige om at A345 ikke er en maskin man ville bestilt for å starte opp OSL-BKK, men det er maskinen man har til rådighet for øyeblikket. Jeg tror TG kan ta mye annen Asia-trafikk fra OSL enn det rene Thailand-markedet.

Arik, Kingfisher og TAM bruker A345 på ordinære longhaulruter. Når det gjelder maskinens økonomi på ultralongrange flights så er det vekten av det ekstra drivstoffet som trengs som virkelig koster mye og opererer kjerra. Så mye fuel trengs ikke på BKK-OSL.

Her fra artikkelen som Someone refererte til:

Bringing the cost of fuel to fly to Norway - will be back at $ 4 million compared to New York flight.

But they are confident that the market potential is high and competition is less.

Og vi må ikke glemme KL-BA-AY og SK-LH trafikk etc.

Selv om vi fleste på forumet er hektet opp på forskjellige bonusprogrammer, blåser vel de fleste reisende i slike ting. Hvor mange ganger sier venner til meg : " Reiser ikke så mye, så jeg gidder ikke sette meg inn i dette! Blir ingenting likevel ". Og disse er majoriteten som reiser. Dessuten Orkide.no, Wickstrøm ..

Tror faktisk dette blir en suksess at når de endelig kvitter seg med A345 som knapt noen vil ha nå, kommer 772 på ruta.

Snart er kapitalverdien på en A345 tilsvarende ( relativt ) en enorm SUV på Island. Da kommer kjøpere og siden bensin er billig om dagen, lønner den seg som en DC 9 hos NW. Ser Delta maler NW om til DL .. DL kan samme regnestyket..:rolleyes:

Har ingen planer om Asia i år, men nest eår tar jeg muligens dem og reg.
mikropoengene på OnePass......

I nedgangstider kommer vinnerene..:exclaimation

Last edited:
Vi skal ikke glemme at det var med nød og neppe at Cph ikke fikk et kraftig rute kutt med Thai. Dersom det stemmer med nærmere 200 norske reisende fra Arn og Cph daglig, er det ikke umulig at dette igjen kan komme opp dersom Thai nå kommer til Osl.

Klarer vi å få denne tråden like lang som Krabi tråden før vi ser Thai på OSL?

Klarer vi å få denne tråden like lang som Krabi tråden før vi ser Thai på OSL?

Hvis Thai driver "uthalingstaktikk " al la Krabi så greier vi nok det også.
Mon tro hva de tenker borte på Don Muang(Krabis hovedkontor) nå???

Dette må da være forferdelige nyheter for AY. De sliter da allerede, de som alle andre, så det siste de trenger er vel å miste Asia-passasjerer fra Norge til TG?

Landingsavgifter: I hvilken størrelses orden snakker man om for "heavy" ?
Startavgiften på OSL er kr 96 per tonn MTOW opp til 100 tonn og deretter kr 48 per tonn. For en A340-500 på 370 tonn MTOW blir startavgiften kr 22 560 per avgang. Med fem frekvenser i uka blir avgiften på årsbasis ca. 5,9 millioner kroner. Rabatten på startavgiften er 100 % det første året, 75 % det andre året og 50 % det tredje året. Avinor har også innført en rabatt på passasjeravgiften på IC-ruter:
b)for nye interkontinentale ruter (med interkontinentale ruter menes ruter til/fra destinasjoner utenfor Europa på mer enn 6 timers flyreise hver vei)
Det kan gis rabatt på passasjeravgiften med inntil 75 % i første året, inntil 50% i andre året og inntil 25% i tredje året.

Detaljer om avgiftene finnes her:
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/30_Luftfartsavgifter

Her står det om incentivordningene:
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/40_Incentivordninger

Last edited:
Og som spesifisert på osl.no kan det ytes rabatter som følger:

a) for alle nye ruter
Det kan gis rabatt på startavgiften med inntil 100 % i første året, inntil 75% i andre året og
inntil 50% i tredje året.

Det gis ikke rabatt på andre avgifter, med unntak av ruter som faller inn under punkt b).

b)for nye interkontinentale ruter (med interkontinentale ruter menes ruter til/fra
destinasjoner utenfor Europa på mer enn 6 timers flyreise hver vei)

Det kan gis rabatt på passasjeravgiften med inntil 75 % i første året, inntil 50% i andre året
og inntil 25% i tredje året.

Hvordan skal AY markedsføre seg i Norge nå? Det vil ikke være raskeste vei til asia! Jeg vil si at TG tok alle på senga med denne etableringa. Jippi

Første post!!:)

Tror dette kan bli bra hvis markedsføringen for business fungerer mot resten av sør-øst asia og oseania:)

Velkommen til Thai airways International:D

Status
Not open for further replies.
Back