Thai til OSL???

Status
Not open for further replies.
Jeg tror ikke at flyvalget er så dumt - sånn kapasitetsmessig i alle fall. 215 seter totalt passer bra med Oslo-markedet, en 747-400 blir for stor! Dessuten er nordmenn betalingsvillige så at vel 100 av setene er i Business og Premium Economy, er ikke så dumt! At det er et nytt og fresht fly er også en fordel når en ny rute introduseres, da går ryktene om positive opplevelser etter hvert som folk får prøvd tilbudet. Dette gleder vi oss til!

Tviler jeg sterkt på.

Konge at de er i gang! Skal i bryllup på nyttårsaften i Bangkok, tipper det blir via OSL ene veien.
 
Deler Tommys skepsis til at de får betalende premium pax i 100 seter med ganger i uken, men det burde være sjanse for å fylle opp deler av premium-seatingen... Dessuten, om det ryktes at EBGs og EBS lett blir oppgradert, så hjelper vel det bookingene bak...
 
Burde vel vær gode sjangser for oppgradering på disse flightene, om det blir litt glissent fremover i kabinen?
 
Tviler jeg sterkt på.

Det kommer jo helt an på hvordan de innretter og priser produktet sitt og hva slags opplegg turoperatørene lager. Charterselskapene har hatt stor suksess med sine mellomklasser på ruter til f.eks. Thailand, det har også SAS. Men det blir selvfølgelig en utfordring å fylle business-seksjonen, om denne bare skal basere seg på businesspassasjerer i ordets rette forstand.
 
Det kommer jo helt an på hvordan de innretter og priser produktet sitt og hva slags opplegg turoperatørene lager. Charterselskapene har hatt stor suksess med sine mellomklasser på ruter til f.eks. Thailand, det har også SAS. Men det blir selvfølgelig en utfordring å fylle business-seksjonen, om denne bare skal basere seg på businesspassasjerer i ordets rette forstand.

Du mener dersom de horer seg til får de kanskje folk til å betale ekstra for bedre plass? Kanskje på tide å stikke fingern i jorda. Denne maskinen har 60 (!!!) business seter, 14 mer enn det SAS har på sin 340. I tillegg har de 12 flere Premium Economy seter enn det SAS har..

Burde vel vær gode sjangser for oppgradering på disse flightene, om det blir litt glissent fremover i kabinen?

Ding ding ding! De bruker dette flyet rett og slett fordi det er den typen materiell som er tilgjengelig. Har de hatt annet å bruke, har de selvsagt gjort det. Så regn med masse op-up!
 
Nå er det klart at TG også er klar over at configen ikke er optimal. Jeg tror nok det vil bety at spesielt premium economy solgt på samme måten til samme kundegrupper som premium-klassene på charterflyene har henvendt seg til. Med litt op-ups og annen snack er det ikke umulig de kan få det til å gå rundt - men jeg tar for gitt at også TG anser det som en ganske umulig oppgave å skulle fylle 60 C-seter daglig med C-betalende pax. (Kanskje vi ihvertfall får bukt med ID-pax i BKK på tredje dagen! :P )

I tillegg må det jo være optimalt med et så nytt fly - og 36" bakerst når man går inn på et nytt marked. Her har de alle odds i sin favør for god reklame via jungeltelegrafen ihvertfall.
 
I tillegg må det jo være optimalt med et så nytt fly - og 36" bakerst når man går inn på et nytt marked. Her har de alle odds i sin favør for god reklame via jungeltelegrafen ihvertfall.

Ja tanken slå meg, SAS Exo Extra har vel 37" så det er jo på høyde med det lengdeveis. Bredden er vel standard men allikevel - har kan man sprelle med beina. Hvordan er så Thai-service på Eco? Er den på høyde med SAS service på Eco Extra så blir det jo litt å slå beina under den.
 
Å fylle opp 60 business-seter på OSL-BKK er jo ingen sak, selv jeg skal klare å lage priser som fikser det. Det interessante blir jo å se hvordan Thai har tenkt til å sette sammen priser, avtaler med reisebyråer og kampanjer for å tjene mest mulig penger på et fly som er spesialtilpasset et helt annet marked.

Jeg ville ikke bli overrasket om det dukker opp noen avtaler med reisebyråer for "premium charter", men jeg kan liksom ikke se at det monner noe for å fylle hele kjerra.

Kan det være aktuelt med gode priser på kombinasjoner med business til BKK og lavere klasser på videreforbindelse?
 
En merkelige config for denne ruten, men har de ikke annet enn disse luftbussene tilgjengelig, så blir det vel slik...

Burde vel kunnet "byttet" fly med en annen destinasjon, som det er større marked for Business å Premium, og heller fått ett fly med flere Economy-seter til OSL? Men det er kanskje enklere sagt enn gjort og ingen destinasjoner som passer med dette.. Hørs hakke vilt ut, om man skal greie å fylle 60 pax på Business 5 ganger i veka...
 
Husk at denne ruten er langt mer enn Bangkok som også Thai viser gjennom sine pressemeldinger. Thai vet nok hva de gjør.
 
Husk at denne ruten er langt mer enn Bangkok som også Thai viser gjennom sine pressemeldinger. Thai vet nok hva de gjør.

He he... Dette blir for optimistisk, selv for MartinL. Thai har ikke annet materiell tilgjengelig, det er hva som er fakta. Tror ikke Thai selv tror at de klarer å selge 60 biz seter 5 dager i uken.
 
Du mener dersom de horer seg til får de kanskje folk til å betale ekstra for bedre plass? Kanskje på tide å stikke fingern i jorda. Denne maskinen har 60 (!!!) business seter, 14 mer enn det SAS har på sin 340. I tillegg har de 12 flere Premium Economy seter enn det SAS har..

Jeg er ikke uenig i deg i at 60 Business-seter er mye fra Oslo - og ja, det er mye fra veldig mange andre destinasjoner også. Likevel må Thai vurdere materiell opp mot marked og tilpasse satsingen sin slik at de faktisk klarer å fylle flyene. Dersom denne ruten skal bli bærekraftig over tid, vil det være en god investering å selge rimelige Business-billetter i en startfase slik at flest mulig får oppleve Thai.

Generelt sett tror jeg at det ligger et stort potensiale i å selge Premium Economy-seter fra Norge til Thailand, dersom Thai inngår gode avtaler med reisebyråer, noe de sikkert allerede har gjort. Det har vist seg at charterturister til Norge-Thailand gjerne legger litt ekstra penger i å få en behagelig flyreise, det har vi gode eksempler på. Derfor hadde det selvfølgelig vært ideelt med flere Premium Economy-seter, og færre Business-seter. Dette er likevel det eneste Thai-flyet med Premium Economy.

Jeg regner med at denne ruten delvis kommer som en respons til Krabi Airlines mislykkede satsning og at Thai har snudd hver stein for å komme i gang raskest mulig. Så bytter de heller ut 345-maskinen til vinterprogrammet. Passasjerkapasiteten på 215 passasjerer mener jeg uansett at passer bra for OSL, uavhengig av klasseinndeling om bord.
 
Last edited:
Thai vil nok først og fremst melke det markedet som i dag reiser fra Norge via ARN og CPH for å fly med deres ruter. Tror faktisk på at vi kan få litt "feed" fra ARN/CPH da vi vi ha A340 her mens de (Thai) flyr "gamle 747-400 fra våre naboland.
Med greie priser så vil de også kunne hente inn endel Finnair-pax.
Eneste aber jeg ser med dette opplegge fra OSL er at avgangstiden blir for tidlig på ettermiddagen. Ser at Thai ganske ofte har problemer med å fylle opp midt-på-dagen avgangene fra LHR og FRA.
 
Thai vil nok først og fremst melke det markedet som i dag reiser fra Norge via ARN og CPH for å fly med deres ruter. Tror faktisk på at vi kan få litt "feed" fra ARN/CPH da vi vi ha A340 her mens de (Thai) flyr "gamle 747-400 fra våre naboland.
Med greie priser så vil de også kunne hente inn endel Finnair-pax.
Eneste aber jeg ser med dette opplegge fra OSL er at avgangstiden blir for tidlig på ettermiddagen. Ser at Thai ganske ofte har problemer med å fylle opp midt-på-dagen avgangene fra LHR og FRA.

Men så er det vel flere alternativer fra f.eks. LHR til BKK utenom Thai, noe som også kan forklare evnt dårlig belegg på midt-på-dagen-avgangene? På OSL vil Thai ha "monopol" på non-stop til BKK og da er det ikke sikkert avgangstiden vil spille så stor rolle som det f.eks. kan gjøre fra LHR.
 
Tenk også på de som skal videre i Asia.Denne avgangstiden er veldig gunstig for mange,inklusive MEG:norFlyet lander i BKK tidlig om morgenen, slik at det er enkelt å finne connections,både innenriks i Thailand og til andre land i Asia:nor
 
Finner prisene til vinteren langt fra rimelig, over 16.000 kroner for t/r OSL-BKK I økonomi? Nei takk!
 
Finner prisene til vinteren langt fra rimelig, over 16.000 kroner for t/r OSL-BKK I økonomi? Nei takk!
Hvis du ser på tidligere tråder så ser du at det sannsynlig vis er en vanlig full-flex økonomibillett. Salgsprisene kommer nok, bare å vente litt.
 
Eneste aber jeg ser med dette opplegge fra OSL er at avgangstiden blir for tidlig på ettermiddagen.

Men ankomsttiden i BKK er optimal. Rett i forkant av morgenbølgen og du kan velge og vrake i connections. Fra FRA, LON etc har du flere direktemaskiner til disse stedene, så det betyr ikke så mye der, men for OSL-ruta er dette gull verdt. Sikkert ålreit forbindelse til LAX også. ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top