Hei,
hadde egentlig ikke tenkt å lage noen rapport fra denne turen, men siden Thai nå snart setter inn 777 på denne ruten og det har vært lite rapportering så langt, kommer det likevel noen ord og bilder her, første del først, som seg hør og bør
A340-500 er et fly som alltid har fasinert meg; men sine 4 store motorer er det sammen med A346 en estetisk nytelse, det er produsert i et svært begrenset antall, og er pioner´ på de ultra-lange rutene fra Asia til USA, i Singapore- og Thai´s flotte farger.
Jeg hadde billett fra Singapore til Djakarta for halvannet år siden da SQ ennå brukte maskinen på dette korte strekket i mellom langturene, men valgte å dra rett til Phuket og ferie etter lang flight fra London. Trodde nok at en måtte legge inn en Asia-USA flight for å oppleve denne maskinen i sitt rette element, desto større var overraskelsen da Thai åpner rute til Oslo og alle ting valgte å bruke A345
Dette måtte jo sjekkes ut, men trodde det kunne drøye til senere på vinteren. Det kunne det altså ikke: fra 25.oktober forsvinner Airbus og 777 settes inn, så jeg bestemmer meg for en aldri så liten høstferie
Booket i utganspunktet A345 begge veier, for å ha backup hvis en av flightene skulle bli sub´a med A346. Skulle fly rett fra jobb i Budapest opp til OSL, og ta TG 955 fra der, og fikk en fin pris i PremiumEco; Thai kjører ennå tilbudspriser i alle klasser.
Det ble derimot rimelig festelig ved Donaus bredder kvelden før, så da onsdag morgen åpenbarte seg orka jeg ikke tanken på å reise langt og lenge i såpass slapp form, dette skulle jo tross alt være eventyr og overskuddsprosjekt; stakk ned til forhåndsbestilt sjåfør og sa ´beklager, gå og legg deg igjen´, ringte Austrian og fikk byttet til kveldsavgangen, og krøp så fornøyd under dyna igjen
Billett hos Orkide´var ikke betalt, så det gikk greit å forandre til fredags avgangen. Der var imidlertid alt annet enn biz fullt, så endte opp med å kjøpe biz ut og Premium tilbake. Forandret da også hjemreisen en dag slik at den ble med A346, og der plasseres Premium-gjengen i bakre biz-kabin, så alt i alt fremdeles mye for pengene
To dager senere er jeg frisk og rask, våkner i egen seng i Oslo og stikker i passe god til ut til OSL. Thai har egne innsjekkingsskranker der ute, smekkfullt fly denne dagen, noen med Sas bill. (ID?) fikk beskjed om at de ikke engang fikk stå på venteliste; om noe ledig i det hele tatt skulle det gå til ansatte hos Thai. Biz-innsjekk gikk unna, ingen foran i køen og kun håndbaggasje. Men altså ikke fast track, er vel ikke noe butikk for TG å betale for denne ordningen når de bare har en daglig avgang (?) Uansett; ble igjen tatt ut til spesiell sikkerhetskontroll, har sluttet å irritere meg over dette og tar det som avslappende kroppsmassasje istedenfor..
Kjapt innom Sas-loungen for et glass hvitvin og litt snacks, dermed er alle plikter og hang up´s unnagjort og en kan sette kursen for gate 50.
Der står HS-TLB noenlunde blank og fin og venter på oss, og yes; det er noe med 4 motorer..
Som sagt fullt hus i dag, finner mitt sete på siste rad i fremre biz-kabin, stuer bagasje der den hører hjemme, snart kommer en hyggelig dame med et glass champagne og alt er som det skal være
En nydelig dag dette, og sola skinner både på det ene og det andre :
Flotte skjermer innfellt i setet foran :
Takeoff :
Glimrende underholdningstilbud ombord, men til tider klønete å operere, å få systemet til å huske hvor du var i filmen etter pause o.a.
Har registrert at folk har kommentert mangel på ´synkronisering´i serveringen på andre flighter og tenkt at det hørtes litt pirkete ut, men var faktisk litt frustrerende å sitte sulten og vente på mat; besetningen hadde tydligvis bestemt seg for at den andre midtgangen kunne serveres ferdig først, og det føltes som lang tid før de kom over til oss resterende på høyre vindusrekke.
Maten var helt fint, men som noen har påpekt var det kanskje en mangel på genuin tilstedeværelse hos crewet, de var så menn ikke i showbiz..
Og at Oslo ikke er noen prestisjerute for Thai var vel rimelig tydelig, kanskje vissheten om at flertallet i biz fløy på sterkt rabatterte billetter også spiller en rolle, litt ferie-feeling over hele flighten 
Satt ved siden av en hyggelig Thai som var på vei hjem til Phuket, ble en lang og fin prat med han før et par kjappe filmer.
Kvelden innhentet oss etter hvert :
Synes egentlig ikke den nye generasjons biz.seter alltid er så sjarmerende; det er noe litt kjølig over konseptet, og i sove-stilling glir en gradvis nedover pga. at setene ikke er helt flate, det blir til å eksprimentere med knapper og innstillinger for å finne best mulig stilling, fant vel aldri helt denne på veien ned. Innbiller meg og at det er større avstand mellom setene på Sas sin A340.
I følge seatguru skal støynivået være lavere i denne fremste kabinen, men opplevde det litt motsatt; på tur bak i biz.kabin #2 fikk jeg en følelse av at aircon. eller noe ikke jobbet så hardt her, i alle fall føltes det roligere.
Vi ankommer Bangkok grytidlig morgen, og ca. 01.00 norsk tid :
Sov ikke et minutt på denne turen men var i fin form ved ankomst Bangkok. Hadde på forhånd bestemt meg for å stoppe der før reise videre sørover, for å komme fortest mulig i seng og tilpasse døgnrytmen best mulig.
Fosset gjennom immigrasjon, rett ombord i en Taxi-meter og satte kursen mot Montien Riverside, et fint hotell som var inkludert i billetten hos Orkide´ekspressen. Marsj i seng der, stod opp igjen ut på tidlig ettermiddag, fikk sånn sett på en måte to overnattinger. Flott, moderne hotell ved elven, men litt langt utenfor sentrum, så neste gang blir det nok heller å betale selv og bo mere sentralt.
- - - - - - - - - - - -- - - - -
Neste dag er det klart for leg 2: Bangkok-Krabi i biz, inkludert i Bangkok billetten, en betaler bare noen hundrelapper ekstra i flyplasskatt.
Nye og gamle farger på Suvarnabhumi :
Valgte en tidlig ettermiddagsavgang for å slippe å stå opp midt på natten norsk tid, Thai har 3 avganger til Krabi nå i lavsesongen, og denne er den eneste som flys med B737-400.
Søsterskip HS-TDM sett fra vår 734, flytypen har virkelig fått et visuelt løft med de nye fargene :
MD-11, et fantastisk fly og en utdøende rase
Vi taxer forbi denne fine fuglen :
Vel oppe i lufta får vi servert dette velsmakende måltidet, etterfulgt av kaffe og te :
På innenriksflightene serverer også Thai en velkomstdrink i biz, vel og merke ikke alkohol. Vi sitter i brede, behagelige seter i Thai´s 2+2 biz-kabin, og livet er bra !
En særdeles fargerik og spenstig tur.klasse kabin etter landing :
Air Asia på Krabi Airport _
hadde egentlig ikke tenkt å lage noen rapport fra denne turen, men siden Thai nå snart setter inn 777 på denne ruten og det har vært lite rapportering så langt, kommer det likevel noen ord og bilder her, første del først, som seg hør og bør

A340-500 er et fly som alltid har fasinert meg; men sine 4 store motorer er det sammen med A346 en estetisk nytelse, det er produsert i et svært begrenset antall, og er pioner´ på de ultra-lange rutene fra Asia til USA, i Singapore- og Thai´s flotte farger.
Jeg hadde billett fra Singapore til Djakarta for halvannet år siden da SQ ennå brukte maskinen på dette korte strekket i mellom langturene, men valgte å dra rett til Phuket og ferie etter lang flight fra London. Trodde nok at en måtte legge inn en Asia-USA flight for å oppleve denne maskinen i sitt rette element, desto større var overraskelsen da Thai åpner rute til Oslo og alle ting valgte å bruke A345

Dette måtte jo sjekkes ut, men trodde det kunne drøye til senere på vinteren. Det kunne det altså ikke: fra 25.oktober forsvinner Airbus og 777 settes inn, så jeg bestemmer meg for en aldri så liten høstferie

Booket i utganspunktet A345 begge veier, for å ha backup hvis en av flightene skulle bli sub´a med A346. Skulle fly rett fra jobb i Budapest opp til OSL, og ta TG 955 fra der, og fikk en fin pris i PremiumEco; Thai kjører ennå tilbudspriser i alle klasser.
Det ble derimot rimelig festelig ved Donaus bredder kvelden før, så da onsdag morgen åpenbarte seg orka jeg ikke tanken på å reise langt og lenge i såpass slapp form, dette skulle jo tross alt være eventyr og overskuddsprosjekt; stakk ned til forhåndsbestilt sjåfør og sa ´beklager, gå og legg deg igjen´, ringte Austrian og fikk byttet til kveldsavgangen, og krøp så fornøyd under dyna igjen

Billett hos Orkide´var ikke betalt, så det gikk greit å forandre til fredags avgangen. Der var imidlertid alt annet enn biz fullt, så endte opp med å kjøpe biz ut og Premium tilbake. Forandret da også hjemreisen en dag slik at den ble med A346, og der plasseres Premium-gjengen i bakre biz-kabin, så alt i alt fremdeles mye for pengene

To dager senere er jeg frisk og rask, våkner i egen seng i Oslo og stikker i passe god til ut til OSL. Thai har egne innsjekkingsskranker der ute, smekkfullt fly denne dagen, noen med Sas bill. (ID?) fikk beskjed om at de ikke engang fikk stå på venteliste; om noe ledig i det hele tatt skulle det gå til ansatte hos Thai. Biz-innsjekk gikk unna, ingen foran i køen og kun håndbaggasje. Men altså ikke fast track, er vel ikke noe butikk for TG å betale for denne ordningen når de bare har en daglig avgang (?) Uansett; ble igjen tatt ut til spesiell sikkerhetskontroll, har sluttet å irritere meg over dette og tar det som avslappende kroppsmassasje istedenfor..

Kjapt innom Sas-loungen for et glass hvitvin og litt snacks, dermed er alle plikter og hang up´s unnagjort og en kan sette kursen for gate 50.
Der står HS-TLB noenlunde blank og fin og venter på oss, og yes; det er noe med 4 motorer..


Som sagt fullt hus i dag, finner mitt sete på siste rad i fremre biz-kabin, stuer bagasje der den hører hjemme, snart kommer en hyggelig dame med et glass champagne og alt er som det skal være

En nydelig dag dette, og sola skinner både på det ene og det andre :

Flotte skjermer innfellt i setet foran :


Takeoff :



Glimrende underholdningstilbud ombord, men til tider klønete å operere, å få systemet til å huske hvor du var i filmen etter pause o.a.

Har registrert at folk har kommentert mangel på ´synkronisering´i serveringen på andre flighter og tenkt at det hørtes litt pirkete ut, men var faktisk litt frustrerende å sitte sulten og vente på mat; besetningen hadde tydligvis bestemt seg for at den andre midtgangen kunne serveres ferdig først, og det føltes som lang tid før de kom over til oss resterende på høyre vindusrekke.
Maten var helt fint, men som noen har påpekt var det kanskje en mangel på genuin tilstedeværelse hos crewet, de var så menn ikke i showbiz..



Satt ved siden av en hyggelig Thai som var på vei hjem til Phuket, ble en lang og fin prat med han før et par kjappe filmer.
Kvelden innhentet oss etter hvert :

Synes egentlig ikke den nye generasjons biz.seter alltid er så sjarmerende; det er noe litt kjølig over konseptet, og i sove-stilling glir en gradvis nedover pga. at setene ikke er helt flate, det blir til å eksprimentere med knapper og innstillinger for å finne best mulig stilling, fant vel aldri helt denne på veien ned. Innbiller meg og at det er større avstand mellom setene på Sas sin A340.
I følge seatguru skal støynivået være lavere i denne fremste kabinen, men opplevde det litt motsatt; på tur bak i biz.kabin #2 fikk jeg en følelse av at aircon. eller noe ikke jobbet så hardt her, i alle fall føltes det roligere.

Vi ankommer Bangkok grytidlig morgen, og ca. 01.00 norsk tid :

Sov ikke et minutt på denne turen men var i fin form ved ankomst Bangkok. Hadde på forhånd bestemt meg for å stoppe der før reise videre sørover, for å komme fortest mulig i seng og tilpasse døgnrytmen best mulig.
Fosset gjennom immigrasjon, rett ombord i en Taxi-meter og satte kursen mot Montien Riverside, et fint hotell som var inkludert i billetten hos Orkide´ekspressen. Marsj i seng der, stod opp igjen ut på tidlig ettermiddag, fikk sånn sett på en måte to overnattinger. Flott, moderne hotell ved elven, men litt langt utenfor sentrum, så neste gang blir det nok heller å betale selv og bo mere sentralt.
- - - - - - - - - - - -- - - - -
Neste dag er det klart for leg 2: Bangkok-Krabi i biz, inkludert i Bangkok billetten, en betaler bare noen hundrelapper ekstra i flyplasskatt.
Nye og gamle farger på Suvarnabhumi :

Valgte en tidlig ettermiddagsavgang for å slippe å stå opp midt på natten norsk tid, Thai har 3 avganger til Krabi nå i lavsesongen, og denne er den eneste som flys med B737-400.
Søsterskip HS-TDM sett fra vår 734, flytypen har virkelig fått et visuelt løft med de nye fargene :

MD-11, et fantastisk fly og en utdøende rase


Vi taxer forbi denne fine fuglen :

Vel oppe i lufta får vi servert dette velsmakende måltidet, etterfulgt av kaffe og te :

På innenriksflightene serverer også Thai en velkomstdrink i biz, vel og merke ikke alkohol. Vi sitter i brede, behagelige seter i Thai´s 2+2 biz-kabin, og livet er bra !

En særdeles fargerik og spenstig tur.klasse kabin etter landing :

Air Asia på Krabi Airport _

Last edited: