Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Nei, fullt så enkelt er det nok ikke. Tollager C (som altså er tollforskriftens navn på en tax free-butikk) må være på den internasjonale delen av en flyplass.

Dersom tax free-butikkene fjernes på norske flyplasser, så burde vel egentlig innenlands- og Schengen-områdene på flyplassene kunne slås sammen. Jeg er ikke klar over noen annen grunn til å skille disse områdene i avgangshallen.

Hvordan overlever danskene? På Kastrup kan alle ferdes fritt mellom innenriks og utenriks, eller tar jeg feil? Burde ikke det kunne gi en kjempebesparelse også på norske flyplasser? Taxfree får man vel uansett ikke handlet uten boardingkort for en relevant flight?
 
Dersom tax free-butikkene fjernes på norske flyplasser, så burde vel egentlig innenlands- og Schengen-områdene på flyplassene kunne slås sammen. Jeg er ikke klar over noen annen grunn til å skille disse områdene i avgangshallen.

Da må man splitte ankomst og avgang og så får du amerikanske tilstander ifbm. transfer i og med at avgangshallen da blir liggende på "innland" så vidt jeg kan se. Internasjonal til internasjonal må da via tollen og man blir underlagt norske regler for import selv om man er i transitt?

Hvordan overlever danskene? På Kastrup kan alle ferdes fritt mellom innenriks og utenriks, eller tar jeg feil?
I EU er innenriks og Schengen det samme tollmessig siden alt er innenfor samme tollgrense. Og så har de et annet regelverk ifht sjekk av reisende i tollen. (Hele den diskusjonen har gått i tråden om "doemstic transfer")
 
Da må man splitte ankomst og avgang

Ja, det tenkte jeg ikke på. Man kan jo tenke seg en EU-lignende løsning, men det vil jo kreve flere større endringer i regelverk.

og så får du amerikanske tilstander ifbm. transfer i og med at avgangshallen da blir liggende på "innland" så vidt jeg kan se. Internasjonal til internasjonal må da via tollen og man blir underlagt norske regler for import selv om man er i transitt?

Det burde være mulig å gjøre det mer fleksibelt enn i USA, men det kompliserer litt, ja.
 
Det ble jo debatt i Dax18 og full pakke i NRK i går. Løvaas fra Høyre ble tydeligvis tatt litt på senga når Andreassen presiserte at han ville ha null kvote for de som kom fra utlandet, uansett taxfree eller ikke.

Det er vel noe av sakens kjerne i debatten her, for det er lett for økonomen å si, samtidig som det sannnsynligvis vil være helt politisk umulig å nekte nordmenn å ta med en eneste flaske vin fra ferien i utlandet uten å betale toll. Vi er jo allere langt på siden av EUs politikk på området, og det vil være litt underlig å gå enda mer andre veien.
 
Det ble jo debatt i Dax18 og full pakke i NRK i går. Løvaas fra Høyre ble tydeligvis tatt litt på senga når Andreassen presiserte at han ville ha null kvote for de som kom fra utlandet, uansett taxfree eller ikke.

Det er vel noe av sakens kjerne i debatten her, for det er lett for økonomen å si, samtidig som det sannnsynligvis vil være helt politisk umulig å nekte nordmenn å ta med en eneste flaske vin fra ferien i utlandet uten å betale toll. Vi er jo allere langt på siden av EUs politikk på området, og det vil være litt underlig å gå enda mer andre veien.

Jommen sa jeg ekspert!
Resultatet ville blitt utbredt smugling, hjemmebrenning, fokus på sterkere stoffer osv osv. Ingen av de store politiske partier ville være med på å innføre null-kvote hvis de skal ha noen sjanse for å bli størst. Det er rett og slett en utopi og skikklig historieløst å foreslå. Skulle tro fjompen var kommunist, for det er jo en slik ideologi han forfekter. Holde pengene i landet og ikke tillate import.
 
Det ble jo debatt i Dax18 og full pakke i NRK i går. Løvaas fra Høyre ble tydeligvis tatt litt på senga når Andreassen presiserte at han ville ha null kvote for de som kom fra utlandet, uansett taxfree eller ikke.

Det er vel noe av sakens kjerne i debatten her, for det er lett for økonomen å si, samtidig som det sannnsynligvis vil være helt politisk umulig å nekte nordmenn å ta med en eneste flaske vin fra ferien i utlandet uten å betale toll. Vi er jo allere langt på siden av EUs politikk på området, og det vil være litt underlig å gå enda mer andre veien.

Hørte ikke dax18 igår (har'n klar på podkast), men snakker man om alle varer, eller bare noen få, som for eksempel alkohol og tobakk? Skal man nekte folk å ta med noe som helst, blir det jo det komplette kaos i tollen og/eller politiske opptøyer.
 
En ting som de gikk i fella på begge to var fjerning av taxfree-butikker. Om

Man vil fjerne både butikker og nulle ut kvoten. Men selv om man fjerner kvoten på import ab alkohol så er det jo ren idioti å stoppe salget på avgang? Det er jo INGEN som vil gå på polet eller parfymeriet og kjøpe alkohol for å ta med seg til utlandet? Alt som selges i "tradisjonell taxfree" på utgående trafikk er jo ren gevinst for de som selger (og null reelt tap for staten siden alternativet er å kjøpe det ved ankomst).


Igjen - hele debatten er jo et sammensurium av at taxfree = norsk personer som kjøper for import = tapte inntekter = urettferdig osv osv osv...
 
Overraskende lite miljøargumenter i denne debatten.
Taxfree er et ganske stort incentiv for å reise ekstra mye til utlandet. Ser man på all idiotien i klimakuren, så hadde kutt i overdrevne reisebudsjett vært et mye bedre sted å starte.
 
Jommen sa jeg ekspert!
Resultatet ville blitt utbredt smugling, hjemmebrenning, fokus på sterkere stoffer osv osv. Ingen av de store politiske partier ville være med på å innføre null-kvote hvis de skal ha noen sjanse for å bli størst.

Nå er vel ikke du noe særlig mer ekspert, så jeg er faktisk ikke overbevist om at du har rett her. Det er i praksis "null kvote" nå, så du kan kanskje vise til noe som tyder på vesentlig økt hjemmebrenning?
 
Overraskende lite miljøargumenter i denne debatten.
Taxfree er et ganske stort incentiv for å reise ekstra mye til utlandet. Ser man på all idiotien i klimakuren, så hadde kutt i overdrevne reisebudsjett vært et mye bedre sted å starte.


Tja, hvor mange har dratt på en utenlandstur fordi man får handle taxfree?

Det er i såfall en ganske dyr flaske vin [emoji13]
 
Tja, hvor mange har dratt på en utenlandstur fordi man får handle taxfree?

e4e342b2f6abc456d37ccf3a2a29659b.jpg
 
Tja, hvor mange har dratt på en utenlandstur fordi man får handle taxfree?

Det er i såfall en ganske dyr flaske vin [emoji13]

Det trenger ikke være den eneste grunnen for å være med i regnestykket. Har selv sett på hvor mye jeg har spart på taxfree på en utenlandstur, og når man lett havner på 1000+kr så teller det definitivt med.
 
Tja, hvor mange har dratt på en utenlandstur fordi man får handle taxfree?

Tax free-salget bidrar til å redusere prisene på flyreiser, ettersom Avinor kan ha lavere avgifter på grunn av tax free. I tillegg vil hver enkelt som reiser og benytter tax free ha et økonomisk incentiv for å reise utenlands. Det er en del som tyder på at det er en del priselastisitet for flyreiser, og at lavere priser gir mer reise. Dermed bidrar tax free til mer reisevirksomhet.

Dersom tax free ikke fører til mer reiser, så er jo ikke argumentet med finansiering av Avinor noe problem. Da kan de bare kutte tax free og avgiftene, uten at det vil føre til redusert reisevirksomhet.
 
Tax free-salget bidrar til å redusere prisene på flyreiser, ettersom Avinor kan ha lavere avgifter på grunn av tax free. I tillegg vil hver enkelt som reiser og benytter tax free ha et økonomisk incentiv for å reise utenlands.

Det er en del som tyder på at det er en del priselastisitet for flyreiser, og at lavere priser gir mer reise. Dermed bidrar tax free til mer reisevirksomhet.

Det meste henger sammen, og husker Ryanair prøvde seg på å få en del av kaka på enkelte flyplasser ved å argumentere at deres 99pence-billetter trakk flere reisende til kjøpesentrene terminalene.
Ikke så lenge etter 9/11 når reiselysten var begrenset, minnes jeg rett ..
 
Tja, hvor mange har dratt på en utenlandstur fordi man får handle taxfree?

Det er i såfall en ganske dyr flaske vin [emoji13]

Det har jeg gjort mange ganger. En plutselig fridag og muligheter for tur, så velges Norge innimellom bort for å fylle på i baren. Reise og bo-utgiftene er stort sett de samme.
 
Det har jeg gjort mange ganger. En plutselig fridag og muligheter for tur, så velges Norge innimellom bort for å fylle på i baren. Reise og bo-utgiftene er stort sett de samme.
Ja, men da er du avhengig av at det også er mulig å ta med alkohol inn i landet, tilbake til: snakker vi taxfreesalg ved avreise her eller avgiftsfri import av varer?
 
Ja, men da er du avhengig av at det også er mulig å ta med alkohol inn i landet, tilbake til: snakker vi taxfreesalg ved avreise her eller avgiftsfri import av varer?

Taxfritt og tollfritt er jo to forskjellige ting.

Hvis man bibeholder dagens tollfrie kvoter, men stopper taxfree-salget, vil dette selvfølgelige bremse salget av si alkohol og tobakk både ut og inn (ved ankomst) av landet, fordi prisene selvfølgelig vil øke. Folk vil handle utenlands og ta godsakene med seg på flyet hjem. Norske regler gjelder vel neppe på CPH, ARN, AMS, LHR etc... Svenskehandelen forblir upåvirket.

Nuller man den tollfrie kvoten, kan man fortsatt ta med seg taxfree (eller taxbelagt for den del) UT av landet, men må fortolle ALT som skal inn, også fra feks Sverige med bil. Sånn rammer man fordelene til både folk som bor grensenært og folk som reiser mye. Folk som både bor grensenært og reiser mye utenlands blir altså dobbelt så rettferdig behandlet :rolleyes:

Kombinasjonen er vel kroken på døra for dagens store alkoholavdelinger, men man kan se for seg at feks polet kan ha nisjeutsalg på litt eksklusive varer de kan selge pga gode innkjøpsavtaler (volum) og faste alkoholavgifter til dem som skal ut av landet.

Personlig nyter jeg godt av taxfree-ordningen som den er i dag, men syns egentlig den er litt ute på dato.
 
Last edited:
Taxfritt og tollfritt er jo to forskjellige ting.

...
Personlig nyter jeg godt av taxfree-ordningen som den er i dag, men syns egentlig den er litt ute på dato.

Ja, og det du nevner du gjør, reiser utenlands for for å få med deg varer avgiftsfritt inn i Norge, er jo nyte godt av tollfritaket. Du ville fint kunnet nyte godt av det selv om Avinor hadde droppet taxfree-salg (som er den debatten som er sauset sammen med tollfritak her og i avisene).

Hvis man bibeholder dagens tollfrie kvoter, men stopper taxfree-salget, vil dette selvfølgelige bremse salget av si alkohol og tobakk både ut og inn (ved ankomst) av landet, fordi prisene selvfølgelig vil øke. Folk vil handle utenlands og ta godsakene med seg på flyet hjem. Norske regler gjelder vel neppe på CPH, ARN, AMS, LHR etc... Svenskehandelen forblir upåvirket.

Nuller man den tollfrie kvoten, kan man fortsatt ta med seg taxfree (eller taxbelagt for den del) UT av landet, men må fortolle ALT som skal inn, også fra feks Sverige med bil. Sånn rammer man fordelene til både folk som bor grensenært og folk som reiser mye. Folk som både bor grensenært og reiser mye utenlands blir altså dobbelt så rettferdig behandlet :rolleyes:

Kombinasjonen er vel kroken på døra for dagens store alkoholavdelinger, men man kan se for seg at feks polet kan ha nisjeutsalg på litt eksklusive varer de kan selge pga gode innkjøpsavtaler (volum) og faste alkoholavgifter til dem som skal ut av landet.
Ja, det er jo det vi har diskutert de siste dagene ;)
 
Ja, og det du nevner du gjør, reiser utenlands for for å få med deg varer avgiftsfritt inn i Norge, er jo nyte godt av tollfritaket. Du ville fint kunnet nyte godt av det selv om Avinor hadde droppet taxfree-salg (som er den debatten som er sauset sammen med tollfritak her og i avisene).

Jeg synes egentlig ikke den debatten er spesielt sauset sammen. Det innlegget som dro i gang diskusjonen handlet primært om de tollfrie kvotene, så er det noen motstandere av forslaget som forsøker å gjøre det til en debatt om butikker på flyplassene.

"Tax free-ordningen" og "de tolfrie alkohol- og tobakkskvotene" er i praksis samme sak.

Så kan man sikkert forsøke å gjøre det til en debatt om tax free-butikker i avgangshallen, men jeg opplever det mest som et forsøk på å spore av debatten å bringe inn disse.
 
Taxfritt og tollfritt er jo to forskjellige ting.

Forskjellen er minimal. Om butikkene i avgangshallen heter "Tax free-shop", "duty free store" eller "tollfri butikk" er i grunnen det samme.

Skal man se på det formelle, så er butikkene "tollager C". Selvfølgelig kan man fortsatt tillate tollager C på flyplassene, selv om man endrer på kvotene. Og motsatt. Men det er og blir to ordninger som henger meget tett sammen.
 
Back
Top