Noen gode tips til mye-for-pengene vin på cph/osl?
Da var Lucky Jack også kommet på OSL. God på smak, fin pris og lett å bære med seg siden det er i boks. Er nok den jeg har drukket mest av siste to år. Den skal også selges på SVG.
Regjeringen foreslår i revidert statsbudsjett å åpne for at reisende kan bytte den avgiftsfri kvoten på 200 sigaretter i halvannen liter vin eller øl.
Montecillo Gran Reserva 2006, 159,- og 219,- på polet. Grei nok den, men ikke helt innertier.
Cloudy Bay Sauvignon Blanc, 189,- og 234,- på polet. Solid vin.
Castelgiocondo Brunello di Montalcino 2008, 269,- og 425,- på polet. Ikke prøvd denne årgangen, dette er en skikkelig god vin for kjelleren.
Oppsummeringen blir egentlig som følger: Har de viner på taxfree som man i utgangspunktet ønsker å kjøpe, så er det fint å handle der. Hander man derimot der for å spare penger, og bare tar en vin, så ville jeg heller handlet på polet og kjøpt en toppvin innen priskategorien.
Brunelloen har jeg kjøpt flere ganger, men også den mener jeg var nede på såvidt over 200 kroner. En av disse flaskene fra forrige var ikke helt bra, mens den første var helt utmerket.
Sist gang ble jeg "overfalt" av en selger som var overraskende bra til å gi råd og han sa hele tiden hva tilsvarende vin kostet på polet. Derimot i whiskyhylla har jeg møtt mye rart mht tips. Utvalget av maltwhisky er dessverre også blitt temelig dårlig. Ift polet sparer man på flaska til venstre (Ardbeg Uigeadail) en del, men irriterende nok bare 100 kroner ift Systembolaget.
Jøss, har brunelloen vært så lavt? Har sett den på tilbud til 249,- for ca 3 år siden, for 2004-årgangen. Har sikkert 8-10 flasker liggende av den ennå. Kan ikke huske å ha sett den lavere etter det.
Ja, synes også utvalget av single malt har blitt dyrt og dårlig. Det er noen av de billige man sparer en del på, men vil man ha litt høyere kvalitet kan man like gjerne dra på polet. Dessuten er det jo en del tax-free-edition, og jeg er litt usikker på kvaliteten på en del av disse i forhold til tilsvarende normal salgsvare i samme prisområde.
Noen gode tips til mye-for-pengene vin på cph/osl?
CPH: Nipozzano DKK109 er fremragende til prisen.
Ellers har sikkert en del fått med seg dette:
http://www.tv2.no/2014/09/18/underholdning/taxfree/6023593
Svein Lindin er en av landets fremste vineksperter. Han mener det er vanskelig å finne de gode vinkjøpene på taxfree.
– Du må nærmest være lommekjent fordi det står så mye dårlig vin plassert på sentrale punkter. De gode kjøpene må du lete lenge etter, og da må du ha svært god greie på vin, sier han.
Han mener taxfreebutikken har blitt stadig dyrere de senere årene.
Slik blir du lurt når du kjøper kjøtt
– Hvis jeg skulle døpt taxfreebutikken i dag, så ville jeg kalt den «Ran på åpen gate», sier Lindin.
Helt topp artikkel!! Følgende treffer spikeren på hodet:
Bestemte meg selv i sommer, for at nok er nok, jeg gidder ikke sponse Heinemann mer. Middelmådige produkter, høye priser, lang kø og lav kompetanse blant medarbeiderne var årsaken.
Har sikkert handlet hos Heinemann for 15-25k pr år de siste årene, men nå går heller pengene til det ypperlige lokale polet. Lar heller pengene gå til statskassen i form av avgifter enn i lommen på griske eiere av en plagsom butikk.
Det kan sikkert bli en flake blank sprit i ny og ne, men da helst kjøpt på uteflyplass eller ombord.
Enig. Heinemann tjener horribelt mye penger på nordmenns illusjon om at alt er billig bare du kjøper det i taxfree-butikken.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.