Tatt med promille på Gardermoen

  • Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.
Hva de kunne gjort med all tiden de nå bruker på twitter, er en helt annen (og langt mer interessant) sak.
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Sånn jeg ser det så er poenget til Politiet her veldig enkelt.
De vil fortelle at de sjekker, det er jo ikke lenge siden vi hadde en kjedelig sak hvor det kom frem at det ikke var så mye kontroll i praksis fra politiet.
Så nå har de kontroll og jaggu så er det noen som blåser litt over.
Helt greit at det er på grensen til ikke sak. Viktig at den det gjelder blir ivaretatt på en skikkelig måte og ikke "ofres" bl.a
Men hva med et tenkt scenario: Vedkommende hadde en litt trivelig fredags kveld, litt vin til maten og et par ekstra glass etterpå... Regner med at dette er i orden til neste morgen når en skal på jobb. Hva hvis det hadde vært et par glass til? Eller stoppet litt senere. Kanskje hadde man blåst til 0,23 eller kanskje 0,33. Da hadde vi hatt en problem. Marginene er små, og da er det viktig at man bruker hodet og tenker på hva man skal gjøre neste dag...
Jeg som passasjer forventer at alle i crewet stiller med 0,0 på jobb. Vi snakker alle om sikkerhet og bruker det som argument i mange diskusjoner, og da forventer jeg at de det gjelder også følger opp. Hvis man ikke evner å stille med 0 i promille i en jobb som er såpass sikkerhets fokusert. Ja da bør man finne seg noe annet å drive med.

S
 
Tatt med promille på Gardermoen

Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰

Feilmarginer etc er nevnt tidligere i denne tråden, men man skal ikke glemme at det bare er noen år siden det var lovlig å tjenestegjøre ombord i fly med nesten tre ganger så høy promille. Da var grensen 0,40‰. Det var en periode på flere år hvor grensen på veien var mer restriktiv (med rette, mener jeg) enn i luften.

Angående effekten av "promille" så godtar jo flyselskapene og myndighetene at crew rutinemessig jobber seg så slitne at de presterer på samme nivå med personer med promille mellom 0,5-1,0...

Ingenting av dette rettferdiggjør at man møter påvirket på jobb, men 0,13‰ er ikke påvirket i forhold til regelverket.
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰
/QUOTE]

Ser jeg er litt utydelig. Helt enig i at 0,13 ikke er over lovlig. Men det er mer enn 0. Poenget er at marginene er små, og det er viktig å tenkte på for alle.
Det kunne fort vært mer og det kunne fort vært i 0 også. Som jeg også sier, viktig at den det gjelder her blir behandlet riktig av selskapet. Har man ikke brutt loven eller interne retningslinjer, så skal man heller ikke straffes.

Når vi da vet at det har vært flere tilfeller hvor crew har møtt opp med promille langt over grensene, så er det viktig at alle som er i bransjen gjør sitt for å opprettholde tilliten og sikkerheten i luftfarten.

Jeg synes det blir litt feil å blande inn lang duty og problematikken rundt det i denne diskusjonen. Det er like problematisk, men en egen diskusjon.
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.

Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.

Jada. Har god kjenskap til 11x og nødnett. Men det ble da aldri skrevet i dagspressen om hver minste lille promillemistanke før 112 brgynte med twitter. Jeg ser gevinstene, men det blir mye søl også.
 
Last edited:
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Nå er det jommen på tide at de stopper servering og salg av alkohol på Gardermoen.

"internasjonalt selskap", finnes det noe annet som flyr fra Gardermoen?
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..

Nå er vel du rimelig kjent for å være "anti-SK", men er ikke alle "anti-SK'ere" ganske kronisk på det at SAS er så statsstøtta at de omtrent kunne vært norsk eller svensk? Altså; på hvilken måte stemmer det da overens med et "internasjonalt" selskap? Hvis SAS er internasjonalt, er vel ca alle selskaper i hele Norge det? Utenom Widerøe...
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår
 
Re: Tatt med promille på Gardermoen

Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.

God teori, det jeg henger meg opp i er det "internasjonale" selskapet. Har faktisk mediene i Norge begynt å kalle Norwegian og SAS for det de faktisk er: internasjonale selskaper? :p
 
Back
Top