Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰
/QUOTE]
Ser jeg er litt utydelig. Helt enig i at 0,13 ikke er over lovlig. Men det er mer enn 0. Poenget er at marginene er små, og det er viktig å tenkte på for alle.
Det kunne fort vært mer og det kunne fort vært i 0 også. Som jeg også sier, viktig at den det gjelder her blir behandlet riktig av selskapet. Har man ikke brutt loven eller interne retningslinjer, så skal man heller ikke straffes.
Når vi da vet at det har vært flere tilfeller hvor crew har møtt opp med promille langt over grensene, så er det viktig at alle som er i bransjen gjør sitt for å opprettholde tilliten og sikkerheten i luftfarten.
Jeg synes det blir litt feil å blande inn lang duty og problematikken rundt det i denne diskusjonen. Det er like problematisk, men en egen diskusjon.
Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.
Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wKzKw/pilot-tatt-i-promillekontroll-paa-gardermoenPatruljen som gjennomførte prøven meldte inn at det var gjort utslag på alkoholmåleren 09.38, og den mannlige co-piloten i midten av 30-årene ble tatt noe før det.
Politiet bekrefter at mannen flyr for et internasjonalt selskap, men ønsker ikke å si hvilket det er snakk om.
På formiddagen ble en LOT-flight innstilt...
Var en charter som skulle gått 0715 som ikke gikk før 1740.......you do the math.
Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..
På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår
Sliter ikke de med teknisk på en maskin?
Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.
Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.