N-3PB
ScanFlyer Gold
Kom over dette bildet av DAT sin Beech 1900D, og en del spørsmål dukket opp:
DAT Beech 1900D
Ta en titt under halevingen/finnen, der ser en to stk finner som står vertikalt ned, en på hver side. Hva misjon har disse.
Videre lenger ned under "hale roten" er det et par med vinger. Hva gjør de?
Er det for å forbedre STOL egenskaper, eller for å minske luftmotstand? Eller for andre ting??
Slike vinger er jo kjent fra jager fly, bla Eurofighter og Gripen, men sitter da foran vingene. Et jagerfly med et slikt design vil jo bli aerodynamisk ustabil og trenger da et kontroll system for å hjelpe flygeren til å holde flyet på "rett kjøl".
Under "baken" på Beechen ser en to plater som stikker ned, gradert utover fra senter. Er det for å få bedre løft i halepartiet?
En vet jo fra båtverden at slike plater/flaps bak på hekken hever på båten opp av vannet. Dette for å få båten i plan eller for å få mindre motstand som gir mindre drivstoff forbruk (evt begge deler)
Hvis en ser på Beech 1900C så er ikke det ikke slike plater, kun en liten finne.
Finnene som stikker vertikalt ned fra hale vingen er også mye mindre på 1900C en på 1900D.
Ble designet med det hevede taket på 1900D for tungt slik at en måtte lage slike korrigerende tiltak? Pent er jo det ikke, tenker da på platene på under siden.
Winglets'ene har vel noe med sparing av drivstoff å gjøre vil jeg tro.
Vet ikke om noen har svar på dette, men regner med det er noen som har peiling på slikt her på forumet
DAT Beech 1900D
Ta en titt under halevingen/finnen, der ser en to stk finner som står vertikalt ned, en på hver side. Hva misjon har disse.
Videre lenger ned under "hale roten" er det et par med vinger. Hva gjør de?
Er det for å forbedre STOL egenskaper, eller for å minske luftmotstand? Eller for andre ting??
Slike vinger er jo kjent fra jager fly, bla Eurofighter og Gripen, men sitter da foran vingene. Et jagerfly med et slikt design vil jo bli aerodynamisk ustabil og trenger da et kontroll system for å hjelpe flygeren til å holde flyet på "rett kjøl".
Under "baken" på Beechen ser en to plater som stikker ned, gradert utover fra senter. Er det for å få bedre løft i halepartiet?
En vet jo fra båtverden at slike plater/flaps bak på hekken hever på båten opp av vannet. Dette for å få båten i plan eller for å få mindre motstand som gir mindre drivstoff forbruk (evt begge deler)
Hvis en ser på Beech 1900C så er ikke det ikke slike plater, kun en liten finne.
Finnene som stikker vertikalt ned fra hale vingen er også mye mindre på 1900C en på 1900D.
Ble designet med det hevede taket på 1900D for tungt slik at en måtte lage slike korrigerende tiltak? Pent er jo det ikke, tenker da på platene på under siden.
Winglets'ene har vel noe med sparing av drivstoff å gjøre vil jeg tro.
Vet ikke om noen har svar på dette, men regner med det er noen som har peiling på slikt her på forumet
