• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tanker om boarding av familer med unger.

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Var på amrikatur for ikke så lenge siden med DL. Under boarding på AMS var det mange familier med relativt store unger som blei skikkelig snurt da de ikke fikk boarde samtidig som de eldre i rullestol/småbarnsfamilier og de som trengte litt ekstra tid. Innenriks i USA og på tur tilbake såg jeg at de i gaten lot familier hvor yngste barn måtte vertfall vert 9-10 år gamle fikk boarde sammen med de som trengte litt ekstra tid.
Hva er vanlig praksis på dette rundt omkring? Hva tenker dere om saken?

Min mening er at om du trenger ekstra tid på å komme seg ut av flyet (les: sitter igjen når alle andre har gått) har du rett til å komme først om bord for å slippe å stresse sammen med alle andre, ellers bør du vente til resten av røkla eller det er din tur.

Nå er det vel KLM ground services som har handlingen på DL i AMS og KLM har jo regelen at PRM og de med barn under 6 får pre-boarde før C-klasse og de med div FQ-kort.

Det varierer vel litt, men for de fleste går vel grensen sånn rundt 3-4 år. Jeg har alltid vært litt fleksibel på dette da det ofte er greit å få familier ut av veien og ombord med en gang. Spesielt hvis jeg hadde litt god tid. I gamle dager på innland uten seating var det også greit å få dem ombord så de slapp å måtte sloss om seter sammen.

Hvis tidsskjemaet var stramt, ville jeg være litt mer restriktiv. Da dinosaurene rulet gatene (på min tid) var det ikke så mange som skulle ha Priority Boarding heller og RVC sto for Really Very Confused. :p

Til tider vælger jeg at boarde familier med SMÅ børn ( under 6 år). Desværre må jeg så også sige, at det mener amerikanske familier med børn eller unge mennesker på omkring 13-15 år sig så også at være i den målgruppe...Når jeg så forklarer dem at det er SMÅ børn, ja så får jeg ofte "dræberblikket"..og den værste kommentar jeg nogensinde har fået, var at vedkommende lige ville gøre mig opmærksom på, at han som amerikansk statsborger havde visse rettigheder, som jeg havde pligt til at opfylde...og det sjoveste var, at han blev grinet ud af gaten af alle andre, idet jeg "kom til" at tænde for min mikrofon.
Hilsen Ole

Til tider vælger jeg at boarde familier med SMÅ børn ( under 6 år). Desværre må jeg så også sige, at det mener amerikanske familier med børn eller unge mennesker på omkring 13-15 år sig så også at være i den målgruppe...Når jeg så forklarer dem at det er SMÅ børn, ja så får jeg ofte "dræberblikket"..og den værste kommentar jeg nogensinde har fået, var at vedkommende lige ville gøre mig opmærksom på, at han som amerikansk statsborger havde visse rettigheder, som jeg havde pligt til at opfylde...og det sjoveste var, at han blev grinet ud af gaten af alle andre, idet jeg "kom til" at tænde for min mikrofon.
Hilsen Ole

Det skulle jeg gjerne ha hørt.:)

Back