Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Er vel like mye trafikk rundt et fly på rygge som på Gardermoen, de har baggasjebånd, trekkere,toabil, pushback,fuelbil, og t.o.m teknisk personell som har kjøretøy på Rygge, så er nok ikke noen forskjell der..Slike uhell har skjedd overalt, så ingtet unntak at slikt ikke skjer på en liten flyplass. uforsiktighet kan nok skje, men stiller også spørsmål om teknisk tilstand på noe av utstyret som ruller rundt på norske flyplasser i dag..
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Er vel like mye trafikk rundt et fly på rygge som på Gardermoen, de har baggasjebånd, trekkere,toabil, pushback,fuelbil, og t.o.m teknisk personell som har kjøretøy på Rygge, så er nok ikke noen forskjell der..Slike uhell har skjedd overalt, så ingtet unntak at slikt ikke skjer på en liten flyplass. uforsiktighet kan nok skje, men stiller også spørsmål om teknisk tilstand på noe av utstyret som ruller rundt på norske flyplasser i dag..

dårlig teknisk tilstand er ingen unnskyldning. som sjåfør har du plikt til å sjekke kjøretøyet før du vrir om nøkkelen. er det i ustand så lr du det stå til det er rep.
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Klart er tårlig teknisk tilstand en unskyldning? Viss du tar et kjøretøy som du sjekker som virker når du tar det men i løpet av turen fra der den var parkert og bort til flyet ryker bremsene eller gasspedalen henger seg opp og du krasjer i flyet pga. det. Så kunne du ikke gjort så mye annerledes når du hentet kjøretøyet.
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Vel hos SK skal det gjøres en "bremsetest" før man nærmer seg flyet, er vel 5 meter før flyet at man skal stoppe
Om det gjøres hver gang er en annen sak.
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

dårlig teknisk tilstand er ingen unnskyldning. som sjåfør har du plikt til å sjekke kjøretøyet før du vrir om nøkkelen. er det i ustand så lr du det stå til det er rep.


Jadda..og du har jobbet lenge på flyplass:D Mine erfaringer er jammen forskjellig der gitt.. Safety first er fint på papiret det:o
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Vel hos SK skal det gjøres en "bremsetest" før man nærmer seg flyet, er vel 5 meter før flyet at man skal stoppe
Om det gjøres hver gang er en annen sak.

Bremsetest ja.. Full stopp 3 meter unna er det siste jeg hørte.. Viktig i en bransje der slitasjen på utstyr og kjøretøy er svært stor, og konsekvenser av malfunksjon er store og dyre...
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Det kan være "bremsetester" her og der, og prosedyrer og alt det der. En ting er sikkert: sånne ting vil skje igjen.. Men forhåpentlig vis færre ganger.
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Selv om det er innenfor gjerdet på en flyplass, så gjelder veitrafikkloven!!!!
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

'Daarlig teknisk stand' er ingen uvanlig tilstand for bakkeutstyr hos groundhandlere .. Swissport, som handler ATA paa SEA (og som vel naa ogsaa handler SAS..) hadde en jaevlig nedslitt flaate av GSE utstyr, og i en periode gikk det nesten ikke en turn uten at ett eller annet havarerte .. Vi kjoerte beinhardt paa at de maatte foelge sikkerhetsprosedyrene for aa unngaa skader paa fly, men likevel hadde vi flere tilfeller av beltloadere som dultet i flykroppen. Men vi slo beinhardt ned paa det naar vi saa at de ikke gjorde sikkerhetsstopp 10 fot fra flykroppen.

De verste skadene oppsto imidlertid paa personellet .. vi hadde flere tilfeller av fingerskader pga daarlig sikring av beltene og rullene...
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Selv om det er innenfor gjerdet på en flyplass, så gjelder veitrafikkloven!!!!

det er korrekt! (og den sier jo som alle med lappen vet at sjåfør er pliktig til å sjekke kjøretøyets tilstand før bruk)

kan virke som om det er litt forskjellige standarder på de forskjellige handlingselskapene med henhold til vedlikehold av utstyr......
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Én ting er ihvertfall sikkert, vedlikehold av utstyret var ikke problemet i dette tilfellet.
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Har nok ikke så mye å si på vedlikehold, tror det ligger nokså likt over hele linja. NP på rygge har jo i tillegg helt nytt utstyr tror jeg.. denne hendelsen var ikke vedlikehold nei.
 
Last edited:
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Noen som vet hvor LN-KKN er nå, om den ble tatt til OSL eller Lasham?
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Lufthansa fikser den på Rygge. Går jo ikke å fly den noen steder.....
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Maskinen står nå pent parkert foran p-huset med et stort hvitt telt rundt frontpartiet.
 
Re: Dyrt å tømme flytoalett

Forstår ikke hvorfor en 3 år gammel sak skal blusses opp igjen?
 
Re: Dyrt å tømme flytoalett

Er det fordi saken er ferdig behandlet hos havarikomisjonen?

Jupp. Rapporten er lagt ut, som flere andre liknende. (Derav rushet av fly-nyheter i dag… selv om det strengt talt ikke kan kalles nyheter når selve hendelsene er minst tre år gamle…).
 
Re: Tankbil kjørte inn i fly på Rygge

Men det er alltid en egenandel.

Dette blir en enormt dyr og langvarig reparasjon.
Kanskje de kunne ta hovedsjekken med det samme?
 
Back
Top