Orker ikke å lese dette her og ta stilling til hva jeg mener om det.
Men altså, seriøst.
Har vi virkelig ikke nok diskusjoner om dette emnet fra før av ?
Har sett mye på forumet, synes det er rimelig mye hetsing av Ryanair fra et flyprat-hylekor

Orker ikke å lese dette her og ta stilling til hva jeg mener om det.
Men altså, seriøst.
Har vi virkelig ikke nok diskusjoner om dette emnet fra før av ?
Synes trådstarter har endel bra poeng her.
Hvis jeg skal fly lavpris i Norge ville jeg helt klart valgt FR, har brukt både de og DY ved flere annledninger og servicen på FR er mye bedre enn DY.
Er jo en meget god grunn til at folk flyr med de igjen og igjen. Ser selv på facebook der folk støtt og stadig flakser rundt med FR, og hadde de vært så rævva på service som enkelte her inne skal ha det til, tviler jeg på at folk hadde brukt dem så ofte.
O´Leary har vel mer eller mindre kopiert Southwest, det er ihvertfall der han tok inspirasjonen da han tok over Ryanair. Så om talentet er så stort, vet ikke jeg. Dersom han hadde hatt litt Kjos-karisma og gjort som Southwest og innført en hyggeligere tone i alt Ryanair gjør, hadde Ryanair fått råere markedsandeler. Det som selskapet bruker av humor på nett ved bestilling og ellers gjennom konseptet deres, kunne vært gjort mye bedre.
Nå har jeg tatt meg tid til å lese hele innlegget ditt og synes det både er velformulert og helt klart ligger det mye tanker og arbeide bak dette. Jeg er nødvendigvis ikke enig i allt - men det bheøver vi heller ikke å være.
Jeg er ikke enig i det du skriver over, jo det er riktig at O`Leary tilbrakte mye tid hos Southwest og at han kopierte noe - (en flytype, punkt til punkt) men han kopierte aldri essensen i Southwest som hele tiden har vært et meget vellykket selskap og essensen er at Southwest har egne ansatte - ikke kontraktsarbeide via tredjepart. Southwest har i langt større grad respekt for sine ansatte og tilbyr bedre betingelser enn mange konkurenter - det er en helt annen filosofi (som vi ofte blir fortalt at ikke lar seg gjennomføre) men hver eneste dag gjør Southwest nettopp det. En kan ikke lese seg til hva Southwest står for - det må oppleves (og det er bare noen av oss her på forumet som har gjort).
Southwest har hatt opp- og nedturer: http://markets.on.nytimes.com/research/stocks/tools/analysis_tools.asp?symbol=LUV
Det som selskapet har gjort i fht service og humor, er det en standuper/sivøk som holder foredrag om. Dette er virkelig mye bedre enn Ryanair. Men logistikkprinsippene, som er essensen i min lille hyllest av Ryanair, det har Michael O' Leary fra Southwest. Han heter Melhus, og kan bookes her: http://www.melhus.com/foredrag/humor_og_begeistring/
Jeg har også støtt borti flere som mener at Southwest utad har en fin employer branding, men når det kommer til innmaten, så er det ganske tøffe, lett-oppsigelige vilkår.
Her hadde det vært virkelig interessant med litt mer kjøtt på beinet, i tråd med dine første innlegg.Jeg har også støtt borti flere som mener at Southwest utad har en fin employer branding, men når det kommer til innmaten, så er det ganske tøffe, lett-oppsigelige vilkår.
Da er det tydeligvis noe galt med ratingsystemet du henviser til. Ryanair har jo ikke hatt noen ulykker.
Hva mente du med det? At det som står listet opp ikke har skjedd?
Dagens mest interessante rapport: http://www.luftfartstilsynet.no/inc...ilsyn+med+Ryanair+ved+Moss+Lufthavn+Rygge.pdf
Ryanair har ikke til hensikt å vente til tilsvarsfristen på brevet fra Luftfartstilsynet går ut, den 29/07, men slår fast allerede nå at de ikke vil etterkomme Luftfartstilsynets merknad om arbeidstid og matpauser.
Dette med bakgrunn i det de har hevdet hele tiden, De ansatte følger irsk lov. De henviser også til en relativt fersk dom i Moss tingrett som henviser en personalsak til irsk rett.
http://www.hegnar.no/okonomi/article735741.ece
Vidar
Man kan vel også tillate seg å være prinsipielt uenig i at ansatte i Ryanair kun jobber når de er ombord i flyet. Jeg antar de har crewbriefinger, rydder og klargjør kabinen under turn-around osv slik som alle andre selskaper gjør. Forstår man MoL riktig om dette ikke er å regne som jobbing? Dere får vel uansett ikke betalt for det?
Man kan vel også tillate seg å være prinsipielt uenig i at ansatte i Ryanair kun jobber når de er ombord i flyet. Jeg antar de har crewbriefinger, rydder og klargjør kabinen under turn-around osv slik som alle andre selskaper gjør. Forstår man MoL riktig om dette ikke er å regne som jobbing? Dere får vel uansett ikke betalt for det?
Jeg fikk litt lyst til å "poke" Mr. 73H her for sin "location" på FL410.. I DY flyr vi aldri så høyt, har alt for mange passasjerer til det.Men greit nok, jeg skal la være.
![]()