Takk, Ryanair

elgen

Newcomer
Debatten om Ryanair har roet seg litt, og vi nordmenn kjøper flere billetter enn noen gang med det irske flyselskapet. Det er mange som har mye å kritisere selskapet for, men mye av kritikken er etter min mening ikke riktig. Det er mange grunner til at jeg flyr Ryanair når jeg skal på fritidsreise og her er litt motargumenter til de som drømmer om at en flyreise i Europa skal tilbake til prisnivået vi hadde før konkurransen gagnet oss.

For det første. Det viktigste for et flyselskap og oss passasjerer er sikkerhet. Det er mange som liker å kritisere Ryanair for at de ikke tar sikkerheten på alvor. Men ingen flyselskaper har bedre sikkerhetsstatistikk å vise til enn nettopp Ryanair. Lite nødlandinger og ingen dødsulykker siden selskapet startet opp i 1985. Selskapet bærer preg av masse stordriftsfordeler i og med at de kun fører én flytype, nemlig Boeing 737-800. Sett fra en passasjers synspunkt, er det ikke bra at det er så stor utskiftning av kabinpersonale, da mye av beredskapen ved en nødlanding eller en ulykke, er basert på erfarent mannskap som kan veilede passasjerene til å komme seg i trygghet. Mange kommer derimot med kritikk av Ryanair for at de ikke kan ta sikkerheten på alvor siden selskapet tilbyr så lave billettpriser, uten å begrunne dette noe ytterligere. Jeg ville vært mer kritisk til sikkerheten på generell basis når det kommer til Norwegian som fremdeles har mange gamle fly som tidligere har vært leid ut til selskaper som har gått konkurs og som muligens har feilet med tanke på forsvarlig vedlikehold. Og når det kommer til SAS så har selskapet et hel haug med forskjellige flytyper hvor hver flytype skal ha spesiell oppfølging. Ja, SAS er gode på sikkerhet, men de kan i hvert fall ikke historisk sett skryte av at de ikke har vært involvert i svært alvorlige ulykker. Ryanairs verste hendelse gjennom snart tretti år, er at en flight fra Hahn til Roma fløy inn i en flokk med stær, og måtte nødlande med én motor. Åtte personer måtte til sykehus, men ingen ble alvorlig skadet. Den ulykken kan jeg leve med. Ryanair er suverene på sikkerhet. Og snittalderen på flåten er på utrolige 4,7 år i skrivende stund, og er på vei ned!

For det andre. At Ryanair skattemessig sogner til irsk lov, er et vanskelig spørsmål som er forholdsvis lik problemstillingen at for eksempel multinasjonale selskaper kjører ned overskuddet i land som Norge, for å ta utbytte i land med gunstigere skatteordninger. Her er ikke Ryanair i en særstilling, og skatteplanleggingen, hvor målet er å betale minst mulig skatt globalt og avgifter knyttet til det å være arbeidsgiver, gjelder mange bransjer og de fleste multinasjonale selskaper som opererer her. Det er jo en uting at det ikke er likhet for selskaper som opererer i vårt marked, og opprydningen bør da skje med prinsipper om likhet for alle. Vår Finansminister mente dette var en opplagt sak, og fikk med seg Statsministeren i skrikekoret, men de ga seg raskt da de forstod at spørsmålet er mye vanskeligere.

For det tredje. Ryanair har skapt en sunn konkurranse for hele Europas flymarked. Selv om flyselskapet bare flyr på i overkant av halvparten av landene i Europa, klarer de å gjøre noe med tankesettet til alle som leder flyselskap. Før Ryanair var det vanlig å betale to til fem ganger mer for flybilletter enn det man må i dag. Prisene fra Norge til Europa var basert på at man oftest fikk billigere billetter ved å kjøpe tur/retur-billett, mens i dag kan man i større grad kjøpe enveisbilletter, som gir oss kunder større fleksibilitet. Ved ferie- eller jobbreiser, kan man fly til Roma, leie bil, og kjøre til Milano, og fly hjem derfra. Før var det en kostbar affære. Da irene begynte å fly fra Torp i 1997, tok det lang tid før SAS tok selskapet på alvor. Da Norwegian begynte å ta dagens form i 2002, ble hele konkurransesituasjonen for oss reisende totalt endret. Ryanair banet vei, og vi har nå et fantastisk flytilbud. Det er faktisk nå så bra at dersom man en hvilken som helst mandag i årets 52 uker bestemmer seg for å dra vekk en helg fra fredag til søndag fra Oslo-området (Torp, Rygge og Gardermoen), så vil man finne en flott helgetur til under 1000 kroner tur/retur med håndbagasje, alle avgifter inkludert. Dette var utopi på 80- og 90-tallet, selv etter datidens tusenlapp. Jeg håper Ryanair kommer i gang med reiser innenriks også.

For det fjerde. Ikea tenker flatpakking før designet av deres produkter ender opp med å være enkle å produsere og lette å distribuere. Ryanair har lært opp flyselskapene til å tenke logistikkeffektivt for å kunne levere gode resultater på punktlighet og presse de operasjonelle kostnadene ned. Noen prinsipper er èn flytype, effektiv drift av baser (så slipper man kostnader ved å ha fly på overnatting og bemanningskostnader til dette), samt å velge langsiktige partnere som genererer penger fra deres rammeavtaler med flyplassene selskapet har som baser. Ryanair klarer også å drive bedre på flyplassene da de blir veldig dominante og kan samarbeide med en næringslivsregion. SAS er helt på jordet på logistikk. Tungrodde it-systemer som koster enorme summer å holde vedlike. SAS har blant annet dratt i gang flere hundre årsverk som jobber med drifting av lounger og håpløse bonuspoengsystemer som kundene til SAS til slutt betaler for. Og da snakker jeg ikke om alt som blir betalt gjennom statssubsidier og kassekreditter. Logistikk dreier seg også om organisering av mennesker i administrasjonen. Her har Ryanair en liten ledelse, lave lønninger også for ledelsen, og gjør ledelsen det bra, blir det bra med aksjer, utbytte og målbonuser. SAS har enorme lønninger på toppen, med gode bonusordninger både når selskapet går bra, og når selskapet går dårlig. Norwegian prøver i størst mulig grad å bli som Ryanair når det kommer til logistikk, og er godt på vei til det. Norges mest populære leder har Norges laveste lederlønn. For meg som reisende er det viktig at jeg vet at alle som jobber i selskapet har anstendige vilkår, men dersom man skal velge mellom pest (dårlige vilkår) og kolera (statssubsidier og råtne lederavtaler) vil jeg helt klart velge Ryanairs oppsett.

For det femte. Mye av presseomtalen og reklamekampanjer med undertoner og sleivspark, kommer opprinnelig fra de andre selskapene. Noe av innholdet som spesielt SAS benytter, er basert på helt feil bruk av tall. Tar man det for gitt at de fleste som skal på helgetur klarer seg med ti kilo håndbagasje, vil man i de aller fleste tilfeller ende med en totalsum på under halvparten av det SAS opererer med. Ja, Ryanair har en infløkt gebyrstruktur, og en veldig komplisert bookingprosess. Blant annet ser man ikke sluttsummen på hva en billett koster før man har kommet til siste side på bookingen. Normalt er billetten skrudd sammen med billettpris, flyplassavgifter, booking-gebyr etc. I tillegg kan man kjøpe masse tilleggstjener som ligger inne som standard (reiseforsikring, bytte av telefonselskap, prioritert ombordstigning, setereservasjon, bagasjetillegg etc.). Min påstand, basert på å ha flydd med Ryanair mellom ti og tyve ganger i året siste ti årene, er at Ryanair i ni av ti tilfeller er under halv pris samlet sett enn alle andre konkurrenter, unntatt i de norske skoleferiene, hvor man er under halv pris på omtrent halvparten.

For det sjette. Mange vil si at Ryanair ikke flyr til de stedene man skal til, altså de store byene, men her skjer det nå en endring hvor de store flyplassene, lager egne terminaler skreddersydd et lavere tilbud til de som ønsker å komme seg fra A til B. God eksempler på det er Marseille, Madrid og Paris-Beauvais, som alle har lavpristerminaler hvor man et enklere tjenestetilbud, enklere interiør, og som er tilpasset Europas tøffe flymarked. Ryanair jobber for å få til flere slike løsninger som henger på greip med at man hverken trenger et stort tjenestetilbud på flyplassen eller høy standard når man reiser til lav pris på de korte flystrekkene i Europa.

For det syvende. Det er ingen krav til tariff-festet minimumslønn når man jobber som kabinpersonale i Norge. I England har man vedtatt en lov som gjør at man ikke kan ha noen ansatt for under omlag 60 kroner timen. Minimumslønnen er uansett langt under det Ryanair betaler sine ansatte. I følge flybransjens minst karismatiske leder mottar en kabinansatt som er stasjonert på Rygge et sted mellom 175000 og 270000 i årslønn. Pilotene har selvfølgelig elendige lønninger sammenlignet med overbetalte SAS-piloter, men det er lite kritikk utover at alle styrmenn og piloter selvfølgelig vil ha mer enn de lønningene de har som starter på 400 000 og ender opp like over millionen. Kabinlønn er ikke noe man kan leve på etter norske kostnader, men nå har jobbmarkedet i Norge vært påvirket av EØS-avtalen i tyve år. Det vil si at det vil være nok av jobbsøkende som ser på Ryanair som et fint sted å starte for å få erfaring som kabinpersonale, for så å søke seg videre når man har fått erfaring. De fleste som jobber i kabinen på Rygge, bruker lite penger i Norge, og flyr gratis hjem i friperioder og ferier hvor livet leves. Ikke ulikt mange andre arbeidere som kun får jobb i et annet land. Det er feil å anklage Ryanair for at vi har en europeisk sone hvor vi har fri flyt av arbeidskraft. Det er heller ingen krav i Norge at man skal betale mye i lønn for kabinpersonale, det er et anliggende mellom arbeidsgiver (oftest tredjepart rekrutterings- eller vikarbyrå) og arbeidstaker.

For det åttende. Mange klager over komforten ved å fly Ryanair. Jeg har også flydd mye med både Norwegian og SAS (oftest på turistklasse) og komforten er ganske lik. På en Boeing 737-800 fra Ryanair er alle flyene nærmest identiske interiørmessig. Setene er fra Recaro, og jeg er 193 cm høy, og sitter godt i setene, og har greit med benplass. Det er ikke mulig å ta ned seteryggen (slik slipper man å få personen foran i fanget), og det er ikke noen lomme å legge fra seg ting og tang i. Dette fører til større effektivitet ved klargjøring av flyet for kabinpersonalet til neste tur, slik at Ryanair klarer å holde tidsskjemaet. Norwegian har på sine nyeste Boeing 737 dårligere benplass (omtrent 5 cm) mellom hvert sete. Mange klager over at servicen i kabinen er dårlig. Kabinpersonalet er litt masete på turene, og spiller både fanfare ved landing (med unntak av de ytterst få gangene flyene er forsinket), og det er mas om å kjøpe skrapelodd og andre produkter som folk ikke trenger, men som tydeligvis opprettholder lave priser på flybillettene. Og varm-maten er dårlige greier. Te, kaffe og øl smaker supert, og det er for meg begrenset hvor mye mat og drikke jeg trenger på en direkteflyvning på mellom 50 minutter og fem timer fra Rygge, Torp eller Haugesund. Mange mener også at kabinpersonalet har dårlig serviceinnstilling og generelt sett er lite hyggelige. Til de som sier det, har jeg følgende råd: Snakk hyggelig når du henvender deg til en ansatt, og ikke ta til deg all drittslengingen som er iscenesatt av konkurrenter i ubalanse før du reiser.

For det niende. Det er ikke veldig miljøvennlig å fly, men det er opplagt at nye fly, og fullbookede flyvninger, som jo Ryanair i hovedsak har, er bedre enn eldre flyteknologi og dårlig belegg på rutene. Jeg drar også med meg mindre bagasje på tur med Ryanair, noe som for et fly med Ryanairpassasjerer kontra feks SAS, fører til noen tonn mindre som skal løftes opp til himmelen og ned igjen.

For det tiende. Vi blir mer og mer internasjonale og vi knytter kontakter på kryss og tvers av landegrensene. Vi kan lettere holde kontakten med folk via nett og nye kommunikasjonsplattformer. Men ingenting er som å være tilstede der det skjer. Vi kan dra i begravelse i Spania uten at vi får en budsjettsmell, vi kan impulsreise til ett eller annet sted i Frankrike for å få med oss en etappe på Tour de France, og vi kan legge bryllup til utlandet da alle som bor nær Ryanairs baser kan reise for en slikk og ingenting.

Det som derimot Ryanair må skjerpe seg med er at Arbeidsmiljøloven må følges når deres ansatte blir stasjonert på norsk jord. Det at de ansatte ikke har samme rettigheter ifht sykdom er en feil praksis fra selskapet som Arbeidstilsynet i Østfold må følge opp. En konsekvens av at Arbeidsmiljøloven ikke følges er at ansatte går på jobb syke fordi de ikke har råd til å bli trukket for lønn for faktisk arbeid. Det er også en sikkerhetsrisiko. En annen sak som Ryanair må skjerpe seg med er at selskapet ikke skal motarbeide at de ansatte fagorganiserer seg. Selv om Ryanair vil være ferdig ved å få like agressive motparter som SAS har, så er det direkte usympatisk og lovstridig å motarbeide dette over hele Europa.

Hvis jeg skulle ramset opp alt som er galt med statssubsidierte flyselskaper i alle land Ryanair opererer, hadde ikke dette innlegget blitt hyggelig lesning. Disse selskapene kommer til å gå konkurs på rekke og rad hvis de ikke klarer å tilpasse seg vår nye flyhverdag. Men siden skrikekoret mot Ryanair er stort, er det på sin plass å takke for dereguleringen av europeisk luftfart i 1997, og Michael O´ Leary for at vi har fått en enorm frihet til å dra oftere på fritidstur i vår fantastiske verdensdel.

Her har du samlet så mye bullshit på en plass, at jeg gidder ikke begynne å diskutere en gang. Bare husk, det er ingen menneskerett å fly.

Bare husk dette "visdomsordet"

Dette var mens O'Leary fortsatt gikk paa barneskolen, saa bransjen var ennaa ikke oedelagt.

Her har du samlet så mye bullshit på en plass, at jeg gidder ikke begynne å diskutere en gang. Bare husk, det er ingen menneskerett å fly.

Enig. Der bliver generelt skrevet meget dumt på dette forum, men dette må tage prisen.

Forum troll...

fjasebase og FlyHi: Interessant å høre hva som er dumt med dette innlegget. Er dere fulle eller var det seriøst ment at innlegget var crap?

fjasebase og FlyHi: Interessant å høre hva som er dumt med dette innlegget. Er dere fulle eller var det seriøst ment at innlegget var crap?

Tror nok det er sannheten som svir ;)

Synes det var et meget bra og reflektert innlegg (selvfølgelig en liten undertone).

De to første responsene er klassiske, og viser hvor intenst hatet er mot noe som rett og slett er genialt.

Et av de lengre innleggene jeg har lest her. Godt skrevet. Blir spennende å følge med på den konstruktive (?) responsen.

(For the record er jeg en av de som ikke flyr RY).

Du sier at FR ikke har hadd noen mest alvorlige hendelser med nødlandinger osv...det har kanskje noe med at de nødlandet HELE tiden for INGEN TING, Sterling hvis en passasjer har klaget, da blir det full terorallarm..... ;)
Var ikke krasjlandingen med EI-DYG ganske kraftig og det ble en del skader?

Du klager på DY's flåte, som du mener er urgammel...da bør du kanskje se litt nermere, de gjør nemlig det samme som FR, bare ikke med din forklaring...
Osså var det din forklaring av SAS da...mange fly ja, men ledende i verden innenfor de tekniske sjekkene og vedlikeholdsarbeid.
Hvis man ser på ulykkene så har man i nyere tid ikke så mye mere å klage på SAS en FR heller da, man kan vel nevne Milano MD80, som ble fororsaket av en Bizjet. (Og Spanair MD80, dette går mer i at SAS var deres moderselsksap da, derfor sitter SAS med skyld her)

Osså, hva begrunne du med at FR har laget en sunn flykonkuranse i Europa? Hvem er den sunn for? Du sier også at det er FR som skal ha æren forat flyselskaper idag må reorganisere seg, ja dette er et svar på alle ulumskheter FR har bragt med inn i det Europeiske flymarkedet, ansatte som ikke får betalt en rettferdig lønn fordi FR skal være billigst så kunden skal kunne reise billigst, dette fører til at andre flyselskaper MÅ, ikke noe de blir rådet av FR nei... Det man kan konkludere med er at ødelagt et årelang vellopparbeidet servicetilbud og sikke minst stabilt marked innen flybreansjen i Europa. De fører også mye uvissthet også, i dag sliter så mange flyselskaper så mye økonomisk fordi de ikke vil ofre sine ansatte eller sikkerheten i form av kostnader ved vedlikehold og nødvendige systemer fremfor billettpriser som igjen idag har blitt avgjørende, derfor kan man i dag reise en plass å ende opp med at flyselskapet er gått konkurs, med FR kan det samme skje, men der er grunne til media at "været" var for dårlig, men i realiteten var at pilotene måtte lande flyet før de rakk å nå destinasjon, fordi de hadde flydd konstant i nesten et døgn. Kaller du dette sundt? Å isåfall for hvem?

Du sier at Ruanair i dag flyver til andre flyplasser ene de normalt nermere og største flyplassene, og de får egne terminaler. Ja for de flyplassene som får FR på besøk ligger langt unna den faktiske byen, og man får en giga god pris i forhold til i den faktiske byen, alt dette BARE for å få ned avgiftene og leien, FR ønsker et så minimalt og skrapet terminaltilbud som mulig for de har ikke noen andre tanker i hode en at det eneste som er viktig er at du går inn døra på flyet og har BETALT deg inn(Ja selvfølgelig skal man betale ..) (og forhåpentligvis) ut døra på rett sted. Etter du er kommet seg ut døra har det ikke så mye å si hvordan terminalløsningene og servicen de får etterpå så mye å si for FR å gjøre...

Du sier at Norwegians nye fly har seter med bare 5 cm mellomrom, Du får ikke en liten anelse om at det faktisk er deg som nå går å kritiserer DY slik som du skisserer om FR. Det som nok er det meste av sannheten er vel at det er kundene til FR som klager omover hvor dårlig produkt de har fått uforhold til det de hadde blitt lovt og hvordan systemet til FR har overskyrt kunden. Du sier at kabinannsatte har ryktet om å være bli oppfattet sur og gretten, ja det kommer som en årsak av at det de skal gjøre iløpet av tiden fra de begynner å skal lande til de er i lufta igjen er så kort og man må bruke metoder som koster de ansatte mye energi.

Du påstår i det sjuende "budet" ditt at man i Norge ikke har noen hindringer for minstelønn...da tar du forferdelig feil, det er en grunn til at FR og DY vil ha flyene sine i Irland.. Det har med at EU og EØS sine systemer ikke tar hensyn i den enkelte arbeideren med sluttresultatet på KASSALAPPEN ikke produktet. I Norge og egentlig mange av landene i EU har og hadde gode systemer for minstelønn osv, men dagens vikardirekriv kan FR og de andre som har blitt deres Co, minske kostnadene med å gi de ansatte minstelønn og med direktivene og EU's systemer greier de å dra seg unna deres forpliktelser ovenfor arbeidstaker.

Det tiende budet ditt, er bare helt latterlig, man kommer seg med SAS og andre selskaper. En FR til Spania i begravelse og til Frankrike for å se Tour de France også, ja man kommer seg faktisk til andre kontinenter med SAS og Norwegian, noe som man ikke gjør med FR. Det Norwegian har klart er god utnyttelse av EU's systemer og alt i god FR ånd, men noe som FR selv ikke har tort...

Hvis "FR" ikke hadd gjort flymarkedet så billig hadde man ikke flydd så mye som man idag gjør og man ville spart miljøet for mye CO2-utslipp...

Litt artigt at du har kalt det for "deregulering av flymarkedet"...

Utenom det nesten gode/ok nest siste avsnittet som du for min mening egentelig bare kunne ha skrevet, var dette meget under og overdrivelser av virkelighetens verden. Du skal ha det at du har skrevet alt dette, men da hadde det vert fint om det du hadde skrevet hadde vært sant og hadd den virkelige forklaringen og selvfølgelig at du hadde skjønt hvorfor FR's modell er feil.

Og tilslutt, når jeg sier FR så er det ikke de annsatte jeg snakke om, men ledelsen og de som har skapt deres middel.
Og for set andre jeg har flyd FR å kjent på produktet som både godt og grusomt, og jeg er ikke en av de som har fordommer om FR, men jeg ble bare veldig veldig irritert nå jeg er slikt som dette som skal sminke over FR's handlinger.

Last edited:
Jeg vil applaudere trådstarter for å faktisk legge opp til en saklig diskusjon rundt temaet. Selv jeg ikke er enig med deg i alt så ser jeg helt klart at hadde det ikke vært for FR hadde fly kun vært or fiffen.

Men de første svarene du får er ikke overraskende. Samtdidig så syns jeg at voksne folk burde holde seg for gode til å skrive slike svar til seriøse innlegg.

Enig. Der bliver generelt skrevet meget dumt på dette forum, men dette må tage prisen.

Forum troll...

Det var da voldsomt da. Her legges det faktisk opp til en diskusjon basert på mange godt argumenterte punkter og dette er alt dere har å komme med. Man kan være enig eller uenige i dette, men slike svar som dere her presenterer tilfører vel ikke debatten noe.
Selv har jeg ikke noe religiøst forhold hverken for eller imot Ryanair og hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette, men jeg trodde at kanskje dette for en gang skyld kunne bli en saklig diskusjon rundt emnet som kunne være interessant å følge. Men - nei da, selvfølgelig følges det opp i samme sporet som alltid, vi får håpe at debatten kan penses inn i riktig retning før den dør ut eller stoppes!

Bra innlegg. Oppsummerer det relativt greit. Ryanair har vel gjort litt for fly ransjen som IKEA for andre møbelbransjen. Gitt folk flest greie møbler til rimelige priser.

At personer tilknyttet andre selskaper kommer med usaklige personangrep på personer som er utenfor denne sfære, er relativt forutsigbart.

Ellers er det morsomt at SAS nå har adoptert Ryanairs "vi har landet på tid", dog uten fanfaren. ^_^

Last edited:

Forum troll...

Er det bedre med gretne gamle gubber ?

Jeg synes virkelig trådstarter fortjener mer saklige svar enn det du lirer ut av deg her.
Da er det faktisk bedre å holde kjeft og være gretten i det stille.

Veldig bra og velreflektert innlegg av trådstarter. Det at gullalderen i luftfarten er over, er vel noe de aller fleste av oss vet. En kan enten tilpasse seg markedet og måten det fungerer på, eller bli spist- noe som også selskap som SAS har skjønt..

Godt formulert startinnlegg, er ikke enig i alt, men drøftinga er god. En kort kommentar til innholdet; slik jeg ser det driver Ryanair rovdrift på sine ansatte. De har lange dager og lange økter kan umulig være bra for flysikkerheten i det lange løp. Andre selskaper driver også rovdrift på ansatte, så dette er et usunnhetstegn ved bransjen. At ansatte ikke blir lenge i selskapet, men er der en kort tid for å skaffe seg erfaring er heller ikke bra i det lange løp. Stor gjennomtrekk i en bedrift ser jeg på som uheldig.

Til dere "keyboard warriors" som skyter trådstarter ned i flammer med kommentarer om at dette er "trolling", aldri har vel kommentarer vært mer åpenbare trollete enn de dere har servert her. Skjerpings!

Personlig hadde jeg heller trasket, svømt og klatret hjem før jeg ga så mye som ett øre til M. O`Leary. Når det er sagt så tar jeg av min cap for hans forretningstalent

En kort kommentar til innholdet; slik jeg ser det driver Ryanair rovdrift på sine ansatte. De har lange dager og lange økter kan umulig være bra for flysikkerheten i det lange løp. Andre selskaper driver også rovdrift på ansatte, så dette er et usunnhetstegn ved bransjen. At ansatte ikke blir lenge i selskapet, men er der en kort tid for å skaffe seg erfaring er heller ikke bra i det lange løp. Stor gjennomtrekk i en bedrift ser jeg på som uheldig.

Det kan jeg være enig i kan være et ankepunkt, men det er vanskelig som passasjer å bedømme. Personlig har jeg vanskelig å se at det kan være noe spesielt mer farlig å bli utsatt for 1-2 trøtte piloter om bord i et fly som nesten kan fly selv, enn å bli utsatt for en polsk sjåfør på norske vinterveier om bord i nattbussen. Eller en kirurg som går dobbel vakt..

.. når det gjelder kabinbesetning er vel parallellen type reiseledere i Syden, som har jobben noe sesonger, før de finner seg noe annet. Ideelt sett er det sikkert bra å ha erfaring, det tviler jeg ikke på, men igjen - sett opp mot andre farer man blir utsatt for i offentligheten, tror jeg ikke "merprisen" for en dyr og erfaren flyvertinne er den beste investeringen samfunnet kan gjøre, sett opp mot andre viktige samfunnsoppgaver. Jeg tror det er smart at sykepleiere jobber som sykepleiere, så kan andre med mindre utdannelse vise nødutgangene, de få gangene det er aktuelt.

Personlig er jeg mest opptatt av at man ikke utnytter sårbar arbeidskraft (liker ikke ordet "sosial dumping", da det stort sett brukes til å beskytte det som i et litt større perspektiv kan ses på som overbetalt arbeidskraft...) - spesielt ved å opprette baser i fremmede land og fly inn billige arbeidskraft. Her er det bra at regjeringen tar tak og samordner dette til et felles europeisk regelverk!

At folk i bransjen er uenig er ikke så rart, man vil jo forsvare sine rettigheter. Men av og til blir jeg forbauset over manglende evne over å se det i et litt større samfunnsperspektiv.

Godt formulert startinnlegg, er ikke enig i alt, men drøftinga er god. En kort kommentar til innholdet; slik jeg ser det driver Ryanair rovdrift på sine ansatte. De har lange dager og lange økter kan umulig være bra for flysikkerheten i det lange løp. Andre selskaper driver også rovdrift på ansatte, så dette er et usunnhetstegn ved bransjen. At ansatte ikke blir lenge i selskapet, men er der en kort tid for å skaffe seg erfaring er heller ikke bra i det lange løp. Stor gjennomtrekk i en bedrift ser jeg på som uheldig.

Til dere "keyboard warriors" som skyter trådstarter ned i flammer med kommentarer om at dette er "trolling", aldri har vel kommentarer vært mer åpenbare trollete enn de dere har servert her. Skjerpings!

Har ikke hørt at Ryanair ikke forholder seg til regelverket, JAR, når det gjelder arbeidstiden. Blir arbeidstiden for lang er det regelverket som må endres.

Ellers helt enig i ditt siste avsnitt

For det sjette. Mange vil si at Ryanair ikke flyr til de stedene man skal til, altså de store byene, men her skjer det nå en endring hvor de store flyplassene, lager egne terminaler skreddersydd et lavere tilbud til de som ønsker å komme seg fra A til B. God eksempler på det er Marseille, Madrid og Paris-Beauvais, som alle har lavpristerminaler hvor man et enklere tjenestetilbud, enklere interiør, og som er tilpasset Europas tøffe flymarked. Ryanair jobber for å få til flere slike løsninger som henger på greip med at man hverken trenger et stort tjenestetilbud på flyplassen eller høy standard når man reiser til lav pris på de korte flystrekkene i Europa.
Nu vil jeg overhvoedet ikke indgå i din diskussion om FR kavliteterne....Det er der andre her som allerede ar skudt i jorden, og med rette.....
MEN...at kalde Paris-Beauvais en hovedflyveplads, DET er at skyde over målet..FR flyver på ganske få STORE byer i Europa. og CDG er ikke en plads de kommer på....
Ej heller Frankfurt.LHR, AMS,ZRH VIE,MUC,CPH eller OSL for den sags skyld...
Og hvorfor flyver de ikke så ikke på OSL...fordi OSL ikke vil lade dem,,,nej nej...fordi FR vil diktere prisen for at komme der.....og sådan er det overalt hvor de kommer...
JEg håber der en dag kommer nogen, i Danmark måske, for et eller andet sted skal det starte, som vil fortælle FR at de kan ryge og rejse...eller betale prisen for at lande de rigtige steder...Her er AAL inde på det rigtige...FR er velkomme,,hvis altså de vil betale det det koster, men der præcist det de ikke vil...de vil bare kræve kræve...
Hilsen Ole

Back