Vi starte dagen med frokost på hotellet i en overpriset buffet, men sånn er det når man reiser på tur med noen som synes det "er så greit å spise på hotellet" ^_^
Turen gikk etterhvert ut, og vi skulle kjøre t-bane. Fant Grand Central Station som ligger praktisk talt rett utenfor her, og kjøpte billetter, en type som gir deg fire turer for 8 dollar (sånn at man sparer litt i forhold til de 2.25 de egentlig koster). Min mor slet litt med å "swipe" kortet gjennom turnstilen, men fikk hjelp av en lokal.. Vi spekulerte etterpå i om det kunne være årsaken til at hun fikk melding om at kortet hennes var tomt neste gang hun skulle bruke det (at han hadde byttet om kortet hennes med et tomt, eller noe sånt). Vi kom oss via Times Square ned til Penn Station, hvor vi beveget oss opp på gsteplan, og fant en butikk, som på skiltet tilsa at de solgte noe som var mer rettet mot mine tre kvinnelige reisekamerater enn meg, som egentlig hadde planer om å handle der - helt til man så den lille &'en mellom de to bokstavene. (Jeg snakker altså om B&H Photo

)
Turet så inn, og prøvde å finne fra. Butikken var forøvrig utvidet siden sist jeg var der, med bl.a. en etasje til, i forhold til hva jeg kan huske. Klarte å lokalisere "disken" for hva jeg skulle ha,og stilte meg i kø. Det ble min tur, og jeg fikk fortelle mannen hva jeg skulle ha, og han utbrøt først et "Jesus Christ!!" da han så at de var tomme for den ene pakkeløsningen de hadde, noe som ikke gjorde noe, da jeg kun var ute etter "grunnpakken". Slang også på et 8GB minnekort. Artig system de har der forresten: Han forsvant først, men kom så tilbake, satte seg på stolen sin bak disken, snøyt seg litt, og vips, så kom det en liten grønnn kasse på et bånd under disken, med det jeg skulle ha

. Så fikk jeg en lapp, og han sendte den samme grønne boksen avgårde igjen. Flott! Fant kassen, og fikk betale. Det ble bedt om "Credit Card & ID". Eneste av ID jeg hadde på meg, var et vanlig VISA-kort fra DNBNor. Damen lot det passere, men jeg måtte love å bruke "passport or drivers licence" neste gang. Ok. Hentet så varene mine, og gikk fornøyd ut.
Tilbake til Penn Station for en kjapp stopp på Starbucks, før man tok t-banen videre, ned til sørspissen av Manhattan, hvor man tok ferga over til Staten Island - og tilbake igjen. Grei måte og få sett Frihetsgudinnen på
Tilbake igjen, begynte man å føle for lunch, og moren min hadde sett et sted fra fergen hvor det "så fint ut", så da gikk vi dit. Battery Garden Restaurant het det, og jeg spiste en helt nydelig kyllingsalat til. Alle spiste den, utenom min søster som gikk for laks. En helt nydelig hvitvin (Ifra flaske

) ble brukt til å skylle ned salaten.
Gikk så en runde rundt Battery Park, og her ble jeg lurt.. Jeg trodde jeg hadde lært etter den gangen jeg donerte penger til de "hyggelige" rapperne som gav meg CD'ene sine på Times Square den gangen. Ne kar kom bort, og bablet i veg om et veldedig formål til et eller annet college i New Jersey for fattige eller noe sånt, også hadde han noen poser med noenj slags sukkertøy man kunne få kjøpe. Jeg skal ikke påstå om den han snakket om var sant eller ikke - det kan det godt hende det var, og prisen - 4,5 USD for en av disse posene (eller: 9 USD for to), var greit nok, mtp. at det sikkert var et godt formål. Siden jeg ikke hadde mindre, skulle jeg spørre om han kunne veksle, men da fikk jeg et "spesialtilbud" om 4 for 20.. Først litt etterpå, husket jeg at 9 x 2 = 18 :headbang:headbang
Nuvel..
Man fant så ut at man var slitne, og bestemte seg for å finne vegen til hotellet. Prøvde først å lokalisere en t-banestasjon som hadde en direktelinje til Grand Central, men siden alle inngangene ned til den var stengt, ble det taxi. Nå slapper man av litt,og snart er det middag.
Litt bilder fra oppholdet underveis, kommer etterhvert.