Tåke på Torp og Rygge, Ryanair til OSL

Re: Tåke på Torp RYR til OSL

Selv om tåka i Sandefjord iadg er tykk så er det på langt nær like ille som igår. Idag kan jeg så vidt skimte andre siden av fjorden mens i går kunne jeg ikke se kystlinjen på denne siden. Hvor stor forskjell det er i forholdene ute på torp vet jeg ikke.

Det var til tiden værre idag på Torp enn igår..

SVETHo

Skjer vel daglig at andre selskap sender SMS til passasjerene med beskjed om å møte fire timer før avreise for å busses til alternativ flyplass med andre ord?
DU kan jo prøve å tenke deg hva FR allerede har betalt i dag for busser og handling, for å få passasjerene frem.

Skjer vel ikke daglig, men burde vært gjort av alle selskaper.

Hva FR har betalt for busser og handling er meg likegyldig. De har ansvaret, de må betale, de går ikke akkurat konk selv om de måtte leie inn noen Norske busser, med Norske bussjåfører.
Det som er synd er at de ikke har særlige forpliktelser for pax som skal ut, som kanskje kommer i større skadelidende enn en som får 2 timer mindre søvn hjemme i gosenga si, selv om det også kan svi.

Hva FR har betalt for busser og handling er meg likegyldig. De har ansvaret, de må betale, de går ikke akkurat konk selv om de måtte leie inn noen Norske busser, med Norske bussjåfører.

Det kom vel ned rundt 8 fly på OSL ila. kort tid, la oss si 1500 pax. Hvor får man tak i 35 tur-busser en søndag morgen på kort varsel? På toppen av det hele er det "buss for tog"-kjøring i Oslo-området og Doverbanen er stengt med "buss for tog"-kjøring ved Lillehammer i tillegg. Jeg vet at de må ha samme antall busser for å få folk fra OSL også, men der er ikke tiden så kritisk.

Det var da fryktelig til pessimise pga èn enkelthendelse.
Ryanair har etter min mening gjort en eksemplarisk jobb i dag (i hvert fall for RYG),
og like bra som hvilket som helst annet selskap i en slik situasjon.

Hørte nettopp på scanneren at DAT DX210 fra Bergen til Skien ble "diverted" til Gardermoen. Sikten er nå iflg. tårnet nede i 200m!

Hørte nettopp på scanneren at DAT DX210 fra Bergen til Skien ble "diverted" til Gardermoen. Sikten er nå iflg. tårnet nede i 200m!

Ja, og få minutter tidligere gikk wf 525 tilbake til Bergen.
Det var fint vær hele dagen i skien , intill rett før disse flyene skulle lande.

Imm

Etter å ha lest igjennom denne tråden lurer jeg nesten på om jeg det jeg opplevde som passasjer ombord i dag var en drøm....og at det er en virkelighet som snart "vekker" meg inn i den "virkelige verden i henhold til flypratforumetsm"

Selv satt jeg på 5A ombord i FR9618 - vet ikke hvor dere som synes dette gikk så galt satt....men som sagt på 5A gikk ting ganske så bra...nydelig vær innover sørlandet (bekreftet av Bizflyer) helt til vi passerte Skien - ved 16:00 tiden lå selv Geiteryggen badet i sol....men rett øst for Skien lå tåka tykk....vi startet en normal innflygning til Torp, skyene/tåka lå lavt....og akkurat da jeg kunne skimte bakken under oss - ble det full power og vi var raskt oppe over skyene, og når gutta i cockpit var fedige med sin Go-Around Check list - kom kapteinen med en meget ryddig og god forklaring på hva som akkurat hadde skjedd - de så ikke banen når de skulle - videre opplyste han om det som ville skje de neste 15 minuttene mens vi sirklet og etter 14 minutter kom han tilbake og fortalet at vi ville gå til OSL da været på Torp hadde forverret seg og var under minima, helt utmerket informasjon.

Det virket som vi fløy sakte opp til OSL omtrent 25 minutter landet vi....og igjen ble det gitt god informasjon mens vi takset inn, det ville bli satt opp busser til Torp via Oslo. Flyprat Handling møtte oss på fjernparkering og når jeg ned i ankommsthallen, ble det opplyst at bussene til Torp for Ryanair passasjerene ankommet fra Liverpool stod klare på Bussholdeplass #31 - hvordan dette kunne ha vært gjort bedre skjønner ikke jeg.....(og jeg har reist nok til å ha vært med på det meste....)

Attachments

• fr1.jpg
    fr1.jpg
    76.5 KB · Views: 394
  • fr2.jpg
    fr2.jpg
    65.2 KB · Views: 394

Hadde du postet dette for to dager siden, ville nok de fleste her trodd det var en aprilspøk. Men så var det altså sant. Utrolig! Men sikkert et unntak. Det var nok værre info og rutiner på de andre FR maskinene. Ganske sikker på det!
;)

Etter å ha lest igjennom denne tråden lurer jeg nesten på om jeg det jeg opplevde som passasjer ombord i dag var en drøm....og at det er en virkelighet som snart "vekker" meg inn i den "virkelige verden i henhold til flypratforumetsm"

Selv satt jeg på 5A ombord i FR9618 - vet ikke hvor dere som synes dette gikk så galt satt....men som sagt på 5A gikk ting ganske så bra...nydelig vær innover sørlandet (bekreftet av Bizflyer) helt til vi passerte Skien - ved 16:00 tiden lå selv Geiteryggen badet i sol....men rett øst for Skien lå tåka tykk....vi startet en normal innflygning til Torp, skyene/tåka lå lavt....og akkurat da jeg kunne skimte bakken under oss - ble det full power og vi var raskt oppe over skyene, og når gutta i cockpit var fedige med sin Go-Around Check list - kom kapteinen med en meget ryddig og god forklaring på hva som akkurat hadde skjedd - de så ikke banen når de skulle - videre opplyste han om det som ville skje de neste 15 minuttene mens vi sirklet og etter 14 minutter kom han tilbake og fortalet at vi ville gå til OSL da været på Torp hadde forverret seg og var under minima, helt utmerket informasjon.

Det virket som vi fløy sakte opp til OSL omtrent 25 minutter landet vi....og igjen ble det gitt god informasjon mens vi takset inn, det ville bli satt opp busser til Torp via Oslo. Flyprat Handling møtte oss på fjernparkering og når jeg ned i ankommsthallen, ble det opplyst at bussene til Torp for Ryanair passasjerene ankommet fra Liverpool stod klare på Bussholdeplass #31 - hvordan dette kunne ha vært gjort bedre skjønner ikke jeg.....(og jeg har reist nok til å ha vært med på det meste....)

Re: Tåke på Torp og Rygge, Ryanair til OSL

Skjer vel ikke daglig, men burde vært gjort av alle selskaper.

Det som er synd er at de ikke har særlige forpliktelser for pax som skal ut, som kanskje kommer i større skadelidende enn en som får 2 timer mindre søvn hjemme i gosenga si, selv om det også kan svi.

Det hadde vært fint om du kunne være litt mer saklig i dine kommentarer om Ryanair. Jeg kjenner et par som har reist med FR i dag og de har ikke annet enn gode ord å si om behandlingen (og info!!!!) de har fått fra Ryanair i dag.

Uansett hva du mener Ryanair skal cashe ut med (er du så sikker at andre selskaper er bedre og hvor går grensen egentlig i dine øyne?) så kan de ikke hindre at det ligger tåke på Torp og Rygge denne helgen. Selvsagt uheldig at det er helg iom at FR har flere avganger og pax i helger enn på mange ukedager.

Det hadde vært fint om du kunne være litt mer saklig i dine kommentarer om Ryanair. Jeg kjenner et par som har reist med FR i dag og de har ikke annet enn gode ord å si om behandlingen (og info!!!!) de har fått fra Ryanair i dag.

Uansett hva du mener Ryanair skal cashe ut med (er du så sikker at andre selskaper er bedre og hvor går grensen egentlig i dine øyne?) så kan de ikke hindre at det ligger tåke på Torp og Rygge denne helgen. Selvsagt uheldig at det er helg iom at FR har flere avganger og pax i helger enn på mange ukedager.

Ksn sikkert lage dette ned sakelig, men i første omgang så vil jeg berømme FR for, som jeg har forstått det her på forumet, for veldig god info. Skulle tro det var 1.april ja, hehe. Neida, men å se ar de kan hjelper på.
Om andre selskaper hadde gjøre mer? Jeg går da inntrykk av de fleste selskaper gjør mer, men det er kanskje bare meg. Men med FR, som en kamerat av meg også sa det etter innstilt fly, du får hva du betaler for.

Hyggelig at DC8'rn hadde en hyggelig opplevelse. Det er jo det vi forsøker, å gjøre det beste ut av en kjedelig situasjon for alle.

Som noen tidligere har nevnt så har vi (Menzies) en avtale med FR om handling ved OSL når de er ikke kommer seg ned på Rygge eller Torp. Normalt sett får vi alt mellom 4 og 20 minutters advarsel før de ankommer. Men vi kan lese en METAR og vi ble ikke veldig overrasket over at det kom litt FR på Søndag. Men at vi skulle fylle OSL sin fjernparkering var ikke helt planen. Jeg skulle bl.a ikke jobber før kl 1330, men ble oppringt 1020 med spørsmål om jeg kunne komme litt raskt.

Det store spørsmålet er jo alltid hva skal skje videre med maskinen. Skal man vente ved OSL, for så å prøve på nytt ved Rygge/Torp eller skal man tømme maskinene og sende gjestene pr buss. Og hva gjør man med maskinene som skal ut igjen?

Og nå vil jeg si at jeg synes Ryanair gjør faktisk en meget god jobb. Det er ikke en lett oppgave å drive operations for en så stor organisasjon som FR. Men det tar aldri lang tid før man har analysert situasjonen og gjort et valg. Og det valget baseres på passasjerer, crew (hviletider / arb lengde) og fly (hvor skal flyet, hva er konsekvensen av å vente) husk at det vil ta noen timer å få passasjerer i buss opp fra Rygge og Torp. Noe som kan ha store konsekvenser på flyets slynger senere og på tilgjengelighet på crew.

Denne dagen hadde vi bl.a et fly hvor crewet gikk ut på timer og vi måtte få ut et nytt crew. Samt en annen maskin hvor vi var mindre enn ti minutter unna en kansellering grunnet crewets arb tid. Det ble veldig tight fordi en buss ble litt forsinket fra Torp....
Så det er utrolig mange faktorer som spiller inn.

Kan forøvrig nevne at når DC-8-63 landet ved OSL fra LPL så hadde jeg allerede mottatt ny flightplan og vi hadde en plan for videre fremdrift.

At en slik dag går relativt greit er summen av samarbeidet mellom 3 handlingagenter (Rygge / Torp / OSL), crew, flypark OSL (som organiserer busser bl.a) og selskapets OPS.

S

Jøss da er så ryddige at. MEN, hele problemet starter jo med at selskapet ikke er villig til å betale det "seriøse" aktører betaler for en anstendig flyplass med CATIII innflyvning. Med andre ord så egner dette seg for folk med litt for mye fritid. Tar for gitt at RY oppererer med CATIII godkjenning på fly og piloter, men jeg vet jo ikke.

Jøss da er så ryddige at. MEN, hele problemet starter jo med at selskapet ikke er villig til å betale det "seriøse" aktører betaler for en anstendig flyplass med CATIII innflyvning..

Jeg utfordrer deg å komme på neste Fly og Øl og forsvare den påstanden overfor imm og eventuelt andre som føler seg 'truffet' ...

Hvis man ikke skulle fly på annet enn flyplasser med CatIII, hadde det ikke blitt mange igjen ... selv ikke FBU hadde det ...

Så da finnes det altså kun en anstendig flyplass i Norge? Nei, ditto på Wig-wag.

Da er vel kun valget OSL hvis man kun skal operere på CATIII flyplasser i Norge

Back