Sympatiaksjoner ved ev. streik i DY

Tror ikke du har forstått problemstillingen, den er ikke selskaps spesifikk. Hvis DY flagger ut alle arbeidsplassene sine, er de andre next. Tror ikke SAS pilotenene gleder seg til å jobbe for et kontraktsbyrå i Azerbajan uten pensjon, forsikring, jobbsikkerhet, oppsigelsesvern eller noen andre "frynsegoder" heller.

Jeg ser poenget ditt, men synes egentlig ikke det påvirker mitt innlegg.

Du straffer ikke barnet ditt fordi du frykter at det kan komme til å stjele kaker i kjøleskapet imorgen.

Tror ikke SAS pilotenene gleder seg til å jobbe for et kontraktsbyrå i Azerbajan uten pensjon, forsikring, jobbsikkerhet, oppsigelsesvern eller noen andre "frynsegoder" heller.
hvis alternativet er "Do you want fries with your burger?" er Azerbajdan vel at foretrække

Det vore helt orimligt att ett företag där svenska staten är största ägare skulle gå med på sådana arbetsvillkor för bolagets anställda. Det strider helt mot regeringens politik och notera att vi har en borglig regering i Sverige.
Denna aktion är visst bolag specifik i skandinavien. Norwegians VD & CEO Kjos säger rent ut att han bara vill anställa piloter på dessa skitvillkor i framtiden. Därför är det logiskt att endast Björn Kjos DY bör drabbas av de förödande konsekvenserna vid en pilotstrejk.

Skulle Richard Gustafson komma med ett sådant utspel offentligt skulle det bli skandal i Sverige & med stor sannolikhet skulle svenska staten kräva att Gustafson sparkades omgående.

Men du forteller kanskje hva som er konsekvensene, om så skulle skje?

Jo, det er helt fint. Men om SAS sympatistreiker så straffer de jo faktisk FØR synden er begått, og det finner jeg urimelig.

At de sier de vil streike om SAS skulle finne på ditt og datt er jo helt fint.

Har forøvrig ingen agenda i fht selve streikesaken, bortsett fra at jeg forstår de ansattes fortvilelse over dårligere vilkår. Uavhengig av hvor gode de var i utgangspunktet. Henger meg bare opp i dette med sympatistreiker, som jeg overhodet ikke synes er på sin plass her.

Jo, det er helt fint. Men om SAS sympatistreiker så straffer de jo faktisk FØR synden er begått, og det finner jeg urimelig.
Det er av den enkle årsak at etter en evt. DY utflagging er det for sent å gjøre noe for alle de andre som blir berørt i neste omgang. Trodde du virkelig ikke dette er gjennomtenkt?

Det er av den enkle årsak at etter en evt. DY utflagging er det for sent å gjøre noe for alle de andre som blir berørt i neste omgang. Trodde du virkelig ikke dette er gjennomtenkt?

Tror man at man ved å streike hindrer en eventuell utflagging, eller fremskynder en eventuell utflagging? Hva angår profetien om at også SAS og andre skandinaviske selskaper må ansette på kontrakt i fremtiden hvis DY får det som de vil, så er jeg litt usikker på hvorvidt dette kommer til å skje. Jeg trodde folks syn på DYs ansettelsesvilkår var fordi Kjos var blitt grådig. Er det nå slik at dette faktisk er en nødvendighet så vil dette tvinge seg frem på litt sikt uansett hva DY gjør?

Last edited:
Det vore helt orimligt att ett företag där svenska staten är största ägare skulle gå med på sådana arbetsvillkor för bolagets anställda. Det strider helt mot regeringens politik och notera att vi har en borglig regering i Sverige.
Denna aktion är visst bolag specifik i skandinavien. Norwegians VD & CEO Kjos säger rent ut att han bara vill anställa piloter på dessa skitvillkor i framtiden. Därför är det logiskt att endast Björn Kjos DY bör drabbas av de förödande konsekvenserna vid en pilotstrejk.

Skulle Richard Gustafson komma med ett sådant utspel offentligt skulle det bli skandal i Sverige & med stor sannolikhet skulle svenska staten kräva att Gustafson sparkades omgående.

Var ikke den svenske regjeringen inne på å selge SAS når de tok over?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=552823

Vidar

Last edited:
Jeg beklager utviklingen med så omfattende innleie som DY nå legger opp til. Samtidig tror jeg dessverre det er urealistisk å tro flyselskapene vil fortsette med nesten utelukkende bruk av fast ansatte piloter og CA. Globaliseringen, også av arbeidskraften, fortsetter med stor styrke. Og det er lite trolig at flyselskapene, som opplever en meget hard konkurranse, stiller seg utenfor denne trenden.

I stedet for å bare "tro det blir værre" kan man stille krav om at crew skal ansettes av flyselskapet.

At eierne av selskap ikke gir arbeidere anstendige forhold frivillig, er noe som går tilbake like langt som næringslivet. Å stille krav, og om nødvendig streike for viktige rettigheter har ført samfunnet fram dit vi er i dag.

Det er ikke noen selvfølge eller naturlov som sier at Kjos skal få leie inn så mange han ønsker uten å ta ansvar som arbeidsgiver. Stå på krava!

Back