Svindel av EB-konto?

Re: Svindel av konto i Eurobonusshop?

Vil tro at disse APP'ene bruker ssl/tls for ende-til-ende kryptering

Etter å ha igjennom årene brukt jobbtid på å grave igjennom app'er til flere bransjer, spill og andre ting så er det en ting jeg har lært, og det er at du overhodet ikke skal anta at de bruker fornuftige metoder.

Ting blir gradvis bedre, men jeg antar i utgangspunktet at en app ikke er sikker.

I ett tilfelle var det så ille at vi kunne uten videre autorisasjon ha dirigert en haug med taxier fra ett område til et annet, via et veldokumentert API, fra en vilkårlig nettleser.

-A

Svindel av konto i Eurobonusshop?

Det er en vanlig prosedyre at kunden først kontakter stedet som eventuelt har trukket for mye før banken tar over, hvis det da ikke er åpenbart at kunden har blitt svindlet. Hvis det er snakk om svindel så må man bare hive seg rundt og anmelde/ evt bestride inkassosak fort som f.

Jeg jobber i bransjen og har mitt daglige virke på dette område ;)

Det som irriterer meg er at 1.ste linje support ikke klarer og skille og informere riktig. Jeg snakker ikke om overtrekk i det hele tatt. Setningen, "Dersom vi får inn en henvendelse fra en kunde om en transaksjon mot et for kunden ukjent brukersted" ligger til grunn for alt jeg har skrevet.

At en kunde som oppholder seg i Nordnorge blir bedt om å ta kontakt med colorline etter misbruk er jo totalt meningsløst, Hva i himmel og hav skal de gjøre! Han skal få beskjed om at saken skal anmeldes, og banken bør samtidig opprette en egen sak slik at de er forberedt på anmeldelsen.

Generelt inneholder et BP veldig mye informasjon, ref videoen som ble linket til lenger opp så holdt det med et boardingpass for å få tilgang til bonuskontoen til en QF-kunde. Holdningen om at "det er jo begrenset med informasjon" er det som ofte fører til de store lekkasjene, siden litt info her og litt info der gjør at man plutselig sitter med det store bildet

Det er da jeg ikke skjønner hvorfor bookinginformasjon er så dårlig sikret. Seks tegn + etternavn er ikke akkurat veldig vanskelig å fange opp. Se/ endre bestillingen ligger jo helt åpent på SAS hjemmesidene, det trengs jo ingen påloggingsinformasjon for å få tilgang.

Det har hendt et par ganger at jeg får sms er fra flyselskap både SAS og Norwegian med "velkommen ombord DYxxxc" fra folk som har bommet med telefonnummeret sitt. Da har jeg jo alt jeg trenger....

Siste oppdatering:

Kasteball mellom SAS, EuroBonus, Amazon og nå sier SAS EB Shop at jeg må kontakte SAS kundeservice - og der var vi tilbake igjen til start.

Denne saken løser du raskt og enkelt ved å
a) poste et sinnainnlegg på SAS' Facebookside (få alle vennene dine til å dele og like)
b) kontakte agurkhungrige aviser direkte
c) melde deg på TV2 Hjelper Deg

Verden er dessverre blitt slik at man må bedrive egeneksponering for å få gjennomslag. Synd, men sant.

ILS2: Fruen (offeret :p) ble kontaktet og intervjuet av Dagens Næringsliv i dag, så er ikke umulig at SAS i nærmeste fremtid vil få ut fingern...

Svindel av konto i Eurobonusshop?

Forside sak på DN i morgen. 24 kunder som er rammet, SAS sier de rydder opp.

Last edited:

Synd at det må komme et "innbrud" og at journalister må på saken før SAS rydder opp. Men godt å høre at det nok blir en god løsning nå.

Misbruk av min Eurobonus konto

Oppdaget at det i forrige uke var 4 uttak fra min Eurobonuskonto som ikke er utført av meg. Rapporterte dette til gullmailen, med foreløpig ikke fått noe svar. Noen som har erfaringer med SAS når slikt skjer? Uttaket er skjedd i Russland og Dubai, i samme tidsrom som jeg har vært på innenlandsreiser med SAS. Alle uttak er registrert fra Raddison hoteller.

Er EBD, så hadde i allefall regnet med et svar fra SAS at de hadde startet med å undersøke saken.

Re: Misbruk av min Eurobonus konto

Søker du tror jeg du finner en tråd noen år tilbake i tid. Med Google også kanskje avisartikler. Det ble iallfall ikke rettet opp før media tok tak i det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Misbruk av min Eurobonus konto

Oppdaget at det i forrige uke var 4 uttak fra min Eurobonuskonto som ikke er utført av meg. Rapporterte dette til gullmailen, med foreløpig ikke fått noe svar. Noen som har erfaringer med SAS når slikt skjer? Uttaket er skjedd i Russland og Dubai, i samme tidsrom som jeg har vært på innenlandsreiser med SAS. Alle uttak er registrert fra Raddison hoteller.

Er EBD, så hadde i allefall regnet med et svar fra SAS at de hadde startet med å undersøke saken.

Kan du sende en pm til meg med detaljene?

Noko liknande har no skjedd med meg.

Fekk den lite hyggelige beskjeden frå RewardsPay.com (ein tjeneste eg ikkje visste eksisterte, før i dag) at 110'990 EB-poeng har blitt brukt hjå Boozt.com

Skifta umiddelbart passord på kontoen min.

Eg har tatt kontakt med RewardsPay, via eit kontaktskjema som hadde eit eget valg for misbruk av poeng (tydeligvis ikkje eit ukjent fenomen?)

Eg har tatt kontakt med Boozt.com, men der er det neppe mogleg å forvente svar før tidligast mandag.

Eg tok kontakt med SAS via chat, og der var det absolutt null hjelp å få. Eg vart berre bedt om å kontakt Boozt.com
Dei var heller ikkje interessert i å sende saken vidare til IT-avdelingen (eg er ikkje 100% overbevist om at feilen har skjedd på mi side).

Hovudteorien min er at kontodetaljane mine har vorte phisha når eg brukte WiFi'en i Cathayl-loungen i Beijing (samme WiFi som resten av flyplassen).

140.000 EB-poeng borte fra kontoen

Oppdaget tilfeldigvis her om dagen at over 141 tusen bonuspoeng var borte fra EB-saldoen min. I samtale med callcenter sier de at det ser ut som det er gjort et kjøp av varer fra EB-butikken, noe jeg selv aldri hadde funnet på å bruke poengene mine på. Har spart i årevis for å kunne ta med samboeren på tur i C...
Sitter nå og venter på å bli kontaktet av bedrageriavd. i SAS. Håper bare inderlig poengene ikke er tapt!

Re: 140.000 EB-poeng borte fra kontoen

hoff og hoff, håper det ordner seg.

Kan du si noe om dem sa hvilken butikk det var kjøpt fra ?

Noko liknande har no skjedd med meg.

Fekk den lite hyggelige beskjeden frå RewardsPay.com (ein tjeneste eg ikkje visste eksisterte, før i dag) at 110'990 EB-poeng har blitt brukt hjå Boozt.com

Skifta umiddelbart passord på kontoen min.

Eg har tatt kontakt med RewardsPay, via eit kontaktskjema som hadde eit eget valg for misbruk av poeng (tydeligvis ikkje eit ukjent fenomen?)

Eg har tatt kontakt med Boozt.com, men der er det neppe mogleg å forvente svar før tidligast mandag.

Eg tok kontakt med SAS via chat, og der var det absolutt null hjelp å få. Eg vart berre bedt om å kontakt Boozt.com
Dei var heller ikkje interessert i å sende saken vidare til IT-avdelingen (eg er ikkje 100% overbevist om at feilen har skjedd på mi side).

Hovudteorien min er at kontodetaljane mine har vorte phisha når eg brukte WiFi'en i Cathayl-loungen i Beijing (samme WiFi som resten av flyplassen).

Ein (sein) oppdatering om kva som skjedde i denne saken.
Etter drøye 2 veker kontakt Boozt.com meg på mail og sa at dei hadde ordna opp i saken, og at alle poengene var tilbakeført (noko dei var).
Ingen informasjon om kva som faktisk hadde skjedd (noko dei sikkert ikkje har oversikt over heller).

Ein (sein) oppdatering om kva som skjedde i denne saken.
Etter drøye 2 veker kontakt Boozt.com meg på mail og sa at dei hadde ordna opp i saken, og at alle poengene var tilbakeført (noko dei var).
Ingen informasjon om kva som faktisk hadde skjedd (noko dei sikkert ikkje har oversikt over heller).

Godt å høre. Ble selv litt mismodig etter kontakt med EB kundeservice, som henviste videre til Eurobonus Shop, med en relativt passiv hentydning om at "kanskje de kunne finne ut noe." Straks mer oppløftende etter kontakt med EB-shop, som sier de også har oppdaget denne transaksjonen, og tatt kontakt med fraud department i SAS, som nå undersøker. Kontoen min er sperret for bruk i påvente av undersøkelse, men jeg ville "selvsagt få tilbake poengene mine når dette var avklart."

Back