Avreisen min fra OSL sist søndag var ikke så god som den burde ha vært. Jeg har sendt "sutremailen" nedenfor til SAS, men tar gjerne imot kommentarer/forklaringer her.
Hei,
sist søndag skulle jeg og familien (2 voksne, 2 små barn og 1 spedbarn) reise fra Gardermoen til Evenes med SAS. Siden vi regnet med at det ville være en del trafikk den dagen (ferieslutt, skolestart...) var vi på flyplassen to timer før avgang. Det er vi glad for, og håper at dere kan kommentere følgende problemstillinger:
1. Manglende mulighet for automatinnsjekk for spedbarn
Når man reiser med spedbarn får man ikke bruke innnsjekkingsautomatene. Hvorfor ikke? Jeg er klar over at det er spesielle restriksjoner for plassering av spedbarn i kabinen (bl.a. tilgang på oksygenmasker), men denne restriksjonen kan vel en innsjekkingsautomat håndtere like bra som et menneske? Hvis dere ønsker å sjekke at spedbarnet faktisk er under 2 år (og ikke er en 3-åring hvis foreldre prøver å spare penger) kan vel dette gjøres ved gate?
2. Unødvendig lange innsjekkingskøer
Denne dagen opplevde vi å måtte stå i innsjekkingskø i bortimot 40 minutter. Det var fire og en halv "sikksakkrad" med passasjerer i kø, pluss kanskje 20-30 stykker som stod "i klump" ved enden av køen. Flere av SAS' innsjekkingsskranker var ubetjente. Det var heller ingen som ordnet køen (som altså gikk langt utenfor de oppsatte "gjerdene") eller veiledet folk til å bruke innsjekkingsautomater om mulig.
Jeg forstår at denne søndagen antagelig var en dag med mye trafikk, men er ikke dette noe dere som flyselskap enkelt kan forutse ut i fra antall bookinger?
3. Maksimalvekt per kolli
En av koffertene våre veide noe over 20 kg (anslagsvis 25 kg, jeg husker ikke vekten eksakt, men den ble ikke merket med orange "heavy-tag"). Jeg fikk beskjed om at vi måtte betale overvekt for dette (selv om vår samlede bagasjemengde var langt under vår samlede fribagasje på 80 kg). Dette er første gang vi har opplevd en restriksjon på vekt per kolli hos SAS. Når begynte det å være slik, og hvordan har selskapet opplyst om dette? (Etter en kort diskusjon godtok personen i innsjekkingsskranken likevel å ta imot bagasjen uten avkreving av betaling for overvekt).
4. Krav om fremvisning av hele reisefølget
På grunn av lang kø frem til innsjekkingen delte vi reisefølget i to, slik at min kone og to av barna gikk til spesialbagasje-mottaket for å pakke inn barnevogn og annen spesialbagasje.
Etter å ha sendt koffertene på båndet fikk jeg vite at vi likevel ikke kunne sjekkes inn siden hele reisefølget ikke var til stede ved innsjekkingsskranken. Det er første gang jeg opplever noe slikt krav ved innenriksreiser i Norge. Jeg forklarte at min kone og to av våre barn ventet ved spesialbagasjemottaket, siden vi ikke så noe poeng i å fylle opp en allerede overfylt innsjekkingskø ytterligere (med barn som antagelig hadde blitt noe grinete underveis). Jeg fikk til svar at jeg burde vite at alle måtte være til stede ved innsjekkingen, det stod i befordringsvilkårene som jeg hadde godtatt ved bestilling av billetten. Personen i skranken ønsket ikke vise meg hvor i befordringsvilkårene dette stod. Det endte med at jeg måtte ringe kona og få henne til å frakte spesialbagasjen og ungene tilbake til innsjekkingsskranken (dette tok selvsagt noen minutter). Vi fikk deretter utlevert ombordstigningskortene.
Nå har jeg lest vilkårene på http://www.sas.no/no/Misc/Hjelp-kontakt/Befordringsvilkar/, og jeg klarer ikke finne noe krav om at hele reisefølget må være til stede ved innsjekkingsskranken. Jeg forstår heller ikke hvordan denne "regelen" kan håndheves overfor passasjerer som benytter innsjekkingsautomatene. Finnes det i det hele tatt noen slik regel, eller var det bare innsjekkingspersonalet som hadde en dårlig dag og hadde lyst til å behandle oss på en dårlig måte? Hvis en slik regel finnes, hvordan skulle vi kjenne til den?
5. Lang avstand fra innsjekkingsskranke til spesialbagasjemottak
Er det mulig å gjøre noe med avstanden mellom SAS' innsjekkingsskranker og spesialbagasjemottak på OSL?
Ellers takker vi for en fin tur med hyggelige ansatte på gate og ombord.![]()