Sutring til SAS...

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Avreisen min fra OSL sist søndag var ikke så god som den burde ha vært. Jeg har sendt "sutremailen" nedenfor til SAS, men tar gjerne imot kommentarer/forklaringer her.

Hei,
sist søndag skulle jeg og familien (2 voksne, 2 små barn og 1 spedbarn) reise fra Gardermoen til Evenes med SAS. Siden vi regnet med at det ville være en del trafikk den dagen (ferieslutt, skolestart...) var vi på flyplassen to timer før avgang. Det er vi glad for, og håper at dere kan kommentere følgende problemstillinger:

1. Manglende mulighet for automatinnsjekk for spedbarn

Når man reiser med spedbarn får man ikke bruke innnsjekkingsautomatene. Hvorfor ikke? Jeg er klar over at det er spesielle restriksjoner for plassering av spedbarn i kabinen (bl.a. tilgang på oksygenmasker), men denne restriksjonen kan vel en innsjekkingsautomat håndtere like bra som et menneske? Hvis dere ønsker å sjekke at spedbarnet faktisk er under 2 år (og ikke er en 3-åring hvis foreldre prøver å spare penger) kan vel dette gjøres ved gate?

2. Unødvendig lange innsjekkingskøer

Denne dagen opplevde vi å måtte stå i innsjekkingskø i bortimot 40 minutter. Det var fire og en halv "sikksakkrad" med passasjerer i kø, pluss kanskje 20-30 stykker som stod "i klump" ved enden av køen. Flere av SAS' innsjekkingsskranker var ubetjente. Det var heller ingen som ordnet køen (som altså gikk langt utenfor de oppsatte "gjerdene") eller veiledet folk til å bruke innsjekkingsautomater om mulig.

Jeg forstår at denne søndagen antagelig var en dag med mye trafikk, men er ikke dette noe dere som flyselskap enkelt kan forutse ut i fra antall bookinger?

3. Maksimalvekt per kolli

En av koffertene våre veide noe over 20 kg (anslagsvis 25 kg, jeg husker ikke vekten eksakt, men den ble ikke merket med orange "heavy-tag"). Jeg fikk beskjed om at vi måtte betale overvekt for dette (selv om vår samlede bagasjemengde var langt under vår samlede fribagasje på 80 kg). Dette er første gang vi har opplevd en restriksjon på vekt per kolli hos SAS. Når begynte det å være slik, og hvordan har selskapet opplyst om dette? (Etter en kort diskusjon godtok personen i innsjekkingsskranken likevel å ta imot bagasjen uten avkreving av betaling for overvekt).

4. Krav om fremvisning av hele reisefølget

På grunn av lang kø frem til innsjekkingen delte vi reisefølget i to, slik at min kone og to av barna gikk til spesialbagasje-mottaket for å pakke inn barnevogn og annen spesialbagasje.

Etter å ha sendt koffertene på båndet fikk jeg vite at vi likevel ikke kunne sjekkes inn siden hele reisefølget ikke var til stede ved innsjekkingsskranken. Det er første gang jeg opplever noe slikt krav ved innenriksreiser i Norge. Jeg forklarte at min kone og to av våre barn ventet ved spesialbagasjemottaket, siden vi ikke så noe poeng i å fylle opp en allerede overfylt innsjekkingskø ytterligere (med barn som antagelig hadde blitt noe grinete underveis). Jeg fikk til svar at jeg burde vite at alle måtte være til stede ved innsjekkingen, det stod i befordringsvilkårene som jeg hadde godtatt ved bestilling av billetten. Personen i skranken ønsket ikke vise meg hvor i befordringsvilkårene dette stod. Det endte med at jeg måtte ringe kona og få henne til å frakte spesialbagasjen og ungene tilbake til innsjekkingsskranken (dette tok selvsagt noen minutter). Vi fikk deretter utlevert ombordstigningskortene.

Nå har jeg lest vilkårene på http://www.sas.no/no/Misc/Hjelp-kontakt/Befordringsvilkar/, og jeg klarer ikke finne noe krav om at hele reisefølget må være til stede ved innsjekkingsskranken. Jeg forstår heller ikke hvordan denne "regelen" kan håndheves overfor passasjerer som benytter innsjekkingsautomatene. Finnes det i det hele tatt noen slik regel, eller var det bare innsjekkingspersonalet som hadde en dårlig dag og hadde lyst til å behandle oss på en dårlig måte? Hvis en slik regel finnes, hvordan skulle vi kjenne til den?

5. Lang avstand fra innsjekkingsskranke til spesialbagasjemottak

Er det mulig å gjøre noe med avstanden mellom SAS' innsjekkingsskranker og spesialbagasjemottak på OSL?

Ellers takker vi for en fin tur med hyggelige ansatte på gate og ombord. :)

Flott!!!
Slik skal det gjøres! Tilbakemeldinger er det selskapene lærer av, både på godt og vondt! Det betyr at både positive og negative tilbakemeldinger er lærerike, og spesielt når det er konstruktive tilbakemeldinger :-p

Jeg har ingen svar på dine spørsmål, bare et par kommentarer!
1 - Dere hadde faktisk 90kg i fribagasje, ikke 80 slik du skrev. Ett spebarn genererer 10kg med ekstra fribagasje til barnevogn, stellebag etc.

2 - Så lenge en person sjekker inn all bagasje og er tilstede ved innsjekk burde det holde, da kravet er at man skal vise legitimasjon når man sjekker inn bagasje, samt ved ombordstigning. Dette for å være sikker på at samme person som sjekker inn bagasje også går ombodd på flyet! Dette er det samme man ønsker å løse med å gi sitt fingeravtrykk når man sjekker inn samt går ombord.
Ser altså ikke noe problem med å sjekke inn personer uten at de fysisk er tilstede ved innsjekkskranken.
De samme personene kan jo sjekke inn både på automat, internett eller med mobiltelefon såååå... :rolleyes:

Egil

Skal bli spennende å se hva SAS svarer på dette. !
Forøvrig så høres dette ut som en "vanlig" søndag på jobb med mye pax og lite folk på jobb. Kjenner ikke til dette med Infant ,men at du skulle måtte "fremvise" hele reisefølget under innskjekking ,har jeg ALDRI hørt om og heller ikke blirr spurt om noen sted i verden, og ikke finner jeg det heller under befordringsvedtektene. :question:

Originally posted by Egil
2 - Så lenge en person sjekker inn all bagasje og er tilstede ved innsjekk burde det holde, da kravet er at man skal vise legitimasjon når man sjekker inn bagasje, samt ved ombordstigning. Dette for å være sikker på at samme person som sjekker inn bagasje også går ombodd på flyet! Dette er det samme man ønsker å løse med å gi sitt fingeravtrykk når man sjekker inn samt går ombord.

Det ble bare stilt krav om at hele familien måtte vise seg, det ble ikke avkrevd legitimasjon fra andre enn meg. For øvrig ble ingen av oss bedt om å vise ID ved ombordstigning...

Ser altså ikke noe problem med å sjekke inn personer uten at de fysisk er tilstede ved innsjekkskranken.
De samme personene kan jo sjekke inn både på automat, internett eller med mobiltelefon såååå... :rolleyes:

Min erfaring tilsier at infants får sjekke inn via SMS, internett og skranke, men ikke i automat. Ofte pleier jeg å booke familien på to separate bookinger, slik at den voksne som har spedbarnet sjekker inn på nett mens resten bruker automaten (og leverer bagasjen).

Et triks ved infant er å sjekke inn på internett..... Det forsøkte jeg senes i februar med SAS og det fungerte fint. Fikk ikke skreet ut BP men trafikkontoret på osl og bagdrop skranken på flesland fikset det.

Viste heller ikke id noen av stedene for noen av oss tre selv vi sendte bagasje. Dette var vel en ukes tid før det ble lovpålagt at den som sender bag skal vise id.

Når det er sagt så mener jeg det er hårreisende at det ikke er krav om id ombord for alle. De selskaper jeg arbeider krever dette på alle pax og det er et ufravikelig krav. (riktignok så har vi ingen flighter innlands men selv CPH og ARN er vi kanske strenge og antagelig strengere enn SAS/SGS)

Det at man slipper id innelands uten bag slår jo fullstendig foten under kravet om å ta ut passasjer lister for en flight. Hva er poenget hvis noe går galt, og man ikke er sikre på hvem som egenlig er der. det er veldig enkelt å reise under falsk navn.....

S

Ang. maksvekt pr. kolli, så er vel det korrekt. Det er jo mennesker (eller stuere som de kalles) som skal løfte hver kolli inn i flyet, og det er først og fremst derfor det er begrensninger pr. kolli.

Ang. nr. 3, så er det riktig at den skal merkes med heavy osv, men det at dere måtte betale overvekt når den samlede vekter var under 90 kg (antar jeg?), er helt uforståelig.

Nr. 4 er en sikkerhetsmessig greie. Innsjekkingspersonale skal se alle som reiser, for å bekrefte at det er dem som det er bilde av i passet e.l.

Nr. 5 er det heller ikke noe å få gjort med.. Dette er en OSL greie. Usikker på om dere brukte den nye på felt A eller den gamle. Om det var den nye, så er det i så fall inget annet sted en kan bruke. Den går til et separat belte.
Den gamle kan jo i teorien flyttes, men sterkt tvilsomt at de gjør noe slikt, siden den har vært der siden starten..

Nr. 2 er også litt vanskelig, iom. at det kan ha med sykefravær osv. å gjøre.

Men uansett et bra brev, selv om punkt 4 og 5 er det ikke så mye å få gjort med dessverre..

Synes ikke dette var sutring akkurat. SGS kan være så mangt.Mange av de eldre i skrankene føler seg snurt siden de ikke er med i "det gode selskap" lenge,men må nøye seg med SGS.Dette er spesielt utpreget på ARN,spesielt hvis man er ansatt i SAS og trenger hjelp til å booke om på en tidligere maskin hvis vi lander før tiden fra ORD eller EWR.Da er det ikke mye hjelp å få! Vi får ikke låne telefonen engang slik at vi får ringt crewdisp. for å få de til å booke oss om! Men i dette tilfellet tror jeg du støtte på en nokså usikker nyansatt.At alle skal møte samlet foran skranken er jo direkte høl i hue.Det er folk nok i køen som det er.
Blir spennende å se hva slags svar du får.

Originally posted by LN-RRL
Ang. nr. 3, så er det riktig at den skal merkes med heavy osv, men det at dere måtte betale overvekt når den samlede vekter var under 90 kg (antar jeg?), er helt uforståelig.

Nå måtte vi faktisk ikke betale overvekt, men det var først etter at jeg ba om å få vite hvor det står at kolli ikke kan veie mer enn 20 kg. Bagasjevekten vår var antagelig rundt 50 kg til sammen (en stor koffert, en liten "kabinkoffert", en barnevogn og en (liten) eske med bøker).

Nr. 4 er en sikkerhetsmessig greie. Innsjekkingspersonale skal se alle som reiser, for å bekrefte at det er dem som det er bilde av i passet e.l.

Nå var det bare jeg som trengte å legitimere meg i innsjekkingsskranken, kona og ungene trengte bare å vise seg. Ungene våre (5 år og nedover) har ikke ID-kort. Tidligere erfaring viser jo dessuten at tilnærmet hva som helst kan brukes som ID-kort: Lag ID-kortet selv

Vet at noen selskap har sluttet med "pooling" av bagasje (altså at man regner reisefølgets vekt samlet). Jeg har sjekket med SK, og SK har -ikke- sluttet med pooling. Dette skal altså være mulig. Her skorter det nok på opplæringen tenker jeg.

Øvre maksvekt for at et kolli skal aksepteres i det hele tatt er 35K.

Originally posted by LN-BRK
Ang. maksvekt pr. kolli, så er vel det korrekt. Det er jo mennesker (eller stuere som de kalles) som skal løfte hver kolli inn i flyet, og det er først og fremst derfor det er begrensninger pr. kolli.
Jeg skjønner godt at det av tekniske og menneskelige årsaker må være en maksimalvekt, man hvordan finner jeg ut hva den vekten er? Jeg har trålet www.sas.no uten å finne noe svar...

Her borte er det vanlig aa maatte betale overvekt paa kollli over 50 pund. Kolli paa over 100 pund aksepteres normalt ikke for transport i det hele tatt.

Originally posted by The Ticketor

Les svaret mitt.

Hmm, ettersom tråling av www.sas.no ikkje gir svar, må du altså avgi svar?

(For å pirke litt; 35K referes ofte som K= 1000 altså 35K=35000 ; 35kg er vel det riktige)

Originally posted by blazius

Det ble bare stilt krav om at hele familien måtte vise seg, det ble ikke avkrevd legitimasjon fra andre enn meg. For øvrig ble ingen av oss bedt om å vise ID ved ombordstigning...

Regelen om å sjekke ID på alle ved gate praktiseres noe fleksibelt etter min erfaring. Kommer vel an på hvor stor lyst gate-personalet har til å følge opp en regel de vet at paxen vet at de vet er mumbo-jumbo fra EU-byråkrater.

Tasteleif der, 32 kilo er maks ja og det er vel nesten industristandard nå.

Litt pirking tilbake, på en flybillett skrives allowance med K, f eks 20K. Så det så! ^_^

Ang. SGS på Arlanda finns det många r*vhål där. Inchecking och gate brukar vara trevliga (KR) men ticketing har jag inga goda erfarenheter av och försöker ungå så mycket som möjligt.

Ang. brevet var det bra skrivet!!!

Back