Sundt Air utvider?

Artikkelen i VG sier at "Flyet, en Boeing 747-200F, er et fraktfly med en kapasitet på 58 tonn."

Dette er vel feil? En 767 drar vel med seg en slik mengde frakt.
Hørtes litt lite ut ja. Ifølge wikipedia har 747-200F en kapasitet på 95.3 tonn, men det er jo mulig at Sundt sin maskin ikke har kapasitet til så mye...?

...joda. Dere får pusse linsene og være klare til etter lunsj, dere som skal forevige gamlemor. :-)

Dette er vel egentlig årets råeste nyhet fra et norsk flyselskap. Jeg bøyer meg i støvet for at Sundt Air satser friskt i dagens marked. Hyggelig for norsk luftfart og hyggelig for norske eksportører som ikke akkurat har vært bortskjemt med fraktmuligheter fra OSL.
Ja dette er virkelig friskt. Så får vi håpe at prövetiden på 3 måneder frister selskapet til å satse videre!

Observert på høyde med Kristiasand:

Callsign: ABD17P
Reg: TF-ARM
Hex (Mode-S): 4CC3B7
Modell: Boeing 747-230BSF (B742)
Flygbolag: Air Atlanta Icelandic
Lat: 57.48738
Lon: 7.67713
Höjd: 35050 fot (10683 m)
Hastighet: 530 knop (982 km/h)
Riktning: 38 grader
Tid: 2009-06-19 13:15:01
Radar: ENZV

Ja, denne karen tok en low approach over 19L han. Må si jeg er imponert :)

747-200.jpg

Edit: Gleder meg til å se bilder (hvis noen har vært der i dag da)

Last edited:
Noen som veit om det blir ukentlige avganger på den eller?
2009 ser bra ut foreløpig mht nye flyselskaper og større fugler :D

på en 7-8 timers flight kan den ta med seg 106 tonn. Er flytiden lengre går fraktvekten ned til fordel for fuel.

Har den flydd noe som helst? På bilder jeg ser av den er den sjeldent noe bevegelse. Iallefall ingen avganger.

Den ble tauet en runde rundt terminalen etc her om dagen - uten at den fløy noe...

OSL er visstnok heller ikke så happy over å ikke ha fått noen beskjed om at den skulle komme og bli stående så lenge - og handling av den vil ryktene ha det til at ble bestilt 15 min før den landet...

Tja... ble vel ikke overasket over noen av punktene. :rolleyes:

Men det er artig at de prøver

resten av Sundt Air reduseres en del - i følge an artikkel jeg skummet i DN (papir) her lom dagen skal de ned i 9 biz-maskiner

Last edited:
Den ble tauet en runde rundt terminalen etc her om dagen - uten at den fløy noe...

OSL er visstnok heller ikke så happy over å ikke ha fått noen beskjed om at den skulle komme og bli stående så lenge - og handling av den vil ryktene ha det til at ble bestilt 15 min før den landet...

Tull tull og atter tull. :old Osl hadde fått beskjed i god tid om ankomsten. Også om at det skulle stå på Osl i sommer. Handlingen ble avklart i god tid.

Grunnen til at det ble tauet rundt, er varmen vi har hatt på Østlandet i forrige uke. Man ønsker ikke "foot prints" på de-ice platform. Asfalten blir ganske myk i 30 grader. Det jobbes for tiden med vedlikehold på flyet. Og vi håper jo at vi får se det i luften om ikke altfor lenge.

Ja, jeg hørte dette med footprints. Jeg holder dog fast ved at OSL ikke var informert om stasjoneringen av denne maskinen - og dette kommer fra gode kilder i OSL...

Da er dine kilder ikke gode nok. For det var god kontakt med OSL i forkant av flyets ankomst. Så Osl var informert om dette flyet, og at det skulle stå her i en periode fremover... det er derfor ingen grunn til å holde fast ved slike rykter....

Back