Sullenbergers syn på fremtiden i luftfarten

Re: Sullenbergers syn på fremtiden i luftfarten

Dette er nok riktig, MOW. Både SW og JetBlue har såvidt jeg vet høy tilfredstillelsesfaktor blant de ansatte i fagspesialiserte jobber som cockpit og tekniske avdelinger. De tar sikkerheten alvorlig. Andre avdelinger vet jeg ikke om, men de er kanskje heller ikke fullt så kritiske sikkerhetsmessig sett? Billettprisene er trolig lavere hos mainline, selv om de kanskje har nærmet seg kraftig de siste årene? Man skal merke seg at FAA har samme regler for alle i USA, samt at begge disse selskapene har solide bunnlinjer. Hva skjer med selskaper med marginale bunnlinjer?

Jeg er vel litt i tvil om FAA har de samme regler for ALLE her i USA, det er et skille mellom "De store" og Commuter reglene...og som kunde (f.eks. TOS) saa er dette skille ikke alltid veldig lett aa oppdage. Colgan solgte jo ikke eneste billett paa flighten som forulykket i BUF, selv flyet var malt i CO's farger og CO stod for allt salg og det var neppe billige biletter heller, derimot var en bemerkning om *Operated by CO Express - Colgan - men ingen disclaimer om at denne flighten ble operert under et annet regelverk med andre krav og regler.

Et problem her borte er en del av industrien har vokst for fort til at regelverket og oppfolgningen har kunne holde foelge, reglene for "Commuter operasjoner" ble i utgangspunktet skrevet med propell operasjoner med 20-30 seter med eller uten kabin personalet...og det var slik Commuter bransjen startet, med en herlig blanding av Death Darts (Swearingen Metro) loslitte Convair 550, Beech 1900 og 1900D og etterhvert kom det SAAB SF340, ATR 42, Dash 7 og 8 ATP og Embraer i alle former og fasonger inn. Baade flyene vokste i stoerrelse og antall i daglig operasjon mye raskere enn hva myndighetene kunne foelge opp med....og i dag er det vel opp mot 100 seter og langt langt paa vei operasjoner av en stoerrelse som skulle tilsi noeyaktig de samme reglene som for "de store" - men fremdeles faar Commuter operasjonene lov til aa operere under andre og mindre strenge regler....

Opp igjenniom aarene har det vaert masse unoedvenige ulykker innen denne delen av flybransjen, mange som klart skyldes mangel paa erfaring (Take off paa feil rullebane, overlastet maskin, nedisning (ATR + Colgan)) samtidig som Commuter Bransjen kjemper med nebb og kloer mot enhver tilpassing av regelverkene....det gjelder klart ikke alle, noen driver svaert godt og meget sikkert...men det er mange som har baade vokst for fort og som ikke driver slik en boer kunne forvente.....

dc-8-63:
og i dag er det vel opp mot 100 seter og langt langt paa vei operasjoner av en stoerrelse som skulle tilsi noeyaktig de samme reglene som for "de store" - men fremdeles faar Commuter operasjonene lov til aa operere under andre og mindre strenge regler....

Trodde alt over 19 seter måtte operere under FAR part 121 !!

dc-8-63:

Trodde alt over 19 seter måtte operere under FAR part 121 !!

Nei det er et annet skille jeg har i tankene, Regional Airlines og Regional Feeder Airlines (9-99 passasjerer) har et eget regelverk som ikke har like strenge krav som skiller dem i fra Airline Carriers og Major Airline Carriers (jeg tror de 2 siste foelger det samme regelverk)

Nei det er et annet skille jeg har i tankene, Regional Airlines og Regional Feeder Airlines (9-99 passasjerer) har et eget regelverk som ikke har like strenge krav som skiller dem i fra Airline Carriers og Major Airline Carriers (jeg tror de 2 siste foelger det samme regelverk)

Hvilken Part ligger dette under?
Part 135 er ikke så mye brukt, siden det er ganske få "regionals" som passer inn under det. Den største er vel Beech-1900, 19 passasjerer og 6000lbs er max for ordinære ruteflygninger.
Reglene ble lagt om på 90-tallet, da langt flere operatører måtte inn under Part 121.

Ser vi er litt ute på viddene nå, men det får gå.

Hvilken Part ligger dette under?
Part 135 er ikke så mye brukt, siden det er ganske få "regionals" som passer inn under det. Den største er vel Beech-1900, 19 passasjerer og 6000lbs er max for ordinære ruteflygninger.
Reglene ble lagt om på 90-tallet, da langt flere operatører måtte inn under Part 121.

Ser vi er litt ute på viddene nå, men det får gå.

Jeg kjenner ikke Part #'ene - men det deles inn i:

- Air Taxi opptil 9 Pax
- Commuter 9-19 Pax
- Regionals Feeder Airline(ikke egen IATA Kode eller Branding) 9-99 Pax (f.eks. Colgan)
- Regional Airline Carrier (egne IATA Koder og Branding) 9-99 Pax (f.eks ASA)
- Airline Carriers
- Major Airline Carriers

Regional Feeder og Regional Airline Carriers har et eget regelverk som tillater blant annet lavere erfaring enn Airline og Major Airline Carriers og jeg mener at det er nettopp dette debatten her borte dreier seg om...regelverkene har ikke klart aa holde foelge med utviklingen...og det er nettopp dette Kaptein Sullenberger uttalte seg om...saa vi er ikke paa vidden men ved sakens kjerne.....og det er liten tvil om at Colgan ulykken kunne vaert unngatt om de 2 i cockpit hadde den noedvendige erfaring og den noedvendige hvile foer de startet fra EWR...og slik jeg fortsaar det ville de ha hatt begge deler om reglene for Colgan hadde vaert de samme som for Continental....

Tror det det skal være 12500 lbs eller 5,7 tonn ;)
Nei, det er en limit som brukes i en helt annen sammenheng.
Men 6000lbs var feil, det skal være 7500lbs.

Jeg kjenner ikke Part #'ene - men det deles inn i:

- Air Taxi opptil 9 Pax
- Commuter 9-19 Pax
- Regionals Feeder Airline(ikke egen IATA Kode eller Branding) 9-99 Pax (f.eks. Colgan)
- Regional Airline Carrier (egne IATA Koder og Branding) 9-99 Pax (f.eks ASA)
- Airline Carriers
- Major Airline Carriers

Lenge siden jeg leste i FAR nå, men ble litt nysgjerrig og måtte se litt på dette.
Part 121 er fryktelig lang: http://ecfr.gpoaccess.gov/cgi/t/text/text-idx?c=ecfr&sid=7dc1eec1e7c4e640db4de7608a39b13f&rgn=div5&view=text&node=14:3.0.1.1.4&idno=14#14:3.0.1.1.4.3

En frase som ofte går igjen når det gjelder krav til instrumenter, cabin crew og utstyr er følgende:
(2) On each turbopropeller powered airplane having a passenger-seat configuration of more than 30 seats, excluding each crewmember seat, or a payload capacity of more than 7,500 pounds.

(3) On each turbopropeller powered airplane having a passenger-seat configuration of 30 seats or fewer, excluding each crewmember seat, and a payload capacity of 7,500 pounds or less that is manufactured on or after March 20, 1997.

(4) After December 20, 2010, on each turbopropeller powered airplane having a passenger seat configuration of 10–30 seats and a payload capacity of 7,500 pounds or less that was manufactured before March 20, 1997.

Part 121 er f.eks. ikke inndelt i ulike kategorier når det gjelder hvile og flytid, men for supplemental som tilfredsstiller visse krav kan man bruke reglene i part 135 i stedet.:

§ 121.500 Applicability.
This subpart prescribes flight time limitations and rest requirements for supplemental operations, except that certificate holders conducting operations with airplanes having a passenger seat configuration of 30 seats or fewer, excluding each crewmember seat, and a payload capacity of 7,500 pounds or less, may comply with the applicable requirements of §§135.261 through 135.273 of this chapter.

Jeg tror oppdelingen du viser til har mer med kategorisering på andre områder enn fly/hviletid og vedlikeholdskrav å gjøre. Kravene for å bli capt og FO under henholdsvis 135 og 121 er vel de samme uansett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Regional_airline#Characteristics_of_Regional_Airlines

Last edited:

Jeg er på linje med -MOW her. Som valig passasjer så må jeg nesten sette min lit til at relevante myndigheter gjør jobben sin og sørger for å avskilte selskaper som ikke oppfyller de krav myndighetene setter til sikre operasjoner. Selv om f.eks. selskap A ofte er svært mye billigere å fly enn selskap B så forventer jeg altså at det er andre aspekter A sparer inn på enn sikkerheten. Jeg har absolutt ingen forutsetninger for å vurdere hvem som opererer innenfor sikre rammer.

jeg sitter med mange tnker om dette naa i kveld...om et par timer skal jeg selv ut aa fly med en av disse Regionals (9-99 Passasjerer) en Horizon Q400 NG...og det i tildels daarlig vaer...det blaaser friskt her i Seattle....men desitinasjonen bend Oregon har "ideele" forhold for svaert kraftig tordenvaer, i foelge den lille italienerinnen hr det saavidt begynnt...og gaarsdagen var noe av det sterkeset hun hadde opplevd....det jeg vet er at en stor del av Horizons piloter tjener saapass lite at de kvalifiserer seg for "food stamps" (og vi er vel ikke akkurat kjent som et velferdssamfunn her borte.....paa ingen maate er dete noen billig flight - jeg kunne vel ha kommet meg til Dubai med Norwegian for samme pris....men det er med en i myndigehetens regelverk en "2nd class" operatoer....jeg tror ikke regelverkene i utgangspunktet er problemet...derimot tror jeg at myndighetene ikke alltid klarer aa oppdatere regelverk i takt med endringene i luftfarten....og sammen med bransjen (Reginal Carriers Association) store motstand mot endringer (ikke faa $$ gaar med til Lobby vriksomhet i aaret) samt et inspektoer korps som absolutt ikke har kunne holde tritt med den eksplosive veksten innen Regionals...saa i kveld skulle jeg gjerne ha hatt et alternativ, men til Bend er det kun Regionals....eller tog til Portland (komfortablet) Minibuss til Bend svaert svaert svaert ukomfortabelt og rent statisktisk ikke mye sikrere....

Back