dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Sullenbergers syn på fremtiden i luftfarten
Jeg er vel litt i tvil om FAA har de samme regler for ALLE her i USA, det er et skille mellom "De store" og Commuter reglene...og som kunde (f.eks. TOS) saa er dette skille ikke alltid veldig lett aa oppdage. Colgan solgte jo ikke eneste billett paa flighten som forulykket i BUF, selv flyet var malt i CO's farger og CO stod for allt salg og det var neppe billige biletter heller, derimot var en bemerkning om *Operated by CO Express - Colgan - men ingen disclaimer om at denne flighten ble operert under et annet regelverk med andre krav og regler.
Et problem her borte er en del av industrien har vokst for fort til at regelverket og oppfolgningen har kunne holde foelge, reglene for "Commuter operasjoner" ble i utgangspunktet skrevet med propell operasjoner med 20-30 seter med eller uten kabin personalet...og det var slik Commuter bransjen startet, med en herlig blanding av Death Darts (Swearingen Metro) loslitte Convair 550, Beech 1900 og 1900D og etterhvert kom det SAAB SF340, ATR 42, Dash 7 og 8 ATP og Embraer i alle former og fasonger inn. Baade flyene vokste i stoerrelse og antall i daglig operasjon mye raskere enn hva myndighetene kunne foelge opp med....og i dag er det vel opp mot 100 seter og langt langt paa vei operasjoner av en stoerrelse som skulle tilsi noeyaktig de samme reglene som for "de store" - men fremdeles faar Commuter operasjonene lov til aa operere under andre og mindre strenge regler....
Opp igjenniom aarene har det vaert masse unoedvenige ulykker innen denne delen av flybransjen, mange som klart skyldes mangel paa erfaring (Take off paa feil rullebane, overlastet maskin, nedisning (ATR + Colgan)) samtidig som Commuter Bransjen kjemper med nebb og kloer mot enhver tilpassing av regelverkene....det gjelder klart ikke alle, noen driver svaert godt og meget sikkert...men det er mange som har baade vokst for fort og som ikke driver slik en boer kunne forvente.....
Dette er nok riktig, MOW. Både SW og JetBlue har såvidt jeg vet høy tilfredstillelsesfaktor blant de ansatte i fagspesialiserte jobber som cockpit og tekniske avdelinger. De tar sikkerheten alvorlig. Andre avdelinger vet jeg ikke om, men de er kanskje heller ikke fullt så kritiske sikkerhetsmessig sett? Billettprisene er trolig lavere hos mainline, selv om de kanskje har nærmet seg kraftig de siste årene? Man skal merke seg at FAA har samme regler for alle i USA, samt at begge disse selskapene har solide bunnlinjer. Hva skjer med selskaper med marginale bunnlinjer?
Jeg er vel litt i tvil om FAA har de samme regler for ALLE her i USA, det er et skille mellom "De store" og Commuter reglene...og som kunde (f.eks. TOS) saa er dette skille ikke alltid veldig lett aa oppdage. Colgan solgte jo ikke eneste billett paa flighten som forulykket i BUF, selv flyet var malt i CO's farger og CO stod for allt salg og det var neppe billige biletter heller, derimot var en bemerkning om *Operated by CO Express - Colgan - men ingen disclaimer om at denne flighten ble operert under et annet regelverk med andre krav og regler.
Et problem her borte er en del av industrien har vokst for fort til at regelverket og oppfolgningen har kunne holde foelge, reglene for "Commuter operasjoner" ble i utgangspunktet skrevet med propell operasjoner med 20-30 seter med eller uten kabin personalet...og det var slik Commuter bransjen startet, med en herlig blanding av Death Darts (Swearingen Metro) loslitte Convair 550, Beech 1900 og 1900D og etterhvert kom det SAAB SF340, ATR 42, Dash 7 og 8 ATP og Embraer i alle former og fasonger inn. Baade flyene vokste i stoerrelse og antall i daglig operasjon mye raskere enn hva myndighetene kunne foelge opp med....og i dag er det vel opp mot 100 seter og langt langt paa vei operasjoner av en stoerrelse som skulle tilsi noeyaktig de samme reglene som for "de store" - men fremdeles faar Commuter operasjonene lov til aa operere under andre og mindre strenge regler....
Opp igjenniom aarene har det vaert masse unoedvenige ulykker innen denne delen av flybransjen, mange som klart skyldes mangel paa erfaring (Take off paa feil rullebane, overlastet maskin, nedisning (ATR + Colgan)) samtidig som Commuter Bransjen kjemper med nebb og kloer mot enhver tilpassing av regelverkene....det gjelder klart ikke alle, noen driver svaert godt og meget sikkert...men det er mange som har baade vokst for fort og som ikke driver slik en boer kunne forvente.....