Streikevarsel fra Avinor

Her nevnes det når folk jobber, og at de jobber annenhver helg og 12 timers vakter. Dette betyr vel i så fall at de har fri annenhver uke. Det nevnes det ingenting om. Er jo greit å ta med fordele også, ikke bare ulempene!

Nei, det betyr bare at de har fri annen hver helg. Og at de helgene de jobber går de 12 timers vakter.

Mvh,

javisst. ryanair fløy (eller flyr fortsatt) til karmøy fra Stansted med 738... Men noen større maskiner en det tviler jeg på at de kan ta ned/sende av gårde fra HAU.

Det er nok ikke banelengde som begrenser, men kapasiteten på terminalen....

Hilsen
FK27
Friendship Forever.

Det er nok ikke banelengde som begrenser, men kapasiteten på terminalen....

Jepp, det er nok terminalen som er begrensningen på Karmøy. Med en brukbar utenlands gate, og to brukbare innenlands gater (hvor den ene kun er brukbare til mindre fly), samt altfor lite areal rundt innsjekk (folk står ofte i kø til langt ut på fortauet), og underdimensjonert bagasje hall så er det nesten ikke mulig å øke dagens produksjons nivå, uten at det går ut over punkligheten.

Rullebanen er jo omtrent samme lengde som Fornebu var, og der hadde vi jo allverdens storfugler! :lol:

tower_1.jpg

Kan flyselskapene kreve at Avinor dekker tapene de har?

Jeg kan ikke så mye arbeidsrett, men jeg vil vel anta at svaret er nei. Dette er en lovlig arbeidskonflikt, og om selskap som har streikende arbeidere skulle bli avkrevd for tap andre påføres så hadde det vel reelt sett fjernet muligheten til å benytte streik som virkemiddel i noen særlig grad.

Jeg kan ikke så mye arbeidsrett, men jeg vil vel anta at svaret er nei. Dette er en lovlig arbeidskonflikt, og om selskap som har streikende arbeidere skulle bli avkrevd for tap andre påføres så hadde det vel reelt sett fjernet muligheten til å benytte streik som virkemiddel i noen særlig grad.

Ergo moralen blir (skal man tolke tingene slik fanden leser bibelen): Sørg for å benytte underleverandører med minst mulig fagorganiserte så man slipper å bli tatt som gissel i en konflikt man hverken har noe med å gjøre eller noe som helst innflytelse over:question:

Last edited:
Hvor store fly får man ut i fra Karmøy? En 738 med full kabin og litt kofferter trenger vel litt plass?

-A

SAS bruker 737-800 på Karmøy på flere av de ordinære avgangene ellers, så det skal ikke være noe problem. Men terminalbygget er lite og flyoppstillingsplassene få. Hva gjør Norwegian?

Vet man hvilke flyplasser som evt blir rammet ved neste opptrapping? Jeg skal med SK7343 fra OSL på lørdag, må vel kanskje begynne å sjekke alternative ruter nedover..

hvorfor skal disse jobbene outsourches fra staten?noen tjenester MÅ man bare ha for at en flyplass skal kunne driftes og nå synliggjør disse jobbene seg!folk tror en flyplass drifter seg selv??!?! og staten kan vel ike gå til tvungen lønnsnemn mot seg selv?staten er jo arbeidsgiver til avvinor?

men avinor som selskap må tilbakebetale 2-300 milloner av sine inntekter til statskassen hvert år? om avinor hade brukt 50 av disse til lønnsøkninger så hadde ikke OLA DUNK(staten) lidd noen nederlag?

dersom folk mener private bør overta de streikenes jobber bør man heller se på måten statlige AS drives? avinor, nsb,posten,vinmonopolet, politiet,skatteetaten etc

Force Majeure.

Så nettopp på TV2-nyhetene. Både Widerøe og legene ved sykehuset i Bergen sier nå at de frykter pasienter skal dø eller ta skade i streiken fordi de ikke kommer seg på sykehus, vaksiner ikke blir fløyet inn og at man ikke får fløyet inn nødvendig personale. Dessverre så går nok ikke dette inn på de egoistiske ansatte i Avinor, og heller ikke Helsetilsynet virker å ta dette over seg.

Dette må være en av de mest håpløse streikene jeg noen gang har sett og man kan like gjerne gå inn med tvungen lønnsnemd med en gang (for se om Rgejeringen Tufte har baller nok til det) da partene ikke engang gidder å snakke med hverandre. Og streiken har få konsekvenser for Avinor og ingen konsekvenser for de egoistiske streikene, det er KUN 3-part som blir rammet i denne streiken.

Skulle det nå bli kutt i rutetilbudet pga problemene dette påfører flyselskapene og Avinor-ansatte blir sagt opp pga dette, tror jeg det er mange som vil føle en grad av skadefryd. Det er helt håpløst at man har streikerett, uten at det samtidig har noe som helt form for konsekvenser for de som streiker. Her viser nok engang fagforeningene og LO sin mangel på virksomhetsoppfatning og maktsyke!

hvorfor skal disse jobbene outsourches fra staten?noen tjenester MÅ man bare ha for at en flyplass skal kunne driftes og nå synliggjør disse jobbene seg!folk tror en flyplass drifter seg selv??!?! og staten kan vel ike gå til tvungen lønnsnemn mot seg selv?staten er jo arbeidsgiver til avvinor?
Men de må ikke utføres av "stats" ansatte. Et privat selskap vil trolig ha større interesse av å løse en slik konflikt. De vil jo tape penger og vil kunne miste kontrakten på sikt hvis de ikke leverer et bra produkt.

Personlig skulle jeg ønske at mye mere var konkuranse utsatt. Satt på spissen burde kun forsvars og justissektoren være statlig. Resten av tjenesten kunne staten kjøpe.

Back