Streikevarsel fra Avinor

Personlig skulle jeg ønske at mye mere var konkuranse utsatt. Satt på spissen burde kun forsvars og justissektoren være statlig. Resten av tjenesten kunne staten kjøpe.

Inntil vi får en gjeng offentlige ansatte som kan skrive en god spesifikasjon for et anbud så tror jeg dette er umulig. Vi har nok historier bak oss med ting som har blitt satt ut til billigste og kjipeste. Det er ikke poeng å sette ut noe før du kan fortelle hvordan du vil ha det.

-A

Inntil vi får en gjeng offentlige ansatte som kan skrive en god spesifikasjon for et anbud så tror jeg dette er umulig. Vi har nok historier bak oss med ting som har blitt satt ut til billigste og kjipeste. Det er ikke poeng å sette ut noe før du kan fortelle hvordan du vil ha det.

-A
Helt enig. Av og til virker det som man lager så dårlige anbud med vilje, bare for å beviese at man ikke kan privatisere oppgavene.

Ergo moralen blir (skal man tolke tingene slik fanden leser bibelen): Sørg for å benytte underleverandører med minst mulig fagorganiserte så man slipper å bli tatt som gissel i en konflikt man hverken har noe med å gjøre eller noe som helst innflytelse over:question:

...eller flytt bedriften til Jan Mayen og sørg for at ingen er fagorganisert, at du ikke er avhengig av transport til/fra øya, og at du ikke selger via noen andre....;) Helt ærlig, så tror jeg din tolkning er litt ute å kjører, Espen, og at du viser litt manglende forståelse for betydningen av fagforeninger....:)

Er det reell fare for liv & helse så blir det nok gitt dispensasjoner, tror nå jeg. Når det (normalt) gis dispensasjoner for å avvikle eksamener ved skoler/høyere utdanningsinstitusjoner, så gjør det nok det ved fare for liv & helse.

Jeg har store problemer med å se logikken i at en streik skal i etterkant føre til redusert rutetilbud. Det som er fornuftig rent bedriftsøkonomisk før streiken er vel også det etter streiken....? Om nå SAS eller Widerøe taper x antall millioner under streiken, skal de da redusere omfanget på sin produksjon? Hvis det er en måte å komme ut med bedre økonomisk resultat så burde de vel ha gjort det allerede. Det er mulig at jeg misforstår noe sentralt her...?

30. 000 flypassasjerer rammet av streik:
- Får mer positive enn negative tilbakemeldinger

LO Stat mener at folk har forståelse for at de flyplassansatte streiker

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=520716

Hehe, det er vel mest trolig at det er LO-organiserte som har tilgang til denne mailadressen, da. Tror denne streiken har meget liten forståelse i befolkningen, og synes ikke LO har håndtert dette bra i media heller..

Jeg kan ikke så mye arbeidsrett, men jeg vil vel anta at svaret er nei. Dette er en lovlig arbeidskonflikt, og om selskap som har streikende arbeidere skulle bli avkrevd for tap andre påføres så hadde det vel reelt sett fjernet muligheten til å benytte streik som virkemiddel i noen særlig grad.

Nei, det kan du ikke, for dette er ikke arbeidsrett, men god gammeldags erstatningsrett :D Forøvrig har du (dessverre) rett i at det skal bli svært vanskelig å holde Avinor og/eller arbeiderene økonomisk erstatningsansvarlig for de tapene de påføres.

- Vi forholder oss ikke til hva lønna er i samfunnet forøvrig. Jeg forhandler på vegne av de ansatte i Avinor og vi ser utelukkende på hva våre medlemmer tjener i forhold til andre grupper i Avinor, sier Olsen til Nettavisen.

Hvilke andre grupper i Avinor er det dere snakker om?

- Dette er komplisert, poenget er at vi vil ha de samme lønnstilleggene uavhengig av hvor mye du tjener. Men vi mener selvfølgelig ikke at alle skal tjene like mye som flygelederne, sier Olsen og utdyper:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1921950.ece

Personlig skulle jeg ønske at mye mere var konkuranse utsatt. Satt på spissen burde kun forsvars og justissektoren være statlig. Resten av tjenesten kunne staten kjøpe.

Dette handler jo om hva slags samfunn vi skal ha. En nattvekterstad slik du skisserer rimer dårlig med norsk kultur og historie, og det har jo vist seg gang på gang at privatisering og kunkurranseutsetting ikke nødvendigvis løser viktige offentlige oppgaver på en bedre måte enn ved statlig organisering.

Ahhh jeg gleder meg til første vakt etter at streiken starta. 05:15 i morra ;)

Meld overflytting til BGO eller SVG så får du også noen ekstra "fridager":p

I morgen er NAV Arbeid/Trygd første stopp på dagsplanen.
Håper virkelig at det blir slutt på streiken snart, viss ikke så går ferien på søndag i dass også:(

-A

Godt sagt og skrevet Alex. Dette er nok dessverre veldig nærme sannheten.

Back