Og selv om Avinor er et AS så er det operer det ikke (det skal det heller ikke gjøre) etter bedriftsøkonomiske prinsippet og er litt sånn halveis "vernet bedrift"
Hva mener du med det?
Avinor er et AS, og drives som dette. Men til forskjell fra privateide AS, som deler ut utbytte etter at overskuddet er et faktum, er utbyttet til eieren (staten) bestemt i statsbudsjettet allerede før man ser størrelsen på et eventuelt overskudd. Dette gir Avinor en økonomisk ulempe.
Nå er det ikke noen hemmelighet at Avinor tjener gode penger på økningen i flytrafikken. Men Avinor driver med kryss-subsidiering, penger tjent på de få lufthavnene som går med overskudd, går med til utbygging og drift av de mange ulønnsomme. Det ventes store utbyggingskostnader i fremtiden på mange lufthavner, det meste på grunn av skjerpede krav fra Luftfartstilsynet.
Ser i avisene i dag at noen mener driften av lufthavnene burde overtas av private. Skulle likt og visst hvem som ville overta de lufthavnene som idag går med underskudd, uten å motta bags med subsidier. Vil man heller at skattebetalerne skal finansiere, heller enn dagens system der luftfarten betaler for luftfarten?
Ikke heller kan Avinor sies å være lønnsledende. Denne gangen er det hovedsaklig lufthavnbetjenter som aksjonerer, og de kan ikke sies å være overbetalt, og jeg tviler på at en privat aktør ville slippe unna med lavere lønninger. Heller ikke flygeledere, som har et rykte på seg for å være overbetalt, har særlig høye lønninger i Norge, om man sammenligner med andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Så er da heller ikke flygelederne i konflikt nå.
Og folket mener da ikke for alvor at yrkesgrupper ikke skal få forhandle om lønn, dette dreier seg om et helt ordinært tariffmessig hovedoppgjør. Om man ikke liker måten lønninger forhandles i Norge, er det en debatt som må tas et annet sted, og ikke isolert for Avinor.
Problemet i luftfart er at det er så utrolig mange yrkesgrupper som har sine ulike uoverensstemmelser med sin arbeidsgiver, og som hver for seg er i stand til å lamme lufttrafikken.
La den yrkesgruppe som er uten skyld, kaste den første sten. Det blir nok ikke så mye steinkasting da.....