Streikevarsel fra Avinor

Noen spørsmål rundt streiken:

1. Hvor mange ikke-organiserte jobber innenfor berørte deler av virksomheten på OSL?
2. Om alle berørte organiserte ansatte går ut i streik, vil det i det heletatt være mulig å holde OSL åpen?
3. Er det klart når nye flyplasser tas ut (vel og merke om streiken blir langvarig). Tenker da for eget vedkommende spesielt på Kjevik... :p

Avinor taper rimelig mye penger i form av landingsavgifter, underveisavgifter, parkering, taxfreesalg, annet salg... Men det er flyselskapene som har det verst, enig i det.

Joda, men det henter de lett inn igjen ved å øke en eller annen avgift:angry:

Og selv om Avinor er et AS så er det operer det ikke (det skal det heller ikke gjøre) etter bedriftsøkonomiske prinsippet og er litt sånn halveis "vernet bedrift"

Hvorfor har da YS godtatt lønnsoppgjøret? Er bare LO som syter. De vil ha mer enn alle andre...

LO lever dessverre ikke i det 21.-århundre og har ennå ikke innsett at deres tid er forbi. Ironisk nok så er det mest positive med LO de siste 20 årene at de for store grupper har bidratt til å holde lønnsnivået nede:rolleyes:

Last edited:
LO lever dessverre ikke i det 21.-århundre og har ennå ikke innsett at deres tid er forbi.

Dette var jo en veldig seriøs argumentasjon. Så du mener at arbeidstakere ikke skal ha streikerett? LO har nådd ny medlemsrekord så jeg tror ikke deres tid er forbi - tvert imot.

Tirsdag er det åpning av Festspillene i Bergen - gjett om gjengen på Flesland blir populære i egen by...(...og i andre byer) om de ødelegger Festspillåpningen hvor Kongehuset...(...og jeg) er tilstede.

Men det er jo dette som er poenget med streik. Det er jo liten vits med streik om det ikke får konsekvenser.

Hvordan blir GA-miljøet påvirket av denne streiken?:angry: Har selv booket flytimer Torsdag og Fredag denne uken, og ettersom SVG går ut på Tirsdag, så er det lite som tilsier at striken blir stoppet før torsdag:( vis partene er så langt fra hverandre som dem sier.........

Så du mener at arbeidstakere ikke skal ha streikerett?

Hvor skriver jeg det? LO har da ikke enerett på å streike her i landet og slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.:angry:

Men det er en grunn til at svært mange "høytlønnede" og høytutdannede har forlatt LO, og at en organisasjon som Akademikerne har blomstret frem, da disse medlemmene fant ut at de ikke var tjent LOs "solidaritetslinje".

Men jeg mener at streik er et håpløst gammeldags våpen og er ikke noe som hører dagens samfunn til, da streik først og fremst lammer 3-parten.

Men det er jo dette som er poenget med streik. Det er jo liten vits med streik om det ikke får konsekvenser.

Men nå er det forskjell på konsekvenser og det å lamme noe fullstendig. De som lider minst under denne konflikten er jo faktisk Avinor/arbeidsgiver, og da blir det jo helt på trynet

-----------------
Litt OT, men personlig er jeg overlykkelig for å ha valgt en utdanning/bransje hvor individuelle lønnsavtaler er tingen. Da får jeg bedre vilkår siden jeg forhandler selv, og er jeg misfornøyd med lønnen så slutter jeg bare. Bare tanken på at en eller annen fagforeningspamp skulle forhandle om MIN lønn gjør meg fysisk uvell

Last edited:
Hvor skriver jeg det? LO har da ikke enerett på å streike her i landet og slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.:angry:

Jeg har ikke tillagt deg noen meninger, jeg bare spurte hva du egentlig mente siden du kom med en løs påstand.

Litt OT, men personlig er jeg overlykkelig for å ha valgt en utdanning/bransje hvor individuelle lønnsavtaler er tingen. Da får jeg bedre vilkår siden jeg forhandler selv, og er jeg misfornøyd med lønnen så slutter jeg bare. Bare tanken på at en eller annen fagforeningspamp skulle forhandle om MIN lønn gjør meg fysisk uvell

Jeg tviler på at de fleste vil få bedre avtaler om de forhandler selv - og det er ikke alle som bare kan slutte fordi de er misfornøyd. Så enkelt er det ikke. For de fleste grupper vil kollektive forhandlinger gi mye større uttelling enn om alle og enhver skulle ha forhandlet selv.

Last edited:
For de fleste grupper vil kollektive forhandlinger gi mye større uttelling enn om alle og enhver skulle ha forhandlet selv.

Nei, forskning på utfallet av gjennomførte streiker de siste 25 år tyder på det motsatte. Så det er absolutt grunnlag for å påstå at kollektiv lønnsfastsettelse er en anakronisme og lite egnet til å gi LO-organiserte lønnsøkning utover et minstekrav.

- Tjener 500.000 kroner i året
- De streikende hører ikke til noe b-lag. Det har vi aldri hevdet, og det er de heller ikke. Dette er bakkemannskaper på flyplassene, og det er kjernekompetanse som har relativt godt betalt. Snittlønnen med variable tillegg, men uten overtid, liger på cirka 500.000 kroner i året. Så vi snakker ikke om lavtlønte, sier Avinor-sjefen til TV 2 Nyhetskanalen.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1918584.ece

Og selv om Avinor er et AS så er det operer det ikke (det skal det heller ikke gjøre) etter bedriftsøkonomiske prinsippet og er litt sånn halveis "vernet bedrift"

Hva mener du med det?

Avinor er et AS, og drives som dette. Men til forskjell fra privateide AS, som deler ut utbytte etter at overskuddet er et faktum, er utbyttet til eieren (staten) bestemt i statsbudsjettet allerede før man ser størrelsen på et eventuelt overskudd. Dette gir Avinor en økonomisk ulempe.

Nå er det ikke noen hemmelighet at Avinor tjener gode penger på økningen i flytrafikken. Men Avinor driver med kryss-subsidiering, penger tjent på de få lufthavnene som går med overskudd, går med til utbygging og drift av de mange ulønnsomme. Det ventes store utbyggingskostnader i fremtiden på mange lufthavner, det meste på grunn av skjerpede krav fra Luftfartstilsynet.

Ser i avisene i dag at noen mener driften av lufthavnene burde overtas av private. Skulle likt og visst hvem som ville overta de lufthavnene som idag går med underskudd, uten å motta bags med subsidier. Vil man heller at skattebetalerne skal finansiere, heller enn dagens system der luftfarten betaler for luftfarten?

Ikke heller kan Avinor sies å være lønnsledende. Denne gangen er det hovedsaklig lufthavnbetjenter som aksjonerer, og de kan ikke sies å være overbetalt, og jeg tviler på at en privat aktør ville slippe unna med lavere lønninger. Heller ikke flygeledere, som har et rykte på seg for å være overbetalt, har særlig høye lønninger i Norge, om man sammenligner med andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Så er da heller ikke flygelederne i konflikt nå.

Og folket mener da ikke for alvor at yrkesgrupper ikke skal få forhandle om lønn, dette dreier seg om et helt ordinært tariffmessig hovedoppgjør. Om man ikke liker måten lønninger forhandles i Norge, er det en debatt som må tas et annet sted, og ikke isolert for Avinor.

Problemet i luftfart er at det er så utrolig mange yrkesgrupper som har sine ulike uoverensstemmelser med sin arbeidsgiver, og som hver for seg er i stand til å lamme lufttrafikken.

La den yrkesgruppe som er uten skyld, kaste den første sten. Det blir nok ikke så mye steinkasting da.....

Ber LO om tvungen lønnsnemd? Når de tar ut både BGO, KSU og SVG stanser helikoptertrafikken til installasjonene i Nordsjøen, og oljeproduksjonen stanser. Selv en rød-grønn regjering lar ikke pengestrømmen inn i statskassen stoppe opp. Jeg satser på å dra til STO på onsdag i den tro at streiken er over før den lammer OSL.

Ber LO om tvungen lønnsnemd? Når de tar ut både BGO, KSU og SVG stanser helikoptertrafikken til installasjonene i Nordsjøen, og oljeproduksjonen stanser. Selv en rød-grønn regjering lar ikke pengestrømmen inn i statskassen stoppe opp. Jeg satser på å dra til STO på onsdag i den tro at streiken er over før den lammer OSL.

Ja, det var jo nettopp det streikeledelsen selv innså ved å holde OSL mest mulig utenfor. Som de sa, da blir konsekvensen så enorme at tvungen lønnsnemd blir eneste utvei. Det tror jeg blir utfallet nå uansett....

Spørsmålet er ikke om, men når. Jeg tipper 4 timer etter at SVG er stengt. Noen bedre tips?

Avinor er et AS, og drives som dette. Men til forskjell fra privateide AS, som deler ut utbytte etter at overskuddet er et faktum, er utbyttet til eieren (staten) bestemt i statsbudsjettet allerede før man ser størrelsen på et eventuelt overskudd. Dette gir Avinor en økonomisk ulempe.

Og til forskjell fra Avinor så forhandler heller ikke andre private selskaper med LO Stat. At brøytemannskapene på en flyplass skal ha status som statsansatte i 2008 er ikke mindre enn en levning fra fortiden

oljeinstallasjonene klarer seg en uke før det må byttes mannskap og forsyninger må komme.....så tipper tvungen lønnsnemd onsdag morgen ;)

"Tidligere SAS-sjef jan Reinås mener at jobbene til de streikende i Avinor bør settes ut til private, melder NRK. I dag er de streikende ansatt i staten, og har monopol på å tilby sine tjenester på flyplassene. Det vil den tidligere SAS-sjefen ha slutt på." iflg. boarding.no

Har Hr Reinås et markeringsbehov for å komme i media nå? Så vidt jeg husker var vel ikke SAS helt problem- og streikefritt under hans ledelse, og selv om en tjeneste er satt ut til private så betyr jo ikke det at den er fritatt for streik.

Om de SGS-ansatte er medlemmer i LFF dekker vel LFF faktisk lønnsbortfallet? Noen som vet noe mer om dette - har vurdert å melde meg inn i LFF selv...

Enig med Someone - at plasstjenestene inkludert brøytemannskap er statsansatte i 2008 er vilt. På OSL er det jo også tatt ut en del av ID-kontoret, og ved opptrapping er det passasjerservice som blir tatt ut på OSL. Merkelig at dette ikke er outsourcet. Og for å si det sånn, ved å streike slik ber du på en måte om å bli outsourcet...

Og til forskjell fra Avinor så forhandler heller ikke andre private selskaper med LO Stat. At brøytemannskapene på en flyplass skal ha status som statsansatte i 2008 er ikke mindre enn en levning fra fortiden

Enig i at det ser litt pussig ut. Men de er altså ikke statsansatte, men ansatte i Avinor (eller OSL) som er et AS, med de arbeidsrettslige regler som da gjelder.

Statens forhandlingspart heter "Spekter" (som får meg til å assosiere med James Bond og Ernst Stavro Blofeldt), som er statens arbeidsgiverforening overfor statlige AS. Hvorfor det er LO Stat som forhandler på vegne av disse ansatte i Avinor vet jeg ikke, men de har kanskje et forhold til medlemmer i slike selskapsdannelser i staten der men ikke er statsansatt pr. definisjon, men altså jobber i et foretak som eies av staten. Kanskje f.eks. Vinmonopolet og NSB er på samme måten?

Om de SGS-ansatte er medlemmer i LFF dekker vel LFF faktisk lønnsbortfallet? Noen som vet noe mer om dette - har vurdert å melde meg inn i LFF selv...

Både LFF og FLR utbetaler karensdagene, blir du permitert er du selv nødt til å kontakte NAV (enten du er organisert eller ikke), så er det noen dager karantene hos dem, det er altså disse dagene du får utbetalt av fagforeningen, med mere som FLR så pent sier.

Husk det er ikke bare LFF du kan organisere deg i, FLR (Fagforeningen for luftfart og reiseliv) er underlagt Handel og Kontor (LO) er også et godt alternativ. Men før du velger burde du sette deg inn i hva som passer deg best, med tanke på rettigheter, avtaler etc. Ikke bare sleng deg på den ene fordi noen andre har gjort det.

Back