Streik i SAS (April 2019)

Du har sannsynligvis to enveisbilletter. Isåfall finnes det ingen ‘retur’ å kansellere.

Hvorfor quoter du meg med dette tullet?

For det første så har jeg ikke snakket om ruter som taper penger. Gang, på gang, på gang, så hører vi hvordan flyselskapene (i flertall) tjener penger på norsk innenriks, men taper gjerne penger på andre markeder. Jeg tror ikke SAS har 8-9 avganger Oslo-Tromsø for å være hyggelige, men fordi de faktisk tjener penger på det.

Poenget mitt var, og nå gir jeg "du mates med babyskje inn i munnen"-varianten, å hinte mot at et Skandinavisk selskap oppleves som å stå sterkere til å tilby innenriksdekning, enn et selskap som ikke holder til lokalt. Dette fordi det er så mange milliarder å tjene på å fly opp og ned Norge, særlig med tanke på prisene som tilbys både hos Norwegian, Widerøe og SAS mellom nord og sør, og allikevel bare skandinaviske selskap som er inne på markedet. Du må, og bør, ha en flåte i Oslo, med mulighet til mekanisk tilsyn både i nord og i sør, med personale som tilhører lokalt for fleksibilitet. Dette har både Norwegian, SAS og Widerøe. Det tar tid og erfaring å bygge opp det disse flyselskapene har. Hvis Ryanair kommer inn og skal fly Oslo-Bodø 7 gang om dagen - så kan de aldri tilby den regulariteten, fleksibiliteten, erfaringen, stabiliteten og det produktet som Norwegian og SAS gjør.

Og det, det er verdt å ta vare på. En luftfart uten sjel gidder jeg ikke. Priser meg enda lykkelig for at jeg har flyttet såpass sentralt at jeg kan kjøre til de fleste hovedsteder i Europa på rundt 4+/- timer :)

Det er så fint med lønnsomme ruter, de er lønnsomme. Om det betyr at de må ha personell på bakken i nord eller sør så er det topp, det er jo likevel lønnsomt. Om en stor aktør som Norwegian eller SAS faller ut av markedet blir de erstattet, garantert, så det ville jeg ikke vært bekymret for.

Jeg begynner å bli litt redd for at det ikke blir en løsning allikevel, kan det kanskje være at det er nå ved siste fase er blitt uenige om hva de ble enige om?

EDIT: ser nå også at Norwegian igjen tilbyr Flex i morgen, og prisene har sunket til litt mere normale nivåer.

Last edited:
Kl 15.00:
"Ved Oslo Lufthavn pakker streikevaktene sammen, tar av seg streikevester og forlater stedet, skriver NRK.

- Vi har fått beskjed om at vi har kommet til en enighet og at det bare er formaliteter igjen, sier pilot og avtroppende streikevakt, Espen Engebretsen til NRK."

3,5 time senere og det snakkes fortsatt? Vi får håpe det ikke er et dårlig tegn :/

Litt før fem fikk jeg sms om at flighten til LAX i morgen var kansellert, så blir Air Canada istedet, ny erfaring det.

Så vidt jeg har forstått er det kun en person som kan erklære at man har en avtale, og det er meklingsmannen. Før det er alt som foregår der inne belagt med taushetsplikt. En streikevakt på Gardermoen er en dårlig kilde, og hvorfor han stiller opp og lar seg intervjue er meg en gåte.
Skulle det likevel være slik at de er blitt enige tidlig på dagen, så kan grunnen til at de ikke er kommet ut være at pilotene vil forsikre seg om at også det som står med liten skrift i avtalen ikke kan tolkes kreativt av arbeidsgiver i ettertid. Det er både fornuftig når så mye står på spill, det er vanlig, og i dette tilfelle (og også hos NAS) er det nok et tilfelle av "klok av skade" og "fool me once, ..." og derfor høyst nødvendig.

Det er varslet en pressekonferanse i Stockholm i kveld. Noen medier sier 20:30, men det tidspunktet er alt passert

Back