Streik i SAS (April 2019)

C4 er klar til kamp, og om ikke vi får hva pilotene får blir det nok streik. Jeg finner meg ikke i flere besparelser på min bekostning mens Gusse tyller i seg kanapeer og 40% pensjonsopptjeneste.

Last edited:
Tid til ny tråd?

Forsidehistorie hos Berlingske i dag:

https://www.berlingske.dk/virksomheder/nyt-loenopgoer-i-sas-under-opsejling-kabinepersonale-kraever

Måske for tidligt med ny tråd, men det er i hvert fald tid til, at SAS, personalet og fagforeningerne tager fremtidige diskussioner internt fremfor gennem pressen. Når man tænker på bookingtallene er det nok bedst, at få lukket ned for den her debat. Ingen virksomhed ønsker at have en strejketrussel hængende over hovedet i månedsvis.

Held og lykke til begge parter med næste års forhandlinger

Er det noen som aner hvor lang tid SAS bruker på å behandle refusjoner etter streiken?

Jeg sitter med godkjenning av en del reiseregninger, og flere venter på SAS for å få avklart hvor mye de får igjen.

Er det noen som aner hvor lang tid SAS bruker på å behandle refusjoner etter streiken?

Jeg sitter med godkjenning av en del reiseregninger, og flere venter på SAS for å få avklart hvor mye de får igjen.

Jeg hadde pengene på konto etter fire dager. Er bare EBS, så tror ikke status har noe å si.

Regn med at de har litt backlog .. kan fort gå noen uker.

Såpass, ja. Blir ganske lenge å vente for de som ikke får godkjent reiseregningene sine før refusjonen er på plass.

Litt irriterende at SAS-kvitteringene viser pris per strekning, så man ikke vet hva man får tilbake før det er ferdigbehandlet.

Jeg ble SAS-fast under streiken og måtte kjøpe (kjempedyre) Norwegianbilletter for å få reist. Fikk sms fra SAS om at de ekstra utgiftene kunne refunderes mot framlegg av kvitteringer, men lenken de la ved viste kun til den siden der man kan kansellere og finner ingen steder der man kan legge inn krav om andre refusjoner.
Noen der ute som vet hvor man finner dette?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Jeg ble SAS-fast under streiken og måtte kjøpe (kjempedyre) Norwegianbilletter for å få reist. Fikk sms fra SAS om at de ekstra utgiftene kunne refunderes mot framlegg av kvitteringer, men lenken de la ved viste kun til den siden der man kan kansellere og finner ingen steder der man kan legge inn krav om andre refusjoner.
Noen der ute som vet hvor man finner dette?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Hvis du søker refusjon i søkefeltet på SAS.no får du opp denne lenken; https://www.sas.no/reiseinfo/service-og-tilbakemeldinger/cancel-your-booking/

Ser at apriltallene nå er ute. "Eksperten" Elnæs er som vanlig ute og kommenterer. Stusser litt på denne konklusjonen på https://e24.no/boers-og-finans/sas/pilotstreik-ga-svake-sas-tall-i-april/24617967
SAS forklarer marginoppgangen med et høyere belegg på de flyene som fløy under streiken. Kansellerte flyginger teller nemlig ikke med i margin-regnestykket.

– Det viser at SAS Irland, og flyselskapene som SAS leier inn, flyr med fullere fly enn SAS selv, sier Elnæs.
.

Er det ikke ganske selvsagt at kabinfaktoren til SAIL vil være høyere enn mainline i en streikesituasjon der mainline har kansellert alt og SAIL fortsetter å fly? For eksempel OSL-LHR og OSL-AGP, der både mainline og SAIL flyr, så vil vel SAS ha ombooket så mye som mulig, slik at SAIL flyr med 100% kabinfaktor.
Eller er det noe jeg har misforstått?

Legger også merke til at han fremstår som veldig arbeidsgivervennlig og arbeidstakerfientlig i sine uttalelser. Når analyser og synspunkt blir såpass lite reflekterte, blir det hele ganske uinteressant å lese.

Ellers ble vel tallene som ventet, og mai vil vel også merke etterdønninger og litt svakere booking enn normalt.

Mener jeg leste en eller annen plass at Via Egencia hadde estimert at de regnet med 3-4 måneder (13 uker) før alt av refusjoner i forbindelse med streiken var ferdigbehandlet (fra SAS sin side)...

Mener jeg leste en eller annen plass at Via Egencia hadde estimert at de regnet med 3-4 måneder (13 uker) før alt av refusjoner i forbindelse med streiken var ferdigbehandlet (fra SAS sin side)...

Korrekt, fått samme tilbakemelding.

Ser at apriltallene nå er ute. "Eksperten" Elnæs er som vanlig ute og kommenterer. Stusser litt på denne konklusjonen på https://e24.no/boers-og-finans/sas/pilotstreik-ga-svake-sas-tall-i-april/24617967

Er det ikke ganske selvsagt at kabinfaktoren til SAIL vil være høyere enn mainline i en streikesituasjon der mainline har kansellert alt og SAIL fortsetter å fly? For eksempel OSL-LHR og OSL-AGP, der både mainline og SAIL flyr, så vil vel SAS ha ombooket så mye som mulig, slik at SAIL flyr med 100% kabinfaktor.
Eller er det noe jeg har misforstått?

Legger også merke til at han fremstår som veldig arbeidsgivervennlig og arbeidstakerfientlig i sine uttalelser. Når analyser og synspunkt blir såpass lite reflekterte, blir det hele ganske uinteressant å lese.

Ellers ble vel tallene som ventet, og mai vil vel også merke etterdønninger og litt svakere booking enn normalt.

Han var vel noe sånt som salgssjef for Ryanair i Norge da de hadde base her, og sånn sett er han ganske farget av det. Har alltid det i minnet når jeg leser hva han skriver.

Han har vært borti en god del, så absolutt en kar å lytte til. Litt fra CVn hans.

Senior commercial management experience from leading LCC Ryanair, 5 Star network airline Qatar Airways and Star Alliance member VARIG Brazilian Airlines. Secretary General and lobby experience from leading airline association (BARIN).

Successful start-up of intercontinental and short/medium haul routes, wide- and narrow body, both passenger and cargo operation.

Turned around underperforming organizations/markets and re-positioned airlines to market leader and profitability.

Facilitate new technology presentations for investors, regulators, airports and airlines.

Analyse and presentation of commercial airlines market situation and airlines performance, towards financial institutions and media.

Jeg liker Elnæs - synes han gjorde en veldig god jobb hos TV2 den kvelden da streiken var over.
Han forklarer så "Ola Dunk" forstår. (Så er det vel vi på forumet som er "ekstperter? ;))

Nogen der har hørt om denne mulige erstatning?

"Under pilotkonflikten på SAS sa Svenskt Näringslivs verksamhetsstyrelse i ett förhandsbesked ja till att stötta SAS till 100 procent ekonomiskt.

Enligt uppgift till Ekot uppskattade SAS i underlaget till det beslutet att det skulle kunna handla om 35 miljoner kronor om dagen, alltså närmare 250 miljoner kronor för den sju dagar långa strejken det sedan blev."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7220754

Back