Streik i SAS (April 2019)

Edyybru said:
...weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.

Husk at de arbeidsbetingelsene du nevner har blitt vesentlig forverret de senere årene, slik at man ikke nødvendigvis gikk inn i jobben med slike betingelser.

En vanlig week-end tur strekker seg fra fredag ettermiddag til søndag kveld, og det ødelegger helgen hvis man jobber sent fredag og/eller tidlig mandag.

Hvor mange helger i måneden må du jobbe fast, edyybru?

Ang hva som er helgefri eller ikke, så er min oppfatning at fri lørdag og søndag er "helgefri".

Jeg jobber 0700-1500 som vanlig skift, så hvis jeg hadde jobbet i SAS hadde jeg jobbet samtlige helger da, siden jeg begynner før 0800 på mandagene ;-) Altså 52/53 helger på rad.....

Bare for å helle litt malurt i begeret. Er ikke riksmeklingsinstitusjonen en norsk oppfinnelse og har bare virkning for norske arbeidstakerinstitusjoner. Tross alt er det arbeidstakere fra tre land i streik. TV2 melder at svenske og danske fagforeninger er med som observatører. For meg ser det ut som SAS ville vært bedre tjent med å være en-nasjonsselskap - Swedish Airlines? - med piloter bare fra Sverige og hvis danske og norske piloter vil være med må de være medlemmer den svenske fagforeningen. SwAS vil ikke få hjelp fra den norske riksmeklingsinstitusjonen, men kanskje er det bedre å ansvarliggjøre partene.

SAS har «bare» kansellert fly frem til klokken 14 i morgen torsdag, så da håper de i det minste på en løsning

Ang hva som er helgefri eller ikke, så er min oppfatning at fri lørdag og søndag er "helgefri".

Jeg jobber 0700-1500 som vanlig skift, så hvis jeg hadde jobbet i SAS hadde jeg jobbet samtlige helger da, siden jeg begynner før 0800 på mandagene ;-) Altså 52/53 helger på rad.....

Det er vel for det første ikke en skift ordning ...
Men du kan planlegge 52 helger i året, kan du ikke ?

Sorry, men den definisjonen holder ikke. Det blir for naivt. Med den definisjonen kan du forvente å lande i siste bølge rundt 23 på fredag og starte med første bølge rundt 05 på mandag igjen. Det kan på ingen måte kalles en full helg fri.

-eggs

Sorry, men den definisjonen holder ikke. Det blir for naivt. Med den definisjonen kan du forvente å lande i siste bølge rundt 23 på fredag og starte med første bølge rundt 05 på mandag igjen. Det kan på ingen måte kalles en full helg fri.

-eggs
Det er jeg helt enig i. Jeg jobber på bakken på OSL, i en turnus som innebærer jobbing hver tredje helg. Den ene frihelgen jobber jeg til midnatt fredag og det er på'n igjen mandag morgen klokka 6. Den helgen føles strengt tatt ikke som helgefri. Heldigvis har vi langfri og fem dager fri helgen etter.

Håper det løser seg, ingen er tjent med langvarig streik og ikke er det sååå vanskelig å sette opp timeplan på litt lengre sikt enn det som er praktisert nå i SAS. Det er vel 99% ruteflyging med svært lite charter skulle en tro?
Har selv jobbet for selskap som delte ut roster 3 dager før måneden var over, svært lite tid til å planlegge noe som helst.
Andre selskap har vi fått timeplanen 3 uker i forveien.
Ser ikke ut som SAS har det som heter PBS: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Preferential_bidding_system
Flere selskaper i USA går over til det, aner ikke om det brukes i Europa, men er vel kanskje fremtiden, skjønt ikke alle som er like begeistret for det.
Hvor mange timer i måneden flyr en SAS pilot, short og longhaul?

Husk at de arbeidsbetingelsene du nevner har blitt vesentlig forverret de senere årene, slik at man ikke nødvendigvis gikk inn i jobben med slike betingelser.

En vanlig week-end tur strekker seg fra fredag ettermiddag til søndag kveld, og det ødelegger helgen hvis man jobber sent fredag og/eller tidlig mandag.

Hvor mange helger i måneden må du jobbe fast, edyybru?

Jeg arbejder en fast roster - 4 dage arbejde 2 dage fri. Så kan du selv regne ud hvor mange weekender det bliver til. Og jeg risikerer også at slutte fredag kl 23 og starte mandag kl 6:30.

Så ja - jeg ved hvilke weekender jeg kan deltage i sociale arrangementer i 2030 men jeg har svært ved at se at jeg har specielt stor glæde af det...

Jeg arbejder en fast roster - 4 dage arbejde 2 dage fri. Så kan du selv regne ud hvor mange weekender det bliver til. Og jeg risikerer også at slutte fredag kl 23 og starte mandag kl 6:30.

Så ja - jeg ved hvilke weekender jeg kan deltage i sociale arrangementer i 2030 men jeg har svært ved at se at jeg har specielt stor glæde af det...

Er jo evig mye bedre å kunne si "nei, jeg kan ikke den helgen, hva med neste?" og ikke "vet ikke" når noen inviterer deg med på noe. Når de da også foreslår helgen før, og helgen etter, og svaret fortsatt er "vet ikke", og svaret er "vet ikke" for alle helgene ut året så er det så klart en ulempe.
For drøye to uker siden kunne ikke fattern svare på invitasjonen til å bli med å feire bursdagen min. 17. mai er også helt i det blå, samme med alle andre helligdager og langhelger i mai, det er helt i det blå.

Er jo evig mye bedre å kunne si "nei, jeg kan ikke den helgen, hva med neste?" og ikke "vet ikke" når noen inviterer deg med på noe. Når de da også foreslår helgen før, og helgen etter, og svaret fortsatt er "vet ikke", og svaret er "vet ikke" for alle helgene ut året så er det så klart en ulempe.
For drøye to uker siden kunne ikke fattern svare på invitasjonen til å bli med å feire bursdagen min. 17. mai er også helt i det blå, samme med alle andre helligdager og langhelger i mai, det er helt i det blå.

Hvordan kan du vide at alle andre lange weekender er “helt i det blå”? Hvis argumentationen er at man kun kender planen 2 uger frem, så hænger det vel ikke sammen. Og selv om det muligvis ikke er ideelt så er det vel bedre måske at kunne komme til fødselsdag etc. end definitivt ikke at kunne komme. Det jeg hæftede mig ved var piloternes definition på weekendarbejde og jeg mener at mange andre også let arbejder 7 weekender i træk efter piloternes definition.

Siste langhelg (med inneklemt dag riktignok) i Norge i mai er Himmelfartsdagen, 30. mai. Pilotene vet nå om de har fri eller ikke på den dagen og fredagen. Men lørdagen og søndagen, som er i juni, vet ikke pilotene om de jobber eller ikke før 15. mai.

Definisjonen på helgearbeid ønsker jeg ikke slenge meg inn i en diskusjon på, var mer at jeg fikk inntrykk av at du ikke så noen fordeler/glede med å vite hvilke helger du har anledning til å bli med på sosiale arrangementer jeg reagerte på

Siste langhelg (med inneklemt dag riktignok) i Norge i mai er Himmelfartsdagen, 30. mai. Pilotene vet nå om de har fri eller ikke på den dagen og fredagen. Men lørdagen og søndagen, som er i juni, vet ikke pilotene om de jobber eller ikke før 15. mai.

Definisjonen på helgearbeid ønsker jeg ikke slenge meg inn i en diskusjon på, var mer at jeg fikk inntrykk av at du ikke så noen fordeler/glede med å vite hvilke helger du har anledning til å bli med på sosiale arrangementer jeg reagerte på

Pinsen er helgen etter himmelfarten.... ;)

En del roller krever nærmest ekstreme mengder med optimisme. Riksmekler er en slik rolle.

TV2 siterer riksmekler Mats Wilhelm Ruland i kveld:
"Det gjenstår mye, vi er ikke nær nok en løsning nå"
https://www.tv2.no/nyheter/10581273/

Jeg leser det som "dette kommer ikke til å gå og streiken vil fortsette ei god stund".

Back