Streik i SAS (April 2019)

Egentlig så må jeg si meg overasket at resten ble kansellert så sent, så det har jo tydet på at det har vært håp en god stund. Hvis det ikke blir løsning i den meklingen her skal det vel ikke så mye til før hele helgen ryker og.

På andre forumer har man begynt å lure på om det kan bety slutten hvis denne streiken varer spesielt lenge, så hvor lenge kan de holde ut?

Egentlig så må jeg si meg overasket at resten ble kansellert så sent, så det har jo tydet på at det har vært håp en god stund. Hvis det ikke blir løsning i den meklingen her skal det vel ikke så mye til før hele helgen ryker og.

På andre forumer har man begynt å lure på om det kan bety slutten hvis denne streiken varer spesielt lenge, så hvor lenge kan de holde ut?

Varsellampene bør nok begynne å lyse når streiken har passert en ukes lengde, vil jeg tippe.

Ikke bare rammer det streikedagenes trafikk, men også salget av billetter for de kommende ukene. Det blir nok en periode med lav fyllingsgrad etter streiken...

Varsellampene bør nok begynne å lyse når streiken har passert en ukes lengde, vil jeg tippe.

Ikke bare rammer det streikedagenes trafikk, men også salget av billetter for de kommende ukene. Det blir nok en periode med lav fyllingsgrad etter streiken...

Dette er nok “a game of chicken”, eller Blind Man’s Bluff. :colgate:
Begge parter slår på stor tromma og sverger dem ikke skal gi seg, men etterhvert kommer man sammen og forhandler igjen.
Det var vel unntak med Eastern Airlines for 30 år siden, ingen ville gi seg og det gakk på rompa. :cry:

Last edited:
Både "ja" og "nei".
Når CEO-lønnen er i tråd med lønnen som CEO-er får i andre børsnoterte skandinaviske selskap da er det vel ingen grunn til å gjøre en stor sak om det.

Den nærmest sammenlignbare sjefen er vel Kjosern i Norwegian, som tjener rundt 2,5 mill i året, til tross for at Norwegian er et større selskap på de fleste målbare verdier som antall ansatte, antall passasjerer, antall fly, omsetning, osv.
Norsk media elsker å hugge på Norwegian, men det er i det minste et norsk selskap i motsetning til SAS, de har fått til turnusen som SAS-pilotene ønsker seg og de har en edruelig sjef det er lett å like. Kanskje media skal snu snart?

For meg ser det ut som SAS ville vært bedre tjent med å være en-nasjonsselskap - Swedish Airlines? - med piloter bare fra Sverige og hvis danske og norske piloter vil være med må de være medlemmer den svenske fagforeningen. SwAS vil ikke få hjelp fra den norske riksmeklingsinstitusjonen, men kanskje er det bedre å ansvarliggjøre partene.
SAS har ikke vært eid av den Norske staten på en stund nå. Største eiere er Sverige (14,8%) og Danmark (14,2%) så Swedanish Airlines er en korrekt beskrivelse. Eneste norske selskap på listen over eiere med mer enn 1% andel er Norges Bank, som eier 1,1%.

Jeg har heller ikke noe fagkunnskap om turnusplanlegging, men man går ikke til streik for å løse et problem som bare handler om å bruke noen timer på å klekke sammen et smartere opplegg.

...

SAS er jo ikke helt amatører på å drive flyselskap og en ender ikke opp med streik bare fordi SAS ikke gidder å ordne opp internlogistikken. Det er en grunn til at ting er som de er i dag. Og det med forutsigbarhet er noe vi diskuterer fordi det er blitt fremhevet i mediene av pilotene. I følge SAS så har lønnsøkningen vært fokus i de faktiske pilotkravene. Det er selvfølgelig en grunn til at pilotene fokuserer på forutsigbarhet, og det er at det er lettere å få sympati med det poenget enn med lønnsøkningen.
Helt enig, dette dreier seg nok om lønn, ikke forutsigbarhet. Om det er så djevelsk kostbart og umulig for SAS å få til en 5/4 løsning så er det eksepsjonelt at Norwegian får det til. Og som andre i tråden påstår så har SAS en mer stabil produksjon mot Norwegian som varierer mer etter sesong, dermed burde SAS være bedre skikket til å få det til enn konkurrenten.

Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.
Med lavere pax-antall er det ikke vits å fly. Hvorfor ha ruter som taper penger? Alle forstår at det ikke er gangbart i en verden hvor selskapene som flyr er eid av aksjonærer som vil ha profitt. Men det finnes en løsning, FOT-ruter. Å forlange at et selskap som opererer innenlands i Norge skal fly med tap, med vilje, er tøysete.

Jeg arbejder en fast roster - 4 dage arbejde 2 dage fri. Så kan du selv regne ud hvor mange weekender det bliver til. Og jeg risikerer også at slutte fredag kl 23 og starte mandag kl 6:30.

Så ja - jeg ved hvilke weekender jeg kan deltage i sociale arrangementer i 2030 men jeg har svært ved at se at jeg har specielt stor glæde af det...
Bare og pakke koffert å begynne i Kina. Triple lønna. Ikke for alle men de skriker etter piloter:-)

Heisann!

Mulig denne posten hører hjemme i en annen del av forumet så hver så snill og flytt den dersom der er ønskelig.

Jeg har et par kjappe spørsmål vedrørende streiken jeg håper å kunne få svar på.

Etter planen skal jeg ha med meg 6 kolleger til København i helgen og vi er booket inn på SK451 i morgen med retur på søndag med SK1472.
SK451 har avgangstid 0750 fredag morgen så jeg vil tro at SAS må ta en avgjørelse vedrørende om den flighten skal kanneleres i løpet av formiddagen i dag. I så tilfelle vil vi etter det jeg har forstått bli ombooket dersom det lar seg gjøre. Ved et raskt søk hos Finn kommer det opp flere ulike ruter med SAS til CPH med mellomlanding i morgen og jeg vil da anta at passasjerer som blir berørt av eventuelle kanselleringer vil bli flyttet til en av disse rutene. Eventuelt så kan man velge å refundere reisen?

Det er her vårt dilemma ligger for er det muligheter for å avstå fra utreise men komme med på returen på søndag? Eller blir hele bookingen kansellert?
Årsaken til at jeg spør er at vi fortløpende vurderer å hive oss med DFDS sin seiling i ettermiddag noe som er en grei løsning for våres del på utreise men dersom vi da får returen vår kansellert vil jo det fungere dårlig.

Etter planen skal jeg ha med meg 6 kolleger til København i helgen og vi er booket inn på SK451 i morgen med retur på søndag med SK1472.
SK451 har avgangstid 0750 fredag morgen så jeg vil tro at SAS må ta en avgjørelse vedrørende om den flighten skal kanneleres i løpet av formiddagen i dag. I så tilfelle vil vi etter det jeg har forstått bli ombooket dersom det lar seg gjøre. Ved et raskt søk hos Finn kommer det opp flere ulike ruter med SAS til CPH med mellomlanding i morgen og jeg vil da anta at passasjerer som blir berørt av eventuelle kanselleringer vil bli flyttet til en av disse rutene. Eventuelt så kan man velge å refundere reisen?

Det er her vårt dilemma ligger for er det muligheter for å avstå fra utreise men komme med på returen på søndag? Eller blir hele bookingen kansellert?
Årsaken til at jeg spør er at vi fortløpende vurderer å hive oss med DFDS sin seiling i ettermiddag noe som er en grei løsning for våres del på utreise men dersom vi da får returen vår kansellert vil jo det fungere dårlig.

Før avgangen din er kansellert gjør du tilleggsbokinger på egen risiko. Etter at avgangen er kansellert vil SAS forsøke å booke deg om, om de ikke klarer å finne alternativ transport (annet fly, buss, tog, båt...) som får deg frem innen 24 timer vil du få en melding hvor du oppfordres om å finne en løsning selv (med en gitt maksgrense for refusjon, mener det er €300 per hode). Problemet på en kort tur som dette er jo da at hele turen fort blir spist opp om du venter.

Jeg tror ikke SAS kansellerer returen dersom utreisen faktisk går og du er no-show.

Dersom denne turen er viktig for deg ville jeg ha tatt DFDS (eller bil eller buss) og satset på at streiken vedvarer. Om det ikke er så farlig ville jeg avventet og sett hva som skjer, og eventuelt tatt turen en annen helg.

Takker så mye for gode svar.

Det blir vanskelig å gjennomføre turen på denne siden av sommeren for vår del så vi er innstilte på å gjennomføre denne helgen. Nå vil jo jeg tro at morgendagens SK451 må gjøres opp status for i de kommende timene så får vi ta det der etter. Dersom retur reisen fortsatt er aktiv selv om vi ikke stiller på utreise så ordner dette seg.

Last edited:
Har en kamerat som ble rammet av streiken, han lurer på om noen SAS/reiseforsikringen dekker hotell som var forhåndsbetalt?

Har en kamerat som ble rammet av streiken, han lurer på om noen SAS/reiseforsikringen dekker hotell som var forhåndsbetalt?

For å få svar på hva reiseforsikringa dekker, bør han ta kontakt med forsikringsselskapet. For å få svar på hva som kan refunderes av kredittkort, bør han ta kontakt med kredittkortselskapet. SAS kundeservice er overarbeidet nå, men vil sikkert håndtere eventuelle krav om refusjon etterhvert. Sannsynligvis vil det gjelde andre regler om det er kjøpt som pakkereise enn om det er kjøpt hotell og fly separat.

Bare og pakke koffert å begynne i Kina. Triple lønna. Ikke for alle men de skriker etter piloter:-)

Nu er jeg ikke pilot, så tror jeg bliver hjemme fra Kina ;) Men når nu det er så let som du siger, så forstår man jo ikke at der ikke er flere SAS piloter, som forlader selskabet for at tage til Kina.

Forklaringen er jo nok, at at de skandinaviske lande er ganske gode at have små børn i. Skatten er ganske høj sammenlignet med andre lande, til gengæld fungerer sundhedsvæsen, skole osv. ganske godt. Men jeg har samme holdning som dig - hvis SAS er så slemt et sted at arbejde, så forstår jeg ikke, hvorfor piloterne ikke søger andre steder hen. Der er jo som nævnt mangel på piloter... Der er noget i piloternes krav/argumentation der ikke hænger sammen.

Forklaringen er jo nok, at at de skandinaviske lande er ganske gode at have små børn i. Skatten er ganske høj sammenlignet med andre lande, til gengæld fungerer sundhedsvæsen, skole osv. ganske godt. Men jeg har samme holdning som dig - hvis SAS er så slemt et sted at arbejde, så forstår jeg ikke, hvorfor piloterne ikke søger andre steder hen. Der er jo som nævnt mangel på piloter... Der er noget i piloternes krav/argumentation der ikke hænger sammen.

Synes ikke skatten virker avskrekkende høy akkurat, om man ser den lønnsslippen som har sirkulert på facebook fra en SAS pilot i Sverige. 38,000 brutto og etter skatt ca 28,000netto? :) Jeg betaler 50% skatt her jeg bor, og det er ikke skandinavia :p

Med lavere pax-antall er det ikke vits å fly. Hvorfor ha ruter som taper penger? Alle forstår at det ikke er gangbart i en verden hvor selskapene som flyr er eid av aksjonærer som vil ha profitt. Men det finnes en løsning, FOT-ruter. Å forlange at et selskap som opererer innenlands i Norge skal fly med tap, med vilje, er tøysete.

Hvorfor quoter du meg med dette tullet?

For det første så har jeg ikke snakket om ruter som taper penger. Gang, på gang, på gang, så hører vi hvordan flyselskapene (i flertall) tjener penger på norsk innenriks, men taper gjerne penger på andre markeder. Jeg tror ikke SAS har 8-9 avganger Oslo-Tromsø for å være hyggelige, men fordi de faktisk tjener penger på det.

Poenget mitt var, og nå gir jeg "du mates med babyskje inn i munnen"-varianten, å hinte mot at et Skandinavisk selskap oppleves som å stå sterkere til å tilby innenriksdekning, enn et selskap som ikke holder til lokalt. Dette fordi det er så mange milliarder å tjene på å fly opp og ned Norge, særlig med tanke på prisene som tilbys både hos Norwegian, Widerøe og SAS mellom nord og sør, og allikevel bare skandinaviske selskap som er inne på markedet. Du må, og bør, ha en flåte i Oslo, med mulighet til mekanisk tilsyn både i nord og i sør, med personale som tilhører lokalt for fleksibilitet. Dette har både Norwegian, SAS og Widerøe. Det tar tid og erfaring å bygge opp det disse flyselskapene har. Hvis Ryanair kommer inn og skal fly Oslo-Bodø 7 gang om dagen - så kan de aldri tilby den regulariteten, fleksibiliteten, erfaringen, stabiliteten og det produktet som Norwegian og SAS gjør.

Og det, det er verdt å ta vare på. En luftfart uten sjel gidder jeg ikke. Priser meg enda lykkelig for at jeg har flyttet såpass sentralt at jeg kan kjøre til de fleste hovedsteder i Europa på rundt 4+/- timer :)

Synes ikke skatten virker avskrekkende høy akkurat, om man ser den lønnsslippen som har sirkulert på facebook fra en SAS pilot i Sverige. 38,000 brutto og etter skatt ca 28,000netto? :) Jeg betaler 50% skatt her jeg bor, og det er ikke skandinavia :p

1. Det er lav skatt på relativt lave inntekter i Skandinavia (i det minste i Norge)
2. Punkt 1 oppveies delvis av høye avgifter på mange varer og tjenester
3. Vedkommende kan ha store fradrag, som lån, barn og alle mulig andre dyre ting her i livet. Kanskje han har et dyrt studielån etter endt pilotutdannelse som gjør at vedkommende har store renteutgifter å trekke fra?

En del roller krever nærmest ekstreme mengder med optimisme. Riksmekler er en slik rolle.

TV2 siterer riksmekler Mats Wilhelm Ruland i kveld:
"Det gjenstår mye, vi er ikke nær nok en løsning nå"
https://www.tv2.no/nyheter/10581273/

Jeg leser det som "dette kommer ikke til å gå og streiken vil fortsette ei god stund".

Flere som er optimister nå?

Og så lenge de faktisk sitter å forhandler så får man nesten se det positive i det. I mangel på bedre alternativer

https://www.dn.no/luftfart/forbundsleder-om-sas-meklingen-jeg-er-mer-optimistisk-na/2-1-596471

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund tror på snarlig løsning på SAS-konflikten.

Når kan man forvente at SAS kommer med en pressemelding mtp fredagsprogrammet?

De har jo vanligvis kommet klokka 12. Det at det ikke har kommet noe tyder vel på at forhandlingene går framover. Hvis de kansellerer gir jo også dette signaler inn i forhandlingene om at selskapet tror at de ikke vil kunne komme til enighet.
Tenker at klokka 15 er neste mulige tidspunkt, men blir det brudd kommer kanseleringene rett etterpå, det er vel gjort klart slik at det bare er en knapp å trykke på.

Nu er jeg ikke pilot, så tror jeg bliver hjemme fra Kina ;) Men når nu det er så let som du siger, så forstår man jo ikke at der ikke er flere SAS piloter, som forlader selskabet for at tage til Kina.

På generelt grunnlag tror jeg de fleste kvier seg mot å jobbe i Kina. Det er en veldig god grunn til at man tjener 2-3 000 000 kr før skatt i året i Kina, og det er fordi det mangler folk som ønsker å fly der. Etter hva jeg har skjønt og hørt, er det ikke enkelt å være vestlig i Kina, og spesielt ikke når du ikke snakker kinesisk. Og selvsagt er det lite populært for de med familie.

Dessuten må man ta ATPL på nytt igjen (muligens en forenklet versjon) og konvertere til kinesisk sertifikat.

Jeg kjenner ikke helt til hvordan permisjonsordningene er i de ulike selskapene, men jeg tror de færreste ønsker å si opp/slutte i et skandinavisk selskap, for å begynne i Kina, uten garanti for å få komme tilbake igjen.

De har jo vanligvis kommet klokka 12. Det at det ikke har kommet noe tyder vel på at forhandlingene går framover. Hvis de kansellerer gir jo også dette signaler inn i forhandlingene om at selskapet tror at de ikke vil kunne komme til enighet.
Tenker at klokka 15 er neste mulige tidspunkt, men blir det brudd kommer kanseleringene rett etterpå, det er vel gjort klart slik at det bare er en knapp å trykke på.

Ja det er et spill som foregår nå regner jeg med så vi må vel bare avvente før noe blir offentliggjort.
Jeg spurte tidligere om hva som er reglene rundt såkalt «no-show» på utreise på en tur/retur booking. Jeg fikk et bra svar fra blazius tidligere men er det noen som kan bekrefte at SAS ikke kansellerer hjemreisen dersom man ikke stiller på utreise?

Back