Både "ja" og "nei".
Når CEO-lønnen er i tråd med lønnen som CEO-er får i andre børsnoterte skandinaviske selskap da er det vel ingen grunn til å gjøre en stor sak om det.
Den nærmest sammenlignbare sjefen er vel Kjosern i Norwegian, som tjener rundt 2,5 mill i året, til tross for at Norwegian er et større selskap på de fleste målbare verdier som antall ansatte, antall passasjerer, antall fly, omsetning, osv.
Norsk media elsker å hugge på Norwegian, men det er i det minste et norsk selskap i motsetning til SAS, de har fått til turnusen som SAS-pilotene ønsker seg og de har en edruelig sjef det er lett å like. Kanskje media skal snu snart?
For meg ser det ut som SAS ville vært bedre tjent med å være en-nasjonsselskap - Swedish Airlines? - med piloter bare fra Sverige og hvis danske og norske piloter vil være med må de være medlemmer den svenske fagforeningen. SwAS vil ikke få hjelp fra den norske riksmeklingsinstitusjonen, men kanskje er det bedre å ansvarliggjøre partene.
SAS har ikke vært eid av den Norske staten på en stund nå. Største eiere er Sverige (14,8%) og Danmark (14,2%) så Swedanish Airlines er en korrekt beskrivelse. Eneste norske selskap på listen over eiere med mer enn 1% andel er Norges Bank, som eier 1,1%.
Jeg har heller ikke noe fagkunnskap om turnusplanlegging, men man går ikke til streik for å løse et problem som bare handler om å bruke noen timer på å klekke sammen et smartere opplegg.
...
SAS er jo ikke helt amatører på å drive flyselskap og en ender ikke opp med streik bare fordi SAS ikke gidder å ordne opp internlogistikken. Det er en grunn til at ting er som de er i dag. Og det med forutsigbarhet er noe vi diskuterer fordi det er blitt fremhevet i mediene av pilotene. I følge SAS så har lønnsøkningen vært fokus i de faktiske pilotkravene. Det er selvfølgelig en grunn til at pilotene fokuserer på forutsigbarhet, og det er at det er lettere å få sympati med det poenget enn med lønnsøkningen.
Helt enig, dette dreier seg nok om lønn, ikke forutsigbarhet. Om det er så djevelsk kostbart og umulig for SAS å få til en 5/4 løsning så er det eksepsjonelt at Norwegian får det til. Og som andre i tråden påstår så har SAS en mer stabil produksjon mot Norwegian som varierer mer etter sesong, dermed burde SAS være bedre skikket til å få det til enn konkurrenten.
Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.
Med lavere pax-antall er det ikke vits å fly. Hvorfor ha ruter som taper penger? Alle forstår at det ikke er gangbart i en verden hvor selskapene som flyr er eid av aksjonærer som vil ha profitt. Men det finnes en løsning, FOT-ruter. Å forlange at et selskap som opererer innenlands i Norge skal fly med tap, med vilje, er tøysete.