Streik i SAS (April 2019)

Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?

SK983 til Tokyo går også.
 
Last edited:
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?

SK983 til Tokyo går også.

Er noen som ikke er fagorganisert som kan jobbe.
 
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?

SK983 til Tokyo går også.

Ja, SAS har opplyst at de vil prioritere Longyearbyen.

Bakgrunnen er den åpenbare, den totale mangelen på alternativ transport.
 
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.

Siden du er en slik ekspert burde du heller kanskje komme med en god oppklarende forklaring en slik surmuling.
Mange på dette forumet er kun folk med en interesse og er ikke fagfolk. Ha respekt for hverandre burde kanskje være en god start?
Dette blir bare surmuling, da er det lov å puste, telle til ti og ta seg en bolle mens pulsen synker ;-)
 
SAS har ca 50 uorganiserede piloter. Det er dem, der pt flyver.
Flyvningen til Tokyo i dag var topprioritet, da der er kejserskifte i Japan.
 
Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?

Mitt originalspørsmål er egentlig "hvor lenge varer denne streiken". Svaret på dette vet jo ingen. Jeg mener å huske at tidligere streiker har vart 3-10 dager, men husker ikke. Selv om hver streik er unik vil det overraske om det skulle bli en revolusjonerende lang streikeperiode denne gangen.

For å svare på spørsmålene dine, så er dette selvsagt nei og ja, selv om det kanskje var retorisk stilt :):)
 
Last edited:
Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?
Det har jo noe å si hvis man vil ha noe sammenligningsgrunnlag med denne streiken, for å vite om det har gått to uker før, eller om en uke har vært maks?

Hvis det har vært to uker før, så er det jo sannsynlig at denne streiken også kan vare like lenge
 
Takk! Da føler jeg det styrker mistanken om at det kan bli langvarig, må kanskje se på å booke flybilletter hjem til 17. mai...
 
En debatt på NRK i går kveld, med NOH/SAS operation manager mot Norsk pilotforbund/SAS pilotene medførte liten sympati for SAS pilotene. De sa det handlet ikke om lønnsforhøyelse, likevel ber de om 13%, og at det dreide seg om forsigbarhet vedrørende arbeidsdager og weekend fri, og programlederen viste en skisse hvor weekend fri regnes som fra fredag kl 16 til mandag kl 08. Hvis man på fredag jobber til kl 17, så er den weekenden å regne som jobbe-weekend.
Idag skulle jeg ha reist til Washington, og fikk dette forslaget fra SAS: Siste BA maskinen til LHR i kveld, 9 timer på LHR, og United 757 imorgen tidlig til IAD. Ikke noe tilbud på hotell. Jeg utsatte reisen til imorgen, og flyr LH hele veien via FRA.
 
...programlederen viste en skisse hvor weekend fri regnes som fra fredag kl 16 til mandag kl 08. Hvis man på fredag jobber til kl 17, så er den weekenden å regne som jobbe-weekend.
Et sted må jo grensen gå for om man regner det som jobb-helg eller frihelg. Hva er akseptabel grense?



Hadde det vært kl. 20 isf kl. 16 ville man brukt det mot dem også og si at "om man jobber til 20:15 på fredag er det jobbhelg - makan". Det er ikke uvanlig i bransjer med jobbrotasjon at man har "cut-off" for om det er helgefri eller ikke på et "levelig tidspunkt" på fredag og mandag.



All flisespikkingen vitner jo om at partene ikke er veldig enige og at de må grave opp alle mulige dirty tricks og merkelige utslag for å sverte motparten og tåkelegge hele debatten.
 
I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.

Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.


Og så skal vi ikke glemme andre mekanismer vi har heller som dispensasjoner og tvungen lønnsnemd heller. Noe som gjør at man kan minimere alvorlige/langvarige skader.
 
Et sted må jo grensen gå for om man regner det som jobb-helg eller frihelg. Hva er akseptabel grense?



Hadde det vært kl. 20 isf kl. 16 ville man brukt det mot dem også og si at "om man jobber til 20:15 på fredag er det jobbhelg - makan". Det er ikke uvanlig i bransjer med jobbrotasjon at man har "cut-off" for om det er helgefri eller ikke på et "levelig tidspunkt" på fredag og mandag.



All flisespikkingen vitner jo om at partene ikke er veldig enige og at de må grave opp alle mulige dirty tricks og merkelige utslag for å sverte motparten og tåkelegge hele debatten.

Du har ret i, at selvfølgelig må der være en grænse. Men altså når man vælger at blive pilot, læge, flyveleder, kaptajn etc. så ved man, at det indebærer skiftende arbejdstider - herunder weekendarbejde. At weekenden skulle gå fra fredag eftermiddag til mandag morgen, er efter min mening at strække den alt alt for langt, specielt når man så vil have sympati om, at man arbejder op til 7 weekender i træk. De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen. Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
 
Du har ret i, at selvfølgelig må der være en grænse. Men altså når man vælger at blive pilot, læge, flyveleder, kaptajn etc. så ved man, at det indebærer skiftende arbejdstider - herunder weekendarbejde. At weekenden skulle gå fra fredag eftermiddag til mandag morgen, er efter min mening at strække den alt alt for langt, specielt når man så vil have sympati om, at man arbejder op til 7 weekender i træk. De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen. Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.

Hva er et greit klokkeslett for hva som er helge-fri eller ikke? Et sted må grensen gå for å definere det.

De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen.
De fleste alminnelige mennesker må ikke holde av syv helger på rad i tilfelle arbeidsgiver ønsker å bruke dem på et uspesifisert tidspunkt. Og mange av oss som jobber litt lenger enn 17 en fredag eller før kl. 8 en mandag er heller ikke tvunget til å gjøre det. Det hender jeg gjør det, men om jeg skal rekke et fly for en langweekend i London fredag kl. 1705 så skal det MYE til for at arbeidsgiver kan pålegge meg å jobbe etter kl. 16 den dagen.

Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
Poenget er at de jo ikke vet som de skal jobbe hele helgen eller bare til sent fredag kveld. De kan ikke si ja takk til hytettur eller langweek-end med familien når de kan få beskjed så sent som to uker før helgen kommer.

Jeg synes eggs oppsummerte problematikken med det sosiale veldig bra her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1165315#post1165315
 
Last edited:
Back
Top