Det lurer jeg på også, kassa til SAS er vel ikke stappfull med cash.Hvor lenge kan de streike før de er konk?
Det lurer jeg på også, kassa til SAS er vel ikke stappfull med cash.Hvor lenge kan de streike før de er konk?
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?
SK983 til Tokyo går også.
Ser det er enkelte SAS-avganger som går som ikke er operert av datterselskap, bl.a. SK4425, som går Oslo-Tromsø-Longyearbyen-Tromsø-Oslo. Er det en spesiell årsak til det - har det noe med Longyearbyen å gjøre, kanskje?
SK983 til Tokyo går også.
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det ikke snakk om 5/4 på langrutene. Og det er ingen som blir schedulert slik "krølle" postulerer.
Umulig å ha en fornuftig diskusjon når kunnskapsnivået på deltagerne er på bunnivå.
Det lurer jeg på også, kassa til SAS er vel ikke stappfull med cash.
Hvor lenge har SAS sine pilotstreiker tidligere vart?
Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?
Det har jo noe å si hvis man vil ha noe sammenligningsgrunnlag med denne streiken, for å vite om det har gått to uker før, eller om en uke har vært maks?Har det noe med streiken nå å gjøre da ?
Det er vel hva de streiker for som avgjør dette, ikke hvor lenge de har streiket vært før...eller ?
Et sted må jo grensen gå for om man regner det som jobb-helg eller frihelg. Hva er akseptabel grense?...programlederen viste en skisse hvor weekend fri regnes som fra fredag kl 16 til mandag kl 08. Hvis man på fredag jobber til kl 17, så er den weekenden å regne som jobbe-weekend.
https://www.nrk.no/norge/sas-partene-motes-til-mekling-1.14534288Partene i SAS-streiken skal møtes til mekling hos Riksmekleren klokken 11.
I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.
Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.
Et sted må jo grensen gå for om man regner det som jobb-helg eller frihelg. Hva er akseptabel grense?
Hadde det vært kl. 20 isf kl. 16 ville man brukt det mot dem også og si at "om man jobber til 20:15 på fredag er det jobbhelg - makan". Det er ikke uvanlig i bransjer med jobbrotasjon at man har "cut-off" for om det er helgefri eller ikke på et "levelig tidspunkt" på fredag og mandag.
All flisespikkingen vitner jo om at partene ikke er veldig enige og at de må grave opp alle mulige dirty tricks og merkelige utslag for å sverte motparten og tåkelegge hele debatten.
Du har ret i, at selvfølgelig må der være en grænse. Men altså når man vælger at blive pilot, læge, flyveleder, kaptajn etc. så ved man, at det indebærer skiftende arbejdstider - herunder weekendarbejde. At weekenden skulle gå fra fredag eftermiddag til mandag morgen, er efter min mening at strække den alt alt for langt, specielt når man så vil have sympati om, at man arbejder op til 7 weekender i træk. De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen. Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
De fleste alminnelige mennesker må ikke holde av syv helger på rad i tilfelle arbeidsgiver ønsker å bruke dem på et uspesifisert tidspunkt. Og mange av oss som jobber litt lenger enn 17 en fredag eller før kl. 8 en mandag er heller ikke tvunget til å gjøre det. Det hender jeg gjør det, men om jeg skal rekke et fly for en langweekend i London fredag kl. 1705 så skal det MYE til for at arbeidsgiver kan pålegge meg å jobbe etter kl. 16 den dagen.De fleste "almindelige" mennesker arbejder vel også et par gange om måneden senere end kl 16 på en fredag eller starter arbejdsugen tidligt mandag morgen.
Poenget er at de jo ikke vet som de skal jobbe hele helgen eller bare til sent fredag kveld. De kan ikke si ja takk til hytettur eller langweek-end med familien når de kan få beskjed så sent som to uker før helgen kommer.Argumenterne om, at piloterne ikke kan deltage i sociale aktiviteter udenfor arbejde fordi de arbejder op til 7 weekender i træk bliver jo lidt latterligt, hvis de i realiteten drejer sig om, at de i de fleste af "weekenderne" har arbejdet fredag aften eller mandag morgen tidligt.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.