Streik i SAS (April 2019)

Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.

Det virker lite relevant å vise til hvordan tariffavtaler forhandles fram i andre europeiske land. Det som er avgjørende for hvordan arbeidskonflikter håndteres i Norge er norsk lov og norske hovedavtaler. Det finnes, heldigvis, ikke bransjeavhengige arbeidstvistlover.

Eksemplene du nevner har andre utgangspunkt når det gjelder på juss, tradisjon og type konflikt.

I Norge ville disse streikene i utgangspunktet vært ulovlige. Jeg kjenner ikke til hvordan fredsplikt og meklingsinstituttet fungerer i andre land, men i Norge kan man ikke streike mellom forhandlingene og streiker må følge kravene til plassoppsigelse i hovedavtale og arbeidstvistloven. Tidsbegrenset streik gir ikke mening i dette systemet.

I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.

Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.

Takk for presiseringen, da har jeg lært meg noe nytt.

Ja, og en utfordring her er kanskje sammenblanding av nasjonale kulturer og praksis ved koordinering av strategi, som kan gi urealistiske forventninger hos pilotene.

I Norge er det viktig at streiker fremstår som rettferdige, slik at de streikende får opinionen med seg. Akkurat hvilke mekanismer som gjør at det er så viktig å ha opinionen med seg her, er jeg ikke sikker på, men det kan ha med pilotenes streikevilje å gjøre, og så påvirker det selvfølgelig forholdene rundt meglerbordet. Arbeidslivskonflikter er mer "politiserte" her, kan en kanskje si. Og i det lange løp, er det selvfølgelig viktig for arbeidstakerorganisasjonene at de ikke blir upopulære.

Som kjent, så har det vært et voldsomt fokus i mediene på forutsigbar arbeidstid, men i de faktiske kravene til SAS så var jo hovedfokus på økt lønn. At de i mediene får det til å virke som om de kun streiker for å få en mer forutsigbar hverdag er da selvfølgelig PR og spill for galleriet.

I utgangspunktet synes folk streiken er unødvendig aggressiv og belastende for tredjepart. Den er ikke proporsjonal og oppfattes ikke som rettferdig. PR-pushet har helt klart hjulpet, men nå slår jo SAS tilbake mot det og sier "hvis det er dette som er så viktig for dere, så må dere omformulere kravene". Som sagt tidligere, det er et kostnadsspørsmål. SAS kan ikke påta seg økte kostnader på begge fronter. Pilotene kan ikke få i pose og sekk. Og løsningen på forutsigbarhet burde kunne finnes uten å gå til streik. Det handler selvfølgelig om lønn.

Last edited:
Som sagt tidligere, det er et kostnadsspørsmål. SAS kan ikke påta seg økte kostnader på begge fronter. Pilotene kan ikke få i pose og sekk. Og løsningen på forutsigbarhet burde kunne finnes uten å gå til streik. Det handler selvfølgelig om lønn.

At økt lønn koster mer penger skjønner jeg, men koster det mer penger å planlegge turnusen en 3-4 måneder tidligere enn de gjør i dag?

(Nei, jeg kan ikke det døyt om turnusplanlegging, men innbiller meg at det bare er å gjøre den samme jobben x antall måneder tidligere enn de gjør den i dag).

(Nei, jeg kan ikke det døyt om turnusplanlegging, men innbiller meg at det bare er å gjøre den samme jobben x antall måneder tidligere enn de gjør den i dag).

Jag inbillar mig att de skulle kunna göra det samtidigt som de gör sommar eller vintertidtabellen

Man kunne jo valgt å ikke ta alle ut i streik samtidig slik mange andre sektorer gjør - kun deler?
Så evt trappe opp etterhvert. (DY pilotene gjorde vel noe sånt sist?)
Å brenne av opp mot 100 mill om dagen fra dag 1 er idioti og uansvarlig etter min mening.

Det er som å trekke ut bunn-proppen av den skjøre båten man sitter i halvveis over atlanteren når man er misfornøyd med forholdene ombord.
Man må tross alt ha i bakhodet at alle må komme seg helskinnet over på andre siden når uoverenstemmelsen er over. Og med en båt
halvfull av vann er det ikke store stormen som skal til før det går dukken...

W

Last edited:
At økt lønn koster mer penger skjønner jeg, men koster det mer penger å planlegge turnusen en 3-4 måneder tidligere enn de gjør i dag?

Jeg har heller ikke noe fagkunnskap om turnusplanlegging, men man går ikke til streik for å løse et problem som bare handler om å bruke noen timer på å klekke sammen et smartere opplegg.

Fleksibilitet koster. Hvis pilotene i snitt blir mindre fleksible, må SAS bruke mer penger på overtid/redundans/innleie for å oppnå samme produksjon. Så det er et kostnadsspørsmål.

Det er helt legitimt at pilotene ønsker mer forutsigbarhet, men det må sees i sammenheng med lønnskostnader, evt andre kostnader som ferie og så videre.

SAS er jo ikke helt amatører på å drive flyselskap og en ender ikke opp med streik bare fordi SAS ikke gidder å ordne opp internlogistikken. Det er en grunn til at ting er som de er i dag. Og det med forutsigbarhet er noe vi diskuterer fordi det er blitt fremhevet i mediene av pilotene. I følge SAS så har lønnsøkningen vært fokus i de faktiske pilotkravene. Det er selvfølgelig en grunn til at pilotene fokuserer på forutsigbarhet, og det er at det er lettere å få sympati med det poenget enn med lønnsøkningen.

Last edited:

Det virker enkelt men det er ikke så enkelt. De selskap jeg kjenner til ligger skiftplanen ca. 3-4 måneders tid foran nåtiden. Selvfølgelig vet de jo det fundamentale programmet på sesong-basis men det er ikke alltid så enkelt heller da salgsavdelingen kan forandre dette i løpet av sesongen også. Så kommer det jo vilkårlige variabler som driftsforstyrrelser, sykdom, arbeidstidsbestemmelser etc. etc. og dette er jo noe en ikke vet før det faktisk har skjedd. Hvis et fly blir stående et sted blir også mannskapet og det umiddelbare programmet påvirket. Det kan så påvirke programmet mange uker inn i fremtiden hvis arbeidstiden til de direkte involverte endres samt mannskapet som blir utkalt til å dekke flygingene som det involverte mannskapet opprinnelig skulle ha. Dette er i mange tilfeller endringer en som flyger stort sett aldri ser da den delen av skiftplanen ikke er publisert, f. eks. de hadde planlagt dager med lange flyginger men nå må en ha korte flyginger får å holde seg innenfor maks-grensene eller "kjøpe" seg timer for å dekke lange flyginger enda lenger fram i tid.

Jo lenger fram i tid en skiftplan blir publisert jo mindre pålitelig blir den og det er jo et annet poeng, når skal man kunne stole på den? To uker før, fire uker før, 10 uker før eller fra når den er publisert? Det å forandre på fridager som allerede er publisert er ikke populært for å si det sånn, og det vil også ofte ende med en eller annen form for kompensasjon. Det er jo nesten bedre å ikke vite enn å planlegge noe i henhold til publiserte fridager for så at alle fridagene flytter på seg, selv om en får penger eller hva det skal være for det, da planene uansett er ødelagt...

Det å ha faste dager (5/3/5/4, 5/3, 5/4, 4/4 eller hva det skal være) er ofte mindre fleksibelt for alle men mer forutsigbart for brukerne. Selskapene pleier å løse det med å ha enten en variabel måned for hver enkelt eller noen som jobber fast og andre variabelt. Å ha alle på fast turnus vil kreve altfor mye arbeidskraft så det skal nok noe til med mindre lønn eller andre ting oppveier dette, noe som var tilfelle i et selskap som gikk fra variabel løsning til fast.

Som det antydes, noen like det ene og noen liker det andre og ingen vil noensinne bli enige da det er personlige preferanser. Jeg har prøvd begge og ingen er perfekte men for øyeblikket synes jeg variabelt fungerer aldeles utmerket. Min roster publiseres 14 dager av gangen ca. 3 uker før så jeg ser stort sett mellom ca. 1 og 2 måneder fram i tid. Det er mer vanlig med at 28 dager publiseres hver 28. dag hvor en da ser fra 2-3 uker fram i tid til bortimot 2 måneder avhengig av hvor en er i syklusen.

Jeg har et bra utvalg av garanterte fridager og ferie en kan sette seg opp fra ca. 4 måneder fram i tid og utover. De nærmeste 4 månedene famler en litt i blinde men en kan prøve å sette seg opp for en fridag innenfor 4 måneder og noen ganger går det, noen ganger ikke. Helger blir visst delt likt mellom alle men det bryr jeg meg ikke om så det er som det er. For min del vil jeg bli fullstendig sprø om jeg skulle jobbe mandag-fredag 9-4 igjen!

Alle selskap er forskjellige. Noen er mer rigide mens andre er mer fleksible, igjen, jeg har prøvd begge. Jo eldre de er jo verre kan det være da gamle avtaler og praksis ikke alltid er tilpasset nåtiden og der kan være enorm motstand til å forandre noe som helst fra alle retninger (d.v.s. planleggerne og brukerne). Men hvis noen arbeider 7 helger på rad må der jo være noen som ikke jobber 7 helger på rad ellers kan jo ikke programmet gå opp i ukedagene. Det kan jo være mange grunner til det, men mangel på "rettferdig" planlegging er vel sånnsett ikke noe nytt...

Last edited:
Følgende DY84xx-avganger er satt opp fra OSL på onsdag:

DY8404 EVE 09:20
DY8407 TOS 06:35
DY8409 KKN 14:25
DY8411 BGO 19:55
DY8418 TOS 22:15
DY8403 TRD 22:20
DY8400 SVG 22:25

Man kunne jo valgt å ikke ta alle ut i streik samtidig slik mange andre sektorer gjør - kun deler?
Så evt trappe opp etterhvert. (DY pilotene gjorde vel noe sånt sist?)
Å brenne av opp mot 100 mill om dagen fra dag 1 er idioti og uansvarlig etter min mening.

Det er som å trekke ut bunn-proppen av den skjøre båten man sitter i halvveis over atlanteren når man er misfornøyd med forholdene ombord.
Man må tross alt ha i bakhodet at alle må komme seg helskinnet over på andre siden når uoverenstemmelsen er over. Og med en båt
halvfull av vann er det ikke store stormen som skal til før det går dukken...

W

Ja, jeg tenker nok litt det samme. gustavf forklarte hvorfor det ikke er mulig å gradvis øke presset ved forhandlingsmomenter mellom flere streik iht det norske systemet i et tidligere innlegg.

Kanskje streikemethoden kan være litt anderdledes i formen enn på kontinentet men hensikten bør jo være det samme: Øk presset gradvis på arbeidsgiveren og ikke minst: Forsøk samtidig å beholde, eller enda bedre, vinn sympati fra publikum (de reisende). Det er jo dem streiken går hardest utover og som ikke er part i konflikten i det hele tatt (tredjepart).

Selv om jeg er oppfatter meg som en nøytral part til selve konflikten, så opplever jeg argumentatsjonen fra ledelsen i SAS som betydelig sterkere enn argumentasjonen fra fagforeningene.

Uansett, så håper jeg på en snarlig løsning.

Det går en SAS maskin fra HongKong til København nå, og imorgen skal SAS fly t/r Tokyo.

Forhandlinger burde foregå som følgende som når man velger ny pave:
Bli sittende inne til man er enig.
Ingen kommer ut før man er enig. Alle vet at en eller annen gang må man bli enig.

Dette hjelper vel ikke særlig på tilliten mellom partene...

SAS-sjefen fikk 35 prosent lønnsøkning i 2016

I 2012 gikk ansatte og ledelsen i SAS ned i lønn for å redde selskapet. Nå reagerer de streikende pilotene på at toppsjef Rickard Gustafson har tatt igjen etterslepet, mens de henger etter.

Hvor "teit" er han da? Han vet jo så inderlig godt at det blir bråk.. Pilotene var jo ikke akkurat happy med dealen i 2012, og at han da tør å tirre på seg en såpass streike-glad gjeng er merkelig.

Last edited:
Muligens OT, men fikk kjøpt en DY Flex-billett fra HAU til OSL før de stoppet å selge disse.
Føles lett surrealistisk å ikke kunne bytte til en annen avgang nå selv om ledig i både low fare og low fare+ med begrunnellsen `gjeldende klasse er ikke tilgjengelig´.
3.999,- for strekningen i dag (Low fare) må vel være ny `verdensrekord. :wow:

Både "ja" og "nei".

"Ja" fordi det å kreve moderasjon fra andre mens man selv får en lønnsøkning kanskje ikke vekker sympati.

"Nei" fordi man bør sammenligne epler med epler. Når CEO-lønnen er i tråd med lønnen som CEO-er får i andre børsnoterte skandinaviske selskap da er det vel ingen grunn til å gjøre en stor sak om det.

Det samme gjelder jo også flygerlønnene. Dersom arbeidsvilkårene til flygerne er i tråd med tilsvarende stillinger i Skandinavia da er vel ingen grunn til å ta det opp heller? Eller skal stuerne og kabinansatte også vise til pilotlønningene og kreve 10+% mer i lønn? Da er det fort gjort med skandinavisk luftfart.

2012 ligger langt bak oss. Det er 7 år siden! Man kan ikke til i all evighet kreve en tilbakebetaling for justeringen som man gjorde for flere år siden for å redde selskapet fra konkurs. Med mindre flygerne og ledelsen i SAS i 2012 hadde blitt enige om at lønnsnedgangen til flygerne skulle korrigeres i bedre tider, inklusiv konkrete måltall om hva "bedre tider" er.

Jeg vet ikke hvordan det er orndet i SAS men jeg tror at det kan være fornuftig å dele lønn opp i 2 komponenter for alle ansatte: 1 fast komponent og en resultatsavhengig variabel komponent. Med en variabel komponent får alle i selskapet et personlig "eierskap" til resultat noe som har vist seg å fungere bra hos flere bedrifter. Risiko på konflikter/streik reduseres og folk er villige å gi det lille ekstra fordi man styrker en felles interesse i stedet for å se på hverandre som (økonomiske) motparter.

Ja. . . .

Gustavsson klarer helt fin å skape steile fronter.

I tillegg klarer Torbjørn Lothe det mesterverket hver gang det er snakk
om slike konflikter å bringe inn en helt spesiell evne til usmakelig opptreden
og spredning av uetterrettelig informasjon.

Hvis de herrene er ute etter en virkelig ødeleggende streik er det nettopp det de får.

Hvor komplisert er crewplanlegging i SAS egentlig?

Det kan godt være at jeg tar feil så kom gjerne med en forklaring hvis jeg gjør det. Denne oppfattningen bygger på at i Norwegian, når et crew starter sin arbeidsdag, følger crewet i hovedsak sammen hele dagen og jobber på samme fly til dagen er over, uansett om det er innland og utland de flyr til.

Av de utallige gangene jeg har reist med SAS, føler jeg at det svært ofte, nesten alltid, er snakk om crewbytte på turnaround uansett når på dagen, enten om det er kun cockpit, cabin crew eller hele gjengen. Det skjer også noen ganger at fly må holdes igjen fordi crewmedlemmer som skal fly fra en annen plass må være med. Er det dette SAS mener de trenger fleksibiliteten til og dermed ikke kan tilby bedre turnus? Hadde det ikke vært mye enklere for SAS når det gjelder planlegging å følge Norwegian sin modell at Crew følger samme gjeng og fly hele dagen uten å måtte bytte flere ganger i løpet av en dag? Kanskje må det noen justeringer til i flyprogrammet/avgangstider, men på sikt må vel en slik løsning være mest optimal?

Back