Jeg jobber som økonom, shipping relatert, tjener over 1 MNOK, er tilgjengelig for kapteinene på skipene, meglere, agenter 24/7, året rundt. Forstår piloter ønsker forutsigbarhet, men lønnskravet er hinsides. Argumentene med at man må ta igjen lønnskutt etterslepet fra 2012 må vurderes utfra at lønningene og betingelsene tidligere ikke var liv laget. Nå skal man ta igjen etterslepet samtidig som selskaper rundt så vidt overlever, Lufthansa gikk vel på en smell. Når kapteiner i SAS med 1,5 MNOK sammenligner seg med lærere og sykepleiere må jeg smile. Min far var kaptein i SAS og tatt den diskusjonen noen ganger. Noen av de som ønsker samfunnets støtte nå var de samme som flyttet til Monaco og pendlet for noen år siden grunnet skatten var så høy i Norge. Solidaritet må du vise i gode tider for å få sympati i dårlige. Og til nyutdannede flygere, dere vet hva vær dagen bringer i Luftfartsbransjen, uforutsigbarhet er nøkkelordet. Ansenitet i ett selskap fra begynnelse til slutt blir vel mer og mer uvanlig. Innen shipping ser man at sittende regjering ønsker å tillate utenlandske sjøfolk på Colorline (ble vel unngått i siste liten). Personlig er jeg absolutt langt fra enig i denne utflaggingen som skjer inkl. kjøp avgiftsfritt på nett som undergraver butikker i Norge. Det koster å bo i Norge, da må man ha ok lønninger og regulerte arbeidsdager. Men å kreve 13% lønns øke er en dårlig sak, særlig om agendaen er mer forutsigbarhet.